Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
De (on)gezonde leerling?
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Ontwikkelingstraject kinderen
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Vergoedingsregeling dyslexie
Ludo Daems.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Dyslexie.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Welkom op onze thema-avond
Rekenproblemen en Dyscalculie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
gespreksvaardigheden
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen 4-4-2017 Dyslexie Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen

Dyslexie is een stoornis in het voldoende snel koppelen van codes 4-4-2017 Dyslexie is een stoornis in het voldoende snel koppelen van codes b = de klank b En niet p, d, q Boom = 2

4-4-2017 3

4-4-2017 Snel moeten handelen, vooral in sociale of spannende situaties, levert stress op.

Dyslexie is meer dan een leesstoornis 4-4-2017 Dyslexie is meer dan een leesstoornis Onthouden van namen, begrippen en dergelijke is moeilijk Ook rekenen is moeilijk 1 + 1 = 2

Dyslectische kinderen komen vijf uur per dag naar school om te falen! 4-4-2017 Dyslectische kinderen komen vijf uur per dag naar school om te falen!

Informatieverwerkingsstoornis ADHD Autisme Dyslexie Dyscalculie

Ego Ontwikkeling verlopen vertraagd Zien Horen Ruiken Proeven Voelen Centraal staat de informatieverwerkingsproblematiek Zien Horen Ruiken Proeven Voelen Denken verlopen vertraagd

Daardoor ontwikkelt het Ik zich minder sterk Kinderen met een leerstoornis: Laten weinig eenkennigheid zien (rond 9 maanden) Hebben geen duidelijke koppigheidsfase (rond 2 ½ jaar) Daardoor ontwikkelt het Ik zich minder sterk

Als het Ik zich slecht ontwikkelt vraagt het kind zich niet af: Wat wil ik Wat denk ik Wat voel ik Wie ben ik Het kind leert te weinig zichzelf belangrijk te vinden. Het kind maakt te weinig eigen keuzes.

In groep 1 en 2 Taal ontwikkelingsproblemen. Problemen met de fonologische vaardigheid Problemen met Codes Bijvoorbeeld: Namen leren Tijdsbesef Woordenschat

In groep 3: Traag leerproces Methode gaat te snel Andere kinderen leren sneller Onzekerheid en stress nemen toe Terugval op al aangeleerd gedrag

Kinderen gaan vaak : Nog harder werken Uit schaamte nog minder opvallen Nog minder voor zichzelf opkomen In plaats van gezond gedrag laten zien (hulp vragen, zeggen dat het tempo omlaag moet)

Kinderen krijgen een steeds grotere achterstand Raken steeds hulpelozer Schamen zich, vinden zichzelf dom Durven geen hulp te vragen Vinden zichzelf steeds minder belangrijk Gezond ego verder onder druk Eisen van buitenaf worden niet meer kritisch gecheckt

Eigen krachten in het kind worden door de omgeving en het kind te weinig aangeboord. Ego verzwakt verder

Wat te doen? Kind versterken op wat goed gaat Kind compenseren voor wat niet goed gaat Kind leren zijn ego te versterken

Kind versterken op wat goed gaat Elk kind heeft krachten, zoek die op Geef het kind op zijn sterke punten thuis en op school een speciale rol Leer hem zijn mening belangrijk te vinden Leer hem keuzes te maken Geef hem het gevoel dat jij hem belangrijk vindt

Copingstijl dyslectische kinderen 4-4-2017 Copingstijl dyslectische kinderen Veel dyslectische kinderen: Werken hard Hebben een groot doorzettingsvermogen Geven zichzelf de schuld van hun falen Willen hun handicap verbergen Zijn gericht op aanpassing 18

Gevolgen Dit leidt tot: Stress Negatief zelfbeeld Faalangst 4-4-2017 Gevolgen Dit leidt tot: Stress Negatief zelfbeeld Faalangst Subassertiviteit Voortijdig schoolverlaten Depressie en angstklachten 19

Hoe verloopt het leesproces? 4-4-2017 Hoe verloopt het leesproces? Aanvankelijk lezen Voortgezet lezen L R Ruimtelijk visuele waarneming Taal gebieden Ruimtelijk geheugen Automatisering 20

Lezen met de linker hersenhelft 4-4-2017 Lezen met de linker hersenhelft Dslctsch kndrn mtn p schl xtr hrd wrkn 21

Behandeling op Herlaarhof 4-4-2017 Behandeling op Herlaarhof Herlaarhof laat kinderen: In de 1 op 1 situatie In een rustig tempo Met stimulering van de goede hersenhelft Met kennis van de leesdidactiek Maar vooral met kennis en vaardigheden uit de cognitieve gedragstherapie Het leesproces doormaken

Doel van de behandeling 4-4-2017 Doel van de behandeling Stimulering van een positief zelfbeeld Psycho-educatie met betrekking tot de leesproblemen Leren hoe zij hun leesproces vorm kunnen geven Leren omgaan met spanning en stress Leesontwikkeling stimuleren binnen hun mogelijkheden 23

Ernstige dyslexie met psychiatrische problematiek (ADHD, PDD-nos). 4-4-2017 Herlaarhof: Ernstige dyslexie met psychiatrische problematiek (ADHD, PDD-nos). Leespoli: Ernstige dyslexie zonder psychiatrische problemen. 24

Resultaten Onderzoeksresultaten vanaf 1991 4-4-2017 Resultaten Onderzoeksresultaten vanaf 1991 Ongeveer 80% van de kinderen behaalt goede resultaten Ongeveer 17% van de kinderen gaat een beetje vooruit Ongeveer 3% van de kinderen gaat niet vooruit Maar hun zelfvertrouwen, taakaanpak en zelfbeeld laten een positieve ontwikkeling zien. 25

Vragen?