Facility management en inkoop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
Menno Karres Lead Auditor
Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Marketing voor verkeerskunde
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Customer service en planvorming
H4: Begrijpen van de markt
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Visie Mensontwikkeling WSD
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Agenda Inkoopprofessionalisering
H3: Koopgedrag van organisaties
Logistiek management: begrippen en principes
Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst
Enterprise Resource Planning (ERP)
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Inleiding tot marktonderzoek
Organisatiestructuur en
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Professioneel opdrachtgeverschap
Naar een optimaal HR - beleid
Van actie naar interactie
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Informatie management HC2
50.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Dienstenmarketing Week 4.
Certificering van assetmanagement
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Facility management en inkoop Analyse HOOFDSTUK 4 Facility management en inkoop Hoofdstuk 4

Programma Inkoop en facility management Effectief inkopen in facilitaire omgeving Structuur van inkoopafdeling Inkoop van directe goederen en diensten Hoofdstuk 4

Inkoop en facility management Inkoop in dienstverlenende bedrijven Operationeel karakter Professionalisering van inkoopfunctie Kostenstructuur grotendeels gerelateerd aan arbeid Noodzaak tot vermindering van operationele kosten door internationale concurrentie. Invloed op inkoopactiviteiten: Toename uitbesteding ondersteunende activiteiten Integratie ondersteunende diensten in facilitaire organisatie Toegenomen schaalgrootte Offshoring Kostenoverwegingen staan vaak niet centraal bij interne klanten Hoofdstuk 4

Effectief inkopen in een facilitaire omgeving Goed inspelen op behoeften en eisen van interne klant noodzakelijk. Vaak verschillen in beleving dienstverlening inkoop door interne klanten inkoopafdeling. Verbetering van klantgerichtheid is een vereiste Kritieke succesfactoren inkoop bezien door interne afdelingen Kritieke succesfactoren inkoop bezien door inkoopafdeling Leveringsbetrouwbaarheid Juiste kwaliteit Snelle reactie en terugkoppeling Flexibiliteit en gemakkelijke bereikbaarheid Lage prijs Goed contract Objectieve leverancierskeuze Eenduidige inkoopprocedures Hoofdstuk 4

Verbetering van klantgerichtheid inkoop Analyseer de interne artikel-klantcombinaties Achterhalen van totale inkoopuitgaven per afdeling Vaststellen welk deel daarvan inkoop contracteert Bepaal interne klanttevredenheid Uitvinden waar knelpunten in de relatie zitten Bepaal doelstellingen voor verbetering Hoe presteren wij in de ogen van onze interne klanten? Wat gaat goed en wat moet beter? Welke verbeteringen zijn noodzakelijk? Hoe bereiken we deze? Hoe meten we deze verbeteringen? Hoofdstuk 4

Verbetering van klantgerichtheid Zorg voor cross-functionele inkoopteams Specialisten uit gebruikersafdelingen leidend bij het doorlopen van het inkoopproces Ontwikkel sourcingstrategieën Inkoopportfolio Gedetailleerd actieplan per inkoopsegment Voer de sourcingstrategieën uit Nauwgezette monitoring Resultaten in termen van: Besparingen Klanttevredenheid ‘Contract compliance’ Marktaandeel Administratieve doorlooptijden inkoop Hoofdstuk 4

Structuur van inkoopafdeling Invalshoeken voor optimale structuur Klantgerichte opstelling Productgerichte opstelling (meest voorkomend) Leveranciersgerichte opstelling Hoe kan effectieve interne klantgerichtheid bereikt worden in combinatie met kennis van producten en markten? Maak interne klant verantwoordelijk voor doorlopen inkoopproces Oplossen van interne communicatieproblemen door aanwijzen accountmanager in inkoopgroep in relatie tot specifieke klantafdeling Hoofdstuk 4

Voorbeeld inkoopstructuur Hoofdstuk 4

Inkoop van indirecte goederen en diensten Indirecten goederen en diensten zijn nodig voor activiteiten die niet tot het primaire proces behoren. Category tree Classificatie van goederen naar bestemming of aard van hetgeen wordt ingekocht. Algemene- investerings- en handelsgoederen IT, marketing/communicatie, professionele diensten, HRM, facility management, logistiek, onderhoud. Indirecte uitgaven soms hoger dan directe inkoopuitgaven Uitbesteding van processen Gemiddeld 50:50 Indirecte inkoop kent vaak een zeer groot leveranciersbestand Hoofdstuk 4

Inkoop van indirecte goederen en diensten Suggesties voor besparingen Reductie van het aantal leveranciers Invoeren van category sourcing Leveranciers verantwoordelijk voor levering van een samenhangend artikelassortiment (in plaats van enkelvoudige producten) Analyse van verbruikspatroon ‘Eindejaarskoorts’ Standaardiseren van artikelassortimenten Herzien en actualiseren van lopende contracten Uitbesteding van kleine inkopen Elektronische orderafhandeling Hoofdstuk 4