Methoden van Onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
Mediatheek en IVG.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Presentatie productvoorstellen
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Al doende leren training docenten
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
NLT modules en excellentiebevordering
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Informatiebijeenkomst
Module Communicatie 3de dag
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
E FFICIËNTIE MASTER D OCENT HGZO Onderwijs Innovatie Project: Wytze van der Zee, Stijn Mentzel, Leah Schoffelmeer, Marloes Ter Stege, Tamara Lust, Froukje.
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
TRENDS 2014 Hafida
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Workshop academisch schrijven
Keuzethema: differentiatie
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Methoden van Onderzoek Docenten: Mascha van der Voort i.s.m. Bert Boxem, Arie Paul vd Beukel, Thonie vd Boomgaard, Boris van Waterschoot & Martin Schmettow

Doelstellingen Het doel van Methoden van Onderzoek is drieledig: 1. Leren literatuur verzamelen en verwerken 2. Kritisch leren kijken naar onderzoek, van anderen maar ook van jezelf 3. Leren opzetten en uitvoeren van een eigen onderzoek Sluit aan op: Lijn academische vorming 3e jaar: ITO

Opzet 3 blokken met in totaal: Materiaal: 2,5 dagdelen geïntegreerd onderwijs 2 dagdelen werkcollege 2 vragenuurtjes 1 discussiesessie 1 dagdeel uitvoeren onderzoek (gebruikstest) 1 dagdeel proefpersoon bij onderzoek anderen Materiaal: Collegesheets, werkboek en uitreikstukken (Blackboard)

Inhoud Blok 1: Leren literatuur verzamelen en verwerken Opbouw Hoe zoeken? Waar zoeken? Hoe in handen krijgen? Hoe selecteren (op kwaliteit)? Hoe naar refereren? Opbouw 1 kort theoriecollege 1 dagdelen literatuur zoeken o.b.v. Bert Boxem 1 vragenuurtje literatuur referentie opdracht

Inhoud Blok 2: Kritisch kijken naar onderzoek Opbouw Wat betekent wetenschappelijk? Criteria voor kwalitatief goed onderzoek Beoordelen van onderzoek anderen Discussie a.d.h.v. onderzoeksartikelen Opbouw 1 dagdeel geintegreerd onderwijs 1 discussiesessie individueel essay

Inhoud Blok 3: Opzetten en uitvoeren eigen onderzoek Theorie aanpak en soorten onderzoek & basisopzetten Formuleren eigen onderzoeksopzet Uitvoeren onderzoek Analyse van resultaten Reflectie Opbouw: 1 dagdeel geintegreerd onderwijs (o.a. Martin Schmettow) 1 werkcollege (Boris van Waterschoot) 1 feedbackmoment 1 dagdeel uitvoeren onderzoek 1 dagdeel proefpersoon bij onderzoek andere groepen groepsverslag College over aanpak onderzoek, soorten onderzoek en basisopzetten (2 maart) Eigen onderzoeksvraag kiezen incl. basisopzet Werkcollege: onder begeleiding opzet uitwerken (4 of 5 maart) Feedbackmoment: opzet bespreken (12 maart) 2 uitvoerende sessies: 1x eigen onderzoek uitvoeren, 1x proefpersoon zijn bij andere groepen (18 of 19 maart) 3 colleges + gebruikstest Docent: Mascha van der Voort

Studentenbeoordeling 4 onderdelen: Aanwezigheidsplicht (beperkt deel colleges): voldaan Een literatuurreferentieopdracht: voldaan Een individuele essay over kritisch kijken naar onderzoek : 30% eindcijfer (min. 5) Een groepsverslag over het opzetten en uitvoeren van een eigen onderzoek: 70% eindcijfer (min. 5)

Bijzondere punten Ontwikkelen kritische houding Gestructureerde onderzoeksaanpak

Studentresultaten (2009) Ingeschreven: 88 Geslaagd: 85 (rest niet alles ingeleverd) Betekenis 6: de student heeft de gewenste vaardigheden net voldoende onder de knie, maar staat er nog niet echt boven.

Studentenevaluatie

Volgende cursus anders? Hoor- en werkcollege Literatuur zoeken en verwerken integreren Zorgen dat de leestijd van de onderzoeksartikelen beperkt blijft Timing van uitvoeren eigen onderzoek in relatie tot Project O heroverwegen Volgens studenten zou omvang vak binnen de opleiding groter mogen zijn.

Oproep/ Gezocht 2 (kwalitatief goede) onderzoeksartikelen over hetzelfde onderwerp, maar die elkaar inhoudelijk tegenspreken.