Een ervaringenlaboratorium: Succesvol samenwerking organiseren
Vraag: Wat kunnen we doen om in goed professioneel samenspel effectieve zorg voor jeugd te leveren?
Uitgangssituatie: Beroepskrachten werken samen aan condities waarin kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Zij treffen elkaar in: –Zorgplatforms, Zorg- en adviesteams –Wijkteams, frontlijnteams –Veldtafels –En ander Multi disciplinair casuïstiekoverleg
Probleemstelling: Er zijn bestuurlijke afspraken over ambitie, verantwoordelijkheid en structuur. Beroepsgroepen gaan met summiere taak- en rolomschrijving samen aan het werk. maar er is geen ontwikkelmodel richting die gewenste praktijk. maar zij hebben geen weet van elkaars –beroepsopvattingen, –klantbeeld, –doelen, –aanpak en instrumenten –regels en aansturing. Fragmentatie in uitvoering Zowel binnen als tussen instellingen
En hoe dat dan vaak gaat: Wat doe ik hier eigenlijk? Hadden we weer de juiste informatie niet op tafel 20 kinderen in een uur… wat voegt het toe? Ik snap niet wat die voorzitter wil! Het lijkt wel of we langs elkaar heen blijven praten.. Die jeugdzorg mevrouw pakt niet door.. Zij verschuilt zich steeds achter privacy! Als het zo doorgaat vindt mijn baas het niet langer rendabel dat ik hier zit..
Propositie: Creëer een transitieruimte waarin je met elkaar een nieuwe praktijk maakt en daarvan gaat leren = Transitie voor professionals Voor managers Voor overheid en bestuurders
“Het lab in”: “Eigenschappen” van spelers en hun omgeving (leren) kennen; “Reacties” testen; “Chemie” versterken! En “Op kweek zetten”.
Want: Een beroepskracht denkt, voelt en handelt –In zijn beroep –Vanuit zijn specifieke werksituatie –En als persoon En kent van daaruit betekenis toe aan eigen werk en dat van anderen. Kennen = (leren)waarderen = benutten.
m.b.v. begeleidingskunde Werksituatie Persoon Handelen Beroep Denken Voelen
Facetten: Je kijk op kinderen, waar streef je naar? Welke instrumenten zet je in? Welke regels volg je (on) bewust? Wat reken je tot je taak en wat niet meer? Wat voegt het werk van andere beroepsgroepen toe aan dat van jou en wat mis je?
m.b.v. Engeströms activiteitenmodel
Met oog voor grenzen: wie heeft het voor het zeggen? wie heeft welk belang? wat van mijn eigen professie blijft overeind, verdwijnt of wordt versterkt? wie doet wat?
m.b.v. bewuste perspectiefwisselingen Miep KeesJan Leerkr/ IB-er Maatsch werker Jeugdver pleegkun dige Wat zie je vanuit het dagelijks werk op de school van Kees? Of vanuit een GGD? En wat vanuit een instelling voor opvoedhulp?
Dus: Experimenteren! Workshops Korte serie leer/werkbijeenkomsten Regulier onderhoud ‘Nieuwe hersenverbindingen’.
een praktijk- leer- en onderzoekssetting: Werken in dagelijkse praktijk; Case reviews; intervisie; Reflectie op praktijkkeuzes; Fricties benutten; Nieuwsgierige en respectvolle basishouding; Ontwerp op de groei.
Integratie UitvoeringManagementBestuur Intentie (wat willen we maken?) Actie (halen we praktische resultaten?) Verbinding (weten we die te behouden en te verbreden?)
Wat levert dat op? Een compleet en doorleefd ontwerp Gezamelijk competent Werkplezier, beroepstrots om samen succes voor kinderen te behalen.