ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Innovatie en stakeholders in VO
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Passend Onderwijs een korte inleiding
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Albert de Boer IJsselgroep
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Bestuur Vlietlandcollege
K RIMP & K INDVOORZIENING 23 januari Kinderen in krimpregio’s.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Samenwerken in burgerschap
Nederland zakt weg in PISA-ranglijst Andreas Schleicher, OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development “Nederland zit onderaan de top.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Samenwerken Presentatie platform Entree 3 0ktober 2012 Elly Pastoor - Wethouder gem. Groningen Hans Everhardt – MBO Groningen (namens AOC-Terra, Alfa-College,
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Uitvallers uit de Entree: niemands verantwoordelijkheid?  Welkom  Kort voorstelrondje.
1zorg-route.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Toekomst Financiële Functie
Kansen voor transformatie
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
De Kanteling Compensatie Van verzekerd recht en zorgplicht naar….
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Bestuur Vlietlandcollege
Bestuur Vlietlandcollege
De collectieve ambitie
Transcript van de presentatie:

ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011 De maatschappelijke context van het primair onderwijs in Woerden Henk Mackloet

De uitnodiging Woerdens onderwijs in ontwikkeling

Even voorstellen… Henk Mackloet (54) Lid Christenunie Harmelen 33 jaar onderwijservaring primair onderwijs Leerkracht, directeur, adviseur, lid algemene directie, lid college van bestuur Actief als bestuurder SPCO Groene Hart Woerden Prot. chr. onderwijs voor12 scholen, ca. 2.800 leerlingen, 260 medewerkers Leidraad: Strategisch meerjarenplan ‘Hart voor kinderen’ Garantie voor kwaliteit Professionalisering van medewerkers Onderwijsinnovatie Resultaatverantwoordelijkheid Verbinding met de samenleving

Klassieke opvatting (primair) onderwijs

Shift happens In welke wereld groeien onze kinderen op? Voor welke uitdagingen komen ze te staan? Wat is onze visie op het onderwijs in de 21e eeuw? Open je ogen voor de toekomst Kortom: Shift happens ……..

Context en historie landelijk 80’er jaren: verzorgingsstaat onbeheersbaar/onbestuurbaar O.i.v. rijksfinanciën: ander overheidsbeleid > > meer zelfsturing in publiek domein meer decentralisatie en/of privatisering meer terugtrekkende landelijke overheid meer B en V naar lagere overheid én publieke sector meer aandacht voor doelmatigheid meer aandacht voor toezicht Rol overheid: normstelling, kwaliteitsborging en inspectie Maatschappelijk middenveld: legitimering en verantwoording Instellingen gezien als ‘maatschappelijke onderneming’ Openstelling voor partners in de omgeving en in de keten

Actualiteit Onvoldoende vertrouwen van samenleving in het onderwijs Solidariteit in de samenleving onder druk Overheveling taken landelijke naar gemeentelijke overheid Toezicht onder druk Integriteitsvraagstuk ook in het onderwijs (bijv. In Holland) Nederlands onderwijs presteert slecht (vgl. Pisa)

Pisa-ranking Nederland t.o.v. de wereldtop op de zgn. ‘Pisa-ranking’

Van wie is de school? Gemeente? Professionals? Ministerie? Ouders? De school is van de samenleving!

School maatschappelijke onderneming OCW VWS LNV VROM BZK Oud denken: centraal aansturing landelijke overheid ---------------------------------------------------------- Nieuw denken: school als maatschappelijke onderneming Bibliotheek De school School Ouders Kerk

Verbinding: diagram van John West Burnham 40% 1e ruimte ouders - kind 20% 2e ruimte school - leerling 1 2 3 samenleving - leerling 3e ruimte 40% School als regisseur van educatieve ruimten

Kruispunt van verandering identiteit Maatschappelijk ondernemen Centraliseren

Regeerakkoord Rutte - Verhagen M.b.t. Primair Onderwijs landelijk: Basis op orde (lezen, taal, rekenen) Minimum leerresultaten (kerndoelen en referentieniveaus) Investeer in leraren (professionalisering) Nederland moet weer in top 5 kenniseconomieën (Pisa) Schoolboeken/wikiwijs (multimediale technieken) Aansluiting in de keten (opvang, po, vo, enz.) Hoge verwachtingen (tegengaan ‘zesjescultuur’) Scheiding bestuur/toezicht – wet ‘goed onderwijsbestuur’ Passend onderwijs (o.a. zorgplicht bestuur)

Gemeente Woerden Van landelijk naar gemeentelijk beleid. Wat speelt er NU? Overhevelen taken landelijke naar gemeentelijke overheid O.a. jeugdzorg en doorontwikkeling CJG Bezuinigingsoperatie gemeente Woerden (ca. 13,5 mln.) Regisseur: ‘slanke overheid, sterke samenleving’ >> Focus op wettelijke taken en faciliterend naar instellingen Ambitie gemeente Woerden m.b.t. onderwijs (LEA) Iedereen van 23 jaar een startkwalificatie (min. MBO niveau 2)

Instrumenten LEA

Samenwerkende partners?

Hoe doelstelling verwezenlijken? Binnen LEA strategische keuzes maken Samen één doelstelling Samen werken Ieder eigen verantwoordelijkheid

Afwegingen bezuinigingen door gemeente De gemeente laat de precieze invulling over aan de professionals in het veld; dit i.o.m. LEA en onverminderd de wettelijke taken. De gemeente handhaaft de voorziening. De gemeente heeft een of meerdere versoberingsalternatieven. De gemeente schaft de voorziening af.

Wat staat op het lijstje? (1)

Wat staat op het lijstje? (2)

Discussie De school is alleen van de ouders en van niemand anders. Onderwijs en jeugdzorg moet je overlaten aan de professionals en niet aan de gemeente. De gemeente is veel meer dan alleen regisseur bij het realiseren van voorzieningen voor kinderen. Elke bezuiniging op onderwijs en jeugdzorg is er een teveel. Het is goed als de gemeentelijke overheid een vinger aan de pols houdt bij de kwaliteit van voorzieningen voor kinderen.

Antwoorden

Antwoorden