WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Informatieavond 22 april 2013
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
RALFI en begrijpend lezen
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Begeleiding van kinderen met zorg
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
de ouderbetrokkenheid vergroten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Informatieavond groep 3 WELKOM
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Verlengde Instructie Groepen 3.
1zorg-route.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Handelingsgericht werken
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Basisschool ‘t Heuvelke
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Welkom.
Hoe volgen wij de kinderen?
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Methodiek: Plancyclus
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Voorschotbenadering risicokleuters
De nieuwe school Impressie.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Spelling & Dyslexie 2 week
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg Voorlichtingsbijeenkomst Lidy Lohmann Annemarieke Slaghekke

Per 1 januari 2009 dyslexie in de basisverzekering Het is eindelijk zover! Per 1 januari 2009 dyslexie in de basisverzekering

Geboren na 1 januari 2000 Stapsgewijze invoering tot 2013 Wegwijzer Kinderen die voor 2000 zijn geboren vallen hier buiten. Oude werkwijze blijft van kracht. Masterplan dyslexie

Definitie dyslexie Blomert Dyslexie is een subtiele stoornis in de ontwikkeling van de hersenen op basis van een genetische predispositie, die leidt tot verstoringen in de verwerking van taalspecifieke informatie, die vooral tot uiting komt bij de verwerking van fonologische-orthografische informatie en zich uit in het lezen en spellen van woorden. Als ouders met eigen ervaringen komen wees alert. Aanmeldingsformulier?

indicatie voor vergoedingsregeling Definitie dyslexie is niet gelijk aan indicatie voor vergoedingsregeling

Wie valt onder de regeling? Onderpresteerders

Welke kinderen? 3-6 maanden hulp zonder voldoende verbetering Groetjes am                                                                            3-6 maanden hulp zonder voldoende verbetering Ernstige enkelvoudige dyslexie Ondersteuning ouders                                                   

Dus niet Didactische verwaarlozing Kinderen met comorbiditeit 25 – 40 % van de kinderen met ADHD heeft ook dyslexie

Onderwijszorg Nederland Partners in dyslexie 20 onderwijsadvies bureaus (SBD/OBD) Diagnostiek en behandeling is identiek in het hele land Verhuizen

Onderzoek 75% van de leerkrachten heeft één of meer kinderen met dyslexie in de klas 70% zegt dat dit invloed heeft op de leerprestaties Verdienen extra aandacht Probleem minder groot dan gedragsproblemen

Driekwart van de scholen OAB hebben een rol Behandeling in de buurt van de school 1x per maand overleg met behandelaar

Poortwachtersfunctie Werken volgens protocol leesproblemen en dyslexie Groep 2 Groep 3 en verder Meer instructie Meer leestijd Leesplezier Groep 2 toetsen + katernen

Concreet in tijd Fonologische activiteiten in groep 2 Leestijd groep 3: 90 minuten per dag Groep 4 en 5: 150 minuten per week + 1 uur per week voor de zwakke lezers Toetsen beginnende geletterdheid CPS Protocol leesproblemen en dyslexie voor groep 1 en 2 expertisecentrum Nederlands - ISBN 9789077529300

Registratie SIGNALERING LEES- EN SPELLINGPROBLEMEN TEN BEHOEVE VAN DIAGNOSTIEK DYSLEXIE Groep 2 Groep 3 Groep 4 Volgens protocol

Procedure Ouders zijn aanmelder Verwijzing via huisarts/schoolarts Aanmelding bij de leerlingbegeleider IB-ers houd regie! Eduniek overlegt met schoolartsen om tot een effectieve regeling te komen. Brief op website Voortraject en verschillende instituten

Diagnostiek Eerste screening voortraject Ondersteuning school ouder Behandelaars Fysiotherapie. Tweedeling voorkomen.

Onderzoek Blijft op school plaatsvinden Gericht op de leerlingen die onder deze regeling vallen 3.5% = 695 Opdracht voor ons allen. Binnen de norm van 3.5% blijven om de regeling veilig te stellen

Behandeling 40-60 behandelingen (1x per week) 45 minuten Individueel Aangepast huiswerk voor ouders Uitgewerkte lessen spelling voor op school Leerlingbegeleider ondersteunt de groepsleerkracht

Inhoud behandeling Spelling - Fonologische strategie - Koppeling klankbeeld woordbeeld - Leerstof verbinden met voorkennis - Gebruik van visuele ondersteuning Lezen - Tempo woorden lezen - Teksten lezen waarbij kinderen eigen keuzes kunnen maken

Wie behandelt? Samenwerking met scholen Schoolnabij Leesklinieken Eduniek Eigen mensen van schoolbestuur Samenwerkings-verband

Verantwoordelijkheden Behandelaars worden door Eduniek opgeleid GZ psycholoog Eduniek behoudt de eindverantwoordelijkheid Eduniek verzorgt afhandeling met zorgverzekeraars

Dyslexie veel meer dan alleen behandeling Goed leesonderwijs (10% leesproblemen) Signaleren van leesproblemen Begeleiding op school Behandeling met aansluiting lees- en spellingonderwijs in de klas Goed voorbeeld van Passend Onderwijs groep 3 30 kinderen 10% wil zeggen 3 kinderen beheersen geen AVI 2. Ga eens voor jezelf na in groep 3 en 4 hoeveel leesuitval.

1 januari 2009 maar………. Zorgverzekeraars Toetsen Blomert Overleg leesklinieken en (bovenschoolse) directies scholen Behandelaars opleiden

Aan de slag ’t is werkelik pijnlik, Fok een beurt te geven. Af en toe verbeeld ik me in zijn blik het angstige verzoek te zien, hem maar over te slaan, en dikwijls voldoe ik dan maar aan dat ongedane verzoek. Maar andere keren denk ik weer: op die manier krijg je helemaal te weinig oefening, en geef ik hem zonder genade een beurt. Maar o, die onwillige stem van Fok. Als-ie gewoon praat, met de jongens of met mij, dan is die stem in staat tot allerlei nuancering; dan kan Fok wel degelik minachting lol, medelijden, sarkasme, voldoening leggen in de toon, in het ritme van z’n woorden; dan leeft die stem, en er is niets sukkelachtigs aan Fok. Maar een eenvoudig leeslesje oplezen, een lesje dat-ie van a toe z volkomen snapt, dat kan Fok niet. Theo Thijssen, De Gelukkige Klas.