“Multidisciplinair werken”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De actualiteit in de GGZ-NL
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Zeer Intensieve Behandeling
Casus M orthopedagogisch bekeken
Behandeling en begeleiding
Zienswijze vanuit de GGZ……. …….of toch vanuit de (L)VB
Begeleiders in Beeld.
Diagnostiek in de psychiatrie
DE KLIMOPSTUDIE OUDEREN EN KANKER
TOTALE COMMUNICATIE.
Anorexia en Boulimia Nervosa
Ontwrichtend gedrag in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking Mariet Clerkx november 2009.
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Alcohol tot XTC EJFL Olivier, psychiater
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Diseasemanagement in de praktijk
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
15 november 2010 Judith Weiland & Geert Wichers
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
Verstandelijke beperking
Depressie bij ouderen.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
GGZ voor Chronische problemen anno 2014
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Herstelondersteunende zorg en presentie
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Verpleegkundig redeneren
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Zelfverwondend gedrag en slaapstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Pak ‘t samen op. Huidige Situatie Toeleiding Zorg begeleidt zwerfjongeren de eerste 12 weken. TZ heeft gemiddeld 30 aanmeldingen per jaar. 25 jongeren.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Maatschappelijke zorg 2
Vermoeidheid bij COPD Dr. Jan Vercoulen, Klinisch Psycholoog
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Werken met verslavingsproblematiek. Les 5
Doelen behalen met activiteiten
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Doelen behalen met activiteiten
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Kenniskring jobcoaching SBCM
Intensieve begeleiding
Transcript van de presentatie:

“Multidisciplinair werken” MHID symposium, 31 mei 2007 Drs. A. Willems / Dr. P.J.L. Collin MFCG Koraal Groep / GROW, University Maastricht

De verstandelijke handicap

Casus Vrouw, 37 jaar, matige verstandelijke beperking. Veel driftbuien, agressie; fixaties op andere cliënten. Vaak afzondering noodzakelijk. Als kind al erg dwingend, treuzelend; vader minder consequent, moeder gaf structuur in haar leven. Terugtrekken bij vreemden, vastklampen aan broer. Na moeders overlijden (13 j.) problematischer. Als puber meer grenzen verleggen, meer rituelen; opname instelling met 15 jaar.

Casus Eerder gedacht aan: rapid cycling stemmingsstoornis, symbiotische stoornis, pervasieve ontwikkelingsstoornis Uitgebreide medicatiehistorie; tranxene, risperdal, tegretol, rivotril, lithium, cipramil, anafranil, efexor. In begeleiding: nabijheid, sturing geven, voorstructureren van activiteiten, afleiden, geen geboden.

Stelling 1: Arno Willems “Uitgebreide psychodiagnostiek móet standaard bij een complexe casus.” Doe het over en doe het beter!

Ad 1. Alleen beschrijven van gedrag en symptomen (bv. in DSM-IV-TR) verklaart niets. Bij complexe casus: er is al zoveel geïnvesteerd dat het tijd wordt voor ‘evidence-based’ factoren in diagnostiek. Van algemene screening psychopathologie naar formuleren hypothesen. Hypothese toetsen, pas daarna met gerichte instrumenten.

‘Evidence-based’ diagnostiek Huidig functioneren beschrijven: probleemgedrag, fysisch-medisch, intelligentie en praktische redzaamheid, opvoedings- en omgangsfactoren, omgevingsfactoren. Persoonlijkheid (Big-5 factoren) en Sociale competentie (gehechtheidsstijl en interactiestijlen :Leary). Ontwikkelingsgeschiedenis: anamnese en (sociaal-emotionele) ontwikkelingsfase: Greenspan, Došen, Abraham. Psychiatrische diagnose.

Stelling 1: Philippe Collin “Psychiatrie bij mensen met een verstandelijke beperking kan en moet zich beperken tot de eigen discipline: de medische.”

Ad 1. De psychiater is geen gedragsdeskundige maar een ziektedeskundige. Vier aandachtsgebieden: De biotoop De somatiek De verstandelijke handicap De psychiatrische ziekte Psychiatrie is zeker niet het belangrijkste probleem in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Korte termijn inschatting.

Stelling 2: Arno Willems “Een psychiatrische diagnose zegt niks, maar betekent erg veel.”

Ad 2. Psychiatrische diagnose volgt immers pas na de 3 eerdere stappen, dus is daarvan afhankelijk. Werken met de klinisch-psychiatrische indruk is onvoldoende, want die zijn er vaak legio bij complexe casus. Mensen willen een etiket: als het ‘iets is’, dan is het minder erg. Dan is ook veel over de aanpak bekend.

Stelling 2: Philippe Collin “Het probleem van psychiatrie bij mensen met een verstandelijke beperking vraagt om een klinische diagnose door de psychiater zelf.”

Ad 2. Psychiatrische diagnostiek versus classificatie (DSM-IV-TR, DC: 0-3, DC-LD, DM-ID 2007). Diagnose: ontdekken van processen (ontstaansmechanismen of pathogenese) die tot de stoornis (psychopathologie) geleid hebben. Psychiatrische diagnostiek: fenomenologische-descriptieve diagnostiek functiestoornis diagnose genetische diagnose

Ad 2. Psychiatrie is een medisch specialisme dat zich richt op de diagnostiek en behandeling van psychische ziektebeelden (state-dependent). Ziektebeelden: ontwikkeling en een beloop. Verstoring van verschillende facetten van de psychische activiteit: gevoelsleven, gedachten, willen, handelen, besef van eigen persoon, besef van de realiteit, functioneren in eigen omgeving, enz. Mensen met een verstandelijke handicap: aantasting van dezelfde facetten. Maar: belevingsvorm en de uitingsvorm is anders, afhankelijk van het ontwikkelingsniveau.

Stelling 3: Arno Willems. “Diagnostiek en behandeling moeten veel meer op de directe omgang gericht worden.” Doe iets met de interacties!

Ad 3. Teveel op intrapsychisch en medisch-psychiatrische gericht. Veel probleemgedrag ontstaat of wordt in stand gehouden door hoe de ander (begeleider/ouder) erop reageert: leertheorie en interactiemodellen. 30% van verbetering in psychotherapie komt uit algemene relatiefactoren. Voor onze doelgroep ligt de oplossing – naast omgevingsbeïnvloeding - voor ¾ bij de bejegening of omgangsstijl van begeleiders, niet in pillen of therapieën.

Hoe? Diagnostiek: Behandeling o.a.: VFP/MAS NIAS en NIHS (nieuw:) SIA-B (Schaal voor Interactie - Aspecten - Begeleiders) Behandeling o.a.: Video-interactiebegeleiding Heijkoop Gentle Teaching en Prouty’s reflecties Kok, V.O.S., leefgroepklimaat, situatie hanteren, opvoederspresentatie

Stelling 3: Philippe Collin “Psychiatrische ziekten zijn hersenziekten en daarmee een vorm van lichamelijke ziekte.” Omgeving heeft hier niets mee te maken!

Ad 3. Stoornis: “ontregeling van de normale gang van zaken.” Fysiologisch – pathofysiologisch Normaal gedrag – afwijkend gedrag Aangepast gedrag – onaangepast gedrag Gedragsstoornis: overdrachtelijke betekenis. Stoornis bij het individu: normale respons die past bij het primitieve emotionele en adaptieve niveau. respons bij een somatische aandoening. gedragsproblemen zijn symptomatisch voor een psychiatrische ontregeling. behavioural phenotype (Prader-Willi syndroom).

Prader-Willi syndroom

Ad 3. Het belangrijkste behandelinstrument van de psychiater zijn psychofarmaca: neuroleptica. antidepressiva en stemmingsstabilisatoren. benzodiazepines. andere. Psychofarmaca grijpen niet aan in de geest, maar in het lichaam. Gedragsanalytische en psychotherapeutische interventies zijn effectief.

Stelling 4: Arno Willems. “Begin geen behandeling zonder effectmeting.”

Ad 4. Naast kwalitatieve voortgang ook kwantitatieve meting. Anders geen rationele beslissingen mogelijk, zeker niet op lange termijn. Periodiek met algemene gedragslijst als SGZ of ASEBA en meer toegespitste instrumenten. Dagelijks met eigen Excel-lijst (probleemgedrag tijdens vaste momenten meten) of Signaleringsplan. Ook gewenst gedrag meten.

Stelling 4: Philippe Collin “Een goed medicatiebeleid is rationeel, intuïtief en proefondervindelijk.”

Ad 4. Psychofarmaca: bij gebrek aan onderzoek (RCT: randomised controlled trials) hanteren we dezelfde richtlijnen als voor de niet verstandelijk beperkte populatie. Medicatiebeleid: op geleide van de symptomen, eventueel bloedspiegel. Ex iuvantibus. Klinische blik is veel meer dan vragenlijsten.

“Wie zich achter een andere discipline verschuilt, tekent voor zijn eigen overbodigheid.”

Dank u voor uw aandacht awillems@stanna.koraal groep.nl pcollin@gastenhof.koraal www.koraalgroep.nl