“Kun je dat beargumenteren?”: Kritisch denken in het curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Sekseverschillen in studiesucces: mogelijke oorzaken en interventies
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Formatief - summatief evalueren

Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
Zakelijk lezen Nederlands.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Workshop ‘Competenties’
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Management development lectoren HRO
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De puzzel past steeds beter
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Kritisch denken ‘vertaald’
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
WELKOM Renee Doesburg Docent Nederlands Leerjaar 1.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Toetsing en toetsontwikkeling
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Psychomotorische taxonomie
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
16 Evalueren Introductie & Overzicht
Workshop academisch schrijven
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Waarom kritisch denken?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Experimentele modevormgeving
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Product van TU Delft, SEC
Doorstroom Mbo - Hbo 16 november 2017.
Transcript van de presentatie:

“Kun je dat beargumenteren?”: Kritisch denken in het curriculum José van Alst, IOWO In het onderwijs zie je altijd een golfbeweging wanneer het gaat over het denken over leren en opleiden. Deze presentatie beoogt u een overzicht te geven over de verschillende opvattingen over onderwijs. Hierbij uitgaande van het denken vanuit de studentbenadering, de definiëring van het eind niveau van de opleiding en een aantal achterliggende principes (leertheorieën en de zogenaamde kenleer) De benadering in deze presentatie is zwart-wit. De praktijk is altijd grijs. Geen enkele benadering is per definitie fout of achterhaald. Wel is het zo dat het onderwijs anno nu de dure eis stelt dat de gekozen onderwijsvisie altijd leidend is bij de keuzes die de docent in de onderwijsontwikkeling, de uitvoering en de toetsing maakt. 26 januari 2012

Waarom aandacht voor Kritisch denken? Microniveau (hbo & wo): Docenten: studenten onvoldoende kritisch Studenten: wat bedoelen ze dan precies? Onderwijskundigen: waar leer je ze dat dan?

Mesoniveau: Waarom? Studiesucces Academische vorming (wo); onderzoeks- en innovatievaardigheden en probleemoplossend vermogen (hbo) Transfer (Helsdingen, 2009). Microniveau

Waarom? Macroniveau: Wetenschap: onderzoek Kenniseconomie: innovatie Samenleving: democratie, zelfontplooiing. Mesoniveau Microniveau

Wat is KD? Brede en smalle definities Cultureel bepaald. (American Philosophical Association, 1990; Paul & Elder, 2011; Facione, 2011) Brede en smalle definities Cultureel bepaald. Redeneren, argumenteren Evalueren, beoordelen Creativiteit: ideeën genereren Ideeën toetsen Problemen oplossen Innoveren Nieuwe kennis genereren Ethisch redeneren Consequenties doordenken Dilemma’s oplossen

Hoe leren studenten KD? (Meta)cognitieve vaardigheden: Houding: (Abrami, 2008; Facione, 2011) (Meta)cognitieve vaardigheden: Veel oefenen Separaat, expliciet én Geïntegreerd in vakinhoud. & Houding: bijv. open mindedness: Hoe leer je dat? Is het te leren? Hoe doceer je dat dan? Neurologisch: Kritisch denken vergt andere hersencapaciteit; schakelen tussen twee denkordes; Leeftijd-afhankelijk? Puberbrein? Sociaal-pyschologisch: Kritisch denken maakt onzeker; Leeftijd-onafhankelijk? Belemmeringen Mogelijkheden

Twee denkordes? (Facione, 2011)

Beliefs van studenten over kennis Perry (1968, 1970): Voortbouwend op Dewey (1919, 1916,1938), Piaget (1950-1977) en Kolb (1984) Vier ontwikkelingsfasen. Kuhn & Weinstock, 2002: Absolutism: reality is replicated, knowledge is absolute and transferable Multiplism: knowledge is based on personal opinions Evaluativism: judgments involving evidenced-based critique of multiple perspectives. Commitment Relativism Multiplicity Dualism

Beliefs van studenten over kennis Schommer (1994, 1997): Vijf dimensies (d.w.z. geen lineaire ontwikkeling). Kardash & Wood, 2000; Olafson & Schraw, 2006: Een persoon ‘gelooft’ in meerdere opvattingen over kennis en leren naast elkaar Niet altijd ‘fit’ tussen kennis-opvattingen en gedrag Deels algemeen, deels domeinspecifiek. Effecten op leren (surface <-> deep learning) en op academic performance. Speed of knowledge Quickly Gradually Control of knowledge Innate Changeable Source of knowledge Authority Through reason Isolated bits Structure of knowledge Interwoven concepts Absolute Certainty of knowledge Tentative

Wat moeten studenten leren? (Toulmin, 1958; 1997) Vaardigheden: Stellingen -> onderbouwing gegevens Enkelvoudig -> meervoudig ‘Tunnelvisie’ -> open voor tegenargumenten, wegen van voors en tegens Bijstellen van standpunten: voorbehouden, concessies. Attitudes: Onderscheiden van ruziën, debatteren en kritisch onderzoeken Zekerheden loslaten (dualism); comfortzone verlaten; beelden/ personen durven laten ‘wankelen‘. ‘Live and let live’ doorbreken (relativism); angst te kwetsen; ergens een punt van maken (engagement). Casus: argumenteren

Didactiek: argumenteren Leren argumenteren op ‘niet-zelfgekozen’ onderwerp Argumentatie-opbouw onderscheiden van lees- en schrijffase Organiseren van dialoog (Kuhn, 2008) Instructie d.m.v. fact sheets (Toulmin; drogredenen) Schematiseren van argumentaties Reflectie op eigen wijze van argumenteren (Felton, 2004): tegenargumenten begrijpen, versterking eigen argumentatie Reflectie op epistemological beliefs over kennis; zo ook over lezen en schrijven.

Argumenteren als casus Toetsing: Beoordelingscriteria paper of presentatie: Argumenten zijn onderbouwd Meervoudige argumentatie Evalueren van voors en tegens Feedback op argumentatieschema van ander duo Verbeterplan voor eigen argumentatie Reflectie op ervaring van ‘wankelende of verschuivende’ standpunten.