Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap Denise Gladdines Ronnie Middelkoop Jasper Otten Stephan Splinter Frans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
een didactiek voor opleiden op school
Reflectie-portfolio beoordelen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Probleem gestuurd onderwijs
bekwaamheid op HO-niveau
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Implementatie van het 4C-ID-model
“Van data naar didactiek”
Breuken-Vereenvoudigen
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Het opleidingsprofiel:
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
De lerarenopleider gepositioneerd
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap Denise Gladdines Ronnie Middelkoop Jasper Otten Stephan Splinter Frans Van Mulken

Onderzoek vanuit de kenniskring Avans Hogeschool rondom competentiegericht en vraaggestuurd opleiden van basisschoolleraren Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap

NRC-next, 20 februari 2007

Speuren naar beter onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap Probleem van onderzoek: Didactische relevantie Doel: algemene theorievorming, inhoudsonafhankelijk Object: ≠ afstemming onderwijs- én leeractiviteiten Beschrijven en verklaren van bestaand onderwijs Ontbreken conceptuele inhoudelijke en didactische analyse

Dezelfde kritiek is ook van toepassing op de labels competentiegericht en vraaggestuurd opleiden Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap

Competentieconcept theoretisch construct: niet eenduidig te meten normatief concept: niet waardenvrij te meten

Overschatten van het potentieel aan creativiteit en zelfsturing van student Snelle socialisatie in bestaande praktijk Pretentieus onderzoek: vraagsturing strookt niet met stand van theorievorming. Concept van vraaggestuurd opleiden Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap Drie gevaren:

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap Professionalisering a.s. leraar onderzoeken niet via vraagsturing maar via de beïnvloeding van de vraagoriëntering Exploratief onderzoek ivm stand theorie Doel: hypothetisch opleidingsleertraject : onderwijshandelen en leren in samenhang Methodologische keuzen:

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap Beïnvloeding van de vraagoriëntering langs de weg van de tenderbenadering leerling leraarOpleider leren handelen Opleiden ow

Vraagoriëntering: procesfasen

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 4 Theorie PraktijkPersoon Vak Algemeen Feitelijk Gewenst Leraar Onderzoeker Fasen 1- 5 : Verantwoorden, bewustworden en motiveren

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 1 emanciperen: wegnemen belemmeringen innoveren: richting geven aan onderwijs analyseren: multifocaal: nano- meganiveau Fase 1: Bewustmaking kennisbelang

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 2 Fase 2 : Concretiseren van kwaliteit Vertalen emancipatorisch uitgangspunten: wiskunde voor iedereen Begrijpen van wiskundige kerninzichten ipv kunnen uitvoeren van procedures

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap A.B.C. A. Vraagsturing: probleemruimte klein B. Zelfsturing: probleemruimte groot C. Vraagoriëntering: groter en kleiner Fase 3. Balanceren: autonomie en gebondenheid 3 3

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap Consequentiële validiteit: (leren) overzien van gevolgen van onderwijshandelen op leren registratie handelen dmv camera meetmomenten... Fase 4: meten van kwaliteit 4

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 5 Overladenheid bovenbouwprogramma Discrepantie: jongens-meisjes Discrepantie: verwacht en gerealiseerd Didactisch complex: verstrengeling en onderlinge afhankelijkheid van leeropbrengsten van diverse leerlijnen Fase 5: Onderwijskarakteristiek domein

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 6 gemeenschappelijk ontwerpen van onderwijs gemeenschappelijk volgen van leerlingen schooloverstijgend construerend én constaterend onderzoek (N=72) samen met opleider(s), leraren en ouders Fase 6: Toetreding tot de gemeenschap Is een bewuste keuze voor

7 Literatuurstudie: vakdidactiek en domeinspecifiek onderzoek Doel: expliciteren van vakgebonden kennis Integreren met vakoverstijgende kennis (o.a. leer- en ontwikkelingspsychologische kennis, praktijkkennis) Fase 7: Opbouwen van domeinkennis Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap

Text Breuken 7

8 Fase 8: Werkhypothesen formuleren wiskundige kernidee deel-geheel relatie verschijnt ook aspect van breukbegrip begrijpen: vouwen als wiskundige activiteit

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 9 open probleemgericht guided reinvention redeneren over wiskundige kernideeën groepsgericht, interactief onderwijs proces- of inhoudelijke differentiatie Fase 9: Didactiseren met ontwerpheuristieken

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 10 Fase 10 Constaterend onderzoek: instrumenteren Ronnie

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 3 11 Fase 11 Construerend onderzoek: Analyseren en afstemmen Leertrajecten nav Janneke I

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 12 Fase 12: Ontwerpen en herontwerpen (1) Jaspers clip + narrative: motivatie

Fase 12: Ontwerpen en herontwerpen (2) Denise’s clip + narrative Eerste ervaringen met uitvoering Nieuw onderwijsidee Doorkijkjes in de praktijk Evaluatie Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap

13 Fase 13: Data analyse en evaluatie Janneke 2

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap De oplossing van Janneke (jan 07)

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 14 Fase 14: Rapporteren: Terug- en vooruitblikken

15 Fase 15: Presenteren naar basisschool naar ouders naar...

Speuren naar beter rekenwiskunde-onderwijs in een leer- en onderzoeksgemeenschap 16 Fase 16: Discussiëren Stephans foto’s + narrativeDenise Opbrengsten van het leren in een kleine leer- en onderzoeksgemeenschap

16 © FVM