Methoden van Onderzoek Docenten: Mascha van der Voort i.s.m. Bert Boxem, Arie Paul vd Beukel, Thonie vd Boomgaard, Boris van Waterschoot & Martin Schmettow
Doelstellingen Het doel van Methoden van Onderzoek is drieledig: 1. Leren literatuur verzamelen en verwerken 2. Kritisch leren kijken naar onderzoek, van anderen maar ook van jezelf 3. Leren opzetten en uitvoeren van een eigen onderzoek Sluit aan op: Lijn academische vorming 3e jaar: ITO
Opzet 3 blokken met in totaal: Materiaal: 2,5 dagdelen geïntegreerd onderwijs 2 dagdelen werkcollege 2 vragenuurtjes 1 discussiesessie 1 dagdeel uitvoeren onderzoek (gebruikstest) 1 dagdeel proefpersoon bij onderzoek anderen Materiaal: Collegesheets, werkboek en uitreikstukken (Blackboard)
Inhoud Blok 1: Leren literatuur verzamelen en verwerken Opbouw Hoe zoeken? Waar zoeken? Hoe in handen krijgen? Hoe selecteren (op kwaliteit)? Hoe naar refereren? Opbouw 1 kort theoriecollege 1 dagdelen literatuur zoeken o.b.v. Bert Boxem 1 vragenuurtje literatuur referentie opdracht
Inhoud Blok 2: Kritisch kijken naar onderzoek Opbouw Wat betekent wetenschappelijk? Criteria voor kwalitatief goed onderzoek Beoordelen van onderzoek anderen Discussie a.d.h.v. onderzoeksartikelen Opbouw 1 dagdeel geintegreerd onderwijs 1 discussiesessie individueel essay
Inhoud Blok 3: Opzetten en uitvoeren eigen onderzoek Theorie aanpak en soorten onderzoek & basisopzetten Formuleren eigen onderzoeksopzet Uitvoeren onderzoek Analyse van resultaten Reflectie Opbouw: 1 dagdeel geintegreerd onderwijs (o.a. Martin Schmettow) 1 werkcollege (Boris van Waterschoot) 1 feedbackmoment 1 dagdeel uitvoeren onderzoek 1 dagdeel proefpersoon bij onderzoek andere groepen groepsverslag College over aanpak onderzoek, soorten onderzoek en basisopzetten (2 maart) Eigen onderzoeksvraag kiezen incl. basisopzet Werkcollege: onder begeleiding opzet uitwerken (4 of 5 maart) Feedbackmoment: opzet bespreken (12 maart) 2 uitvoerende sessies: 1x eigen onderzoek uitvoeren, 1x proefpersoon zijn bij andere groepen (18 of 19 maart) 3 colleges + gebruikstest Docent: Mascha van der Voort
Studentenbeoordeling 4 onderdelen: Aanwezigheidsplicht (beperkt deel colleges): voldaan Een literatuurreferentieopdracht: voldaan Een individuele essay over kritisch kijken naar onderzoek : 30% eindcijfer (min. 5) Een groepsverslag over het opzetten en uitvoeren van een eigen onderzoek: 70% eindcijfer (min. 5)
Bijzondere punten Ontwikkelen kritische houding Gestructureerde onderzoeksaanpak
Studentresultaten (2009) Ingeschreven: 88 Geslaagd: 85 (rest niet alles ingeleverd) Betekenis 6: de student heeft de gewenste vaardigheden net voldoende onder de knie, maar staat er nog niet echt boven.
Studentenevaluatie
Volgende cursus anders? Hoor- en werkcollege Literatuur zoeken en verwerken integreren Zorgen dat de leestijd van de onderzoeksartikelen beperkt blijft Timing van uitvoeren eigen onderzoek in relatie tot Project O heroverwegen Volgens studenten zou omvang vak binnen de opleiding groter mogen zijn.
Oproep/ Gezocht 2 (kwalitatief goede) onderzoeksartikelen over hetzelfde onderwerp, maar die elkaar inhoudelijk tegenspreken.