Een ervaringenlaboratorium: Succesvol samenwerking organiseren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Identiteitsverankering
Implementatie van de UNCO-MOB
De hoeden van Edward de Bono
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Lomoz, 14 maart 2012 Strategisch denken en handelen Nettie van Heezik.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Werkvormen als vanzelf
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Het Debat Opbouw en inhoud.
Achter de WMO Prof.dr. P.W. Tops Tilburgse School voor Politiek en Bestuur.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Informatiebijeenkomst
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
IB Klankbordgroep Oktober Programma Korte info vanuit samenwerkingsverband Peter van Buuren van SO Keurhove in Middelburg Pauze Een lezing van Peter.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Opdrachten en eindopdracht
Reflecteren.
De leerling of stagiaire in beweging!
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Masterclasses Transitie Jeugd Zuid Oost Brabant 9 en 10 juni 2011.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werken met plezier en goed presteren
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Transcript van de presentatie:

Een ervaringenlaboratorium: Succesvol samenwerking organiseren

Vraag: Wat kunnen we doen om in goed professioneel samenspel effectieve zorg voor jeugd te leveren?

Uitgangssituatie: Beroepskrachten werken samen aan condities waarin kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Zij treffen elkaar in: –Zorgplatforms, Zorg- en adviesteams –Wijkteams, frontlijnteams –Veldtafels –En ander Multi disciplinair casuïstiekoverleg

Probleemstelling: Er zijn bestuurlijke afspraken over ambitie, verantwoordelijkheid en structuur. Beroepsgroepen gaan met summiere taak- en rolomschrijving samen aan het werk. maar er is geen ontwikkelmodel richting die gewenste praktijk. maar zij hebben geen weet van elkaars –beroepsopvattingen, –klantbeeld, –doelen, –aanpak en instrumenten –regels en aansturing. Fragmentatie in uitvoering Zowel binnen als tussen instellingen

En hoe dat dan vaak gaat: Wat doe ik hier eigenlijk? Hadden we weer de juiste informatie niet op tafel 20 kinderen in een uur… wat voegt het toe? Ik snap niet wat die voorzitter wil! Het lijkt wel of we langs elkaar heen blijven praten.. Die jeugdzorg mevrouw pakt niet door.. Zij verschuilt zich steeds achter privacy! Als het zo doorgaat vindt mijn baas het niet langer rendabel dat ik hier zit..

Propositie: Creëer een transitieruimte waarin je met elkaar een nieuwe praktijk maakt en daarvan gaat leren = Transitie voor professionals Voor managers Voor overheid en bestuurders

“Het lab in”: “Eigenschappen” van spelers en hun omgeving (leren) kennen; “Reacties” testen; “Chemie” versterken! En “Op kweek zetten”.

Want: Een beroepskracht denkt, voelt en handelt –In zijn beroep –Vanuit zijn specifieke werksituatie –En als persoon En kent van daaruit betekenis toe aan eigen werk en dat van anderen. Kennen = (leren)waarderen = benutten.

m.b.v. begeleidingskunde Werksituatie Persoon Handelen Beroep Denken Voelen

Facetten: Je kijk op kinderen, waar streef je naar? Welke instrumenten zet je in? Welke regels volg je (on) bewust? Wat reken je tot je taak en wat niet meer? Wat voegt het werk van andere beroepsgroepen toe aan dat van jou en wat mis je?

m.b.v. Engeströms activiteitenmodel

Met oog voor grenzen: wie heeft het voor het zeggen? wie heeft welk belang? wat van mijn eigen professie blijft overeind, verdwijnt of wordt versterkt? wie doet wat?

m.b.v. bewuste perspectiefwisselingen Miep KeesJan Leerkr/ IB-er Maatsch werker Jeugdver pleegkun dige Wat zie je vanuit het dagelijks werk op de school van Kees? Of vanuit een GGD? En wat vanuit een instelling voor opvoedhulp?

Dus: Experimenteren! Workshops Korte serie leer/werkbijeenkomsten Regulier onderhoud ‘Nieuwe hersenverbindingen’.

een praktijk- leer- en onderzoekssetting: Werken in dagelijkse praktijk; Case reviews; intervisie; Reflectie op praktijkkeuzes; Fricties benutten; Nieuwsgierige en respectvolle basishouding; Ontwerp op de groei.

Integratie UitvoeringManagementBestuur Intentie (wat willen we maken?) Actie (halen we praktische resultaten?) Verbinding (weten we die te behouden en te verbreden?)

Wat levert dat op? Een compleet en doorleefd ontwerp Gezamelijk competent Werkplezier, beroepstrots om samen succes voor kinderen te behalen.