Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Premeting LSCI-onderzoek
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Signalen van seksueel misbruik
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Gemaakt door Denise van Kreuningen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Kanjertraining..
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Maatschappelijke zorg 2
Ouderavond over pesten op de basisschool
Bron: raadpleging
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Premeting LSCI-onderzoek
De ontwikkelings-psychopathologie van angst
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen Drs. Hanneke Visser – van Balen Capaciteitsgroep Ontwikkelingspsychologie

Kenmerkend voor diagnostiek bij kinderen Te maken met kind, maar ook met ouders en leerkrachten (wie heeft er een probleem?) Kinderen zijn volop in ontwikkeling Instrumentkeuze Verhouding spelen-presteren

Het hypothesen- toetsend model 1. Aanmelding 2. Klachten inventariseren 3. Clusteren van probleemgedrag 4. Hypothesen formuleren 5. Psychodiagnostisch onderzoek (hypothesen toetsen) 6. Conclusies en advies

Waarom HTM? Systematisch werken om ‘kokerkijken’ te voorkomen

4 soorten hulpvragen Wat is er met dit kind aan de hand? (onderkennend) Wat is de oorzaak van het probleemgedrag? (verklarend) Hoe kan dit kind geholpen worden? (indicerend) En daaraan voorafgaand soms nog: Hoe moet ik verwoorden wat ik ervaar? (verhelderend)

Casus: Corine Leeftijd: 8;6 jaar School: groep 1-2-3-4-4 Gezin: moeder (36), vader (37), Marleen (14), Jan- Jaap (10), Corine (8) (ouders gescheiden) Aanmelder: moeder Setting: afdeling Psychologie van een streekziekenhuis

1. Reden van aanmelding Hoofdpijnklachten Bedplassen (enuresis nocturna)

2. Klachten inventariseren Het gesprek…

3. Clusteren Cognitief functioneren Werkhouding Sociaal functioneren Emotioneel functioneren Lichamelijk functioneren  hoofdpijn, enuresis nocturna

4. Hypothesen opstellen Op grond van de literatuur! Hoofdpijn – migraine Enuresis nocturna – lichamelijke oorzaak Hoofdpijn - cognitieve overeising

Hoofdpijn/enuresis nocturna – faalangst laag zelfbeeld Hoofdpijn/enuresis nocturna -ervaren stressvolle familieomstandigheden

5. Het psychodiagnostisch onderzoek Cognitieve overeising:  WISC-III Faalangst:  ZAT, VAK, observatie Laag zelfbeeld:  ZAT, CBSK, tekeningen, dierkeuzetest Ervaren familieomstandigheden: FRT

Zinnen Aanvul Test (ZAT) Bijvoorbeeld: Ik…….. Het leukste vind ik….. Op school……. Meisjes…… Ik houd niet van…..

Competentie Belevingsschaal voor Kinderen (CBSK) Schalen: 1. Schoolvaardigheden 2. Sociale acceptatie 3. Fysieke verschijning 4. Sportieve vaardigheden 5. Gedragshouding 6. Zelfwaardering

Bijvoorbeeld: Sommige kinderen zijn tevreden over hoe ze eruit zien Maar… Andere kinderen zijn niet tevreden over hoe ze eruit zien Een beetje waar voor mij? Helemaal waar voor mij?

Vragenlijst voor Angst bij Kinderen (VAK) Schalen: 1. Falen en kritiek 2. Het onbekende 3. Verwondingen of kleine dieren 4. Gevaar en dood 5. Medische zaken

Bijvoorbeeld: Niet bang, een beetje bang of erg bang? Voor de klas iets moeten vertellen Straf krijgen van moeder Geesten of spoken Slangen Ziek worden op school

Familie Relatie Test (FRT) Bender Gestalt Test

Dierkeuzetest Bijvoorbeeld: Vlieg – tijger – slang – rijpaard Hond- stier – vlo – duif Konijn – ooievaar – koe – arend Beer – hengst – gans - pauw

Problemen bij toetsing Schijnbaar tegenstrijdige resultaten ‘Net op het randje’ Interpretatie van projectief materiaal  Weging van resultaten….

6. Conclusies en advies