Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
In het bestuursakkoord
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MBO passend onderwijs
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Een initiatief van.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
RSV op school Jan Van Parijs.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Diversiteit & Discriminatie
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Ouderbetrokkenheid.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Deze presentatie is bedoeld om een algemeen beeld geven van het doel, de mogelijkheden en het uiterlijk van het ouderportaal. Voor een compleet beeld is.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Inspiratiedag Inspiratiedag Kansarmoede & Onderwijs 28 april 2016.
Gelijke kansen op school: het kan!
Het zorgcontinuüm.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
het katholiek basisonderwijs
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal ! Piet Vervaecke Directeur Onderwijscentrum Brussel www.onderwijscentrumbrussel.be www.facebook.com/onderwijscentrumbrussel @OCBrussel

Ouderbetrokkenheid en onderwijskwaliteit Ouderbetrokkenheid is geen doel op zich, maar een belangrijk element van kwaliteitsvol onderwijs

Wat is kwaliteitsvol onderwijs? A Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs met minimum 1/3 Nederlandstaligen B Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs met een brede waaier aan naschoolse taken, opdrachten, huiswerk C Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs met veel samenwerkingsverbanden met partners D Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs dat erin slaagt met alle kinderen de eindtermen te bereiken

Ouderbetrokkenheid en onderwijskwaliteit Ouderbetrokkenheid is geen doel op zich, maar een belangrijk element van kwaliteitsvol onderwijs

Wat is ouderbetrokkenheid benaderd vanuit kwaliteitsvol onderwijs? A ouderbetrokkenheid gaat in de eerste plaats over opvoedingsondersteuning B ouderbetrokkenheid gaat in de eerste plaats over participatie van ouders op het beslissingsniveau van de school C ouderbetrokkenheid gaat in de eerste plaats over de participatie van ouders aan schoolse activiteiten D ouderbetrokkenheid gaat in de eerste plaats over het verhogen van leerkansen

Ouderbetrokkenheid en onderwijskwaliteit Ouderbetrokkenheid is geen doel op zich, maar een belangrijk element van kwaliteitsvol onderwijs Kwaliteitsvol onderwijs moet erin slagen om bij zoveel mogelijk kinderen de eindtermen te realiseren. Ouderbetrokkenheid kan hierbij een hefboom zijn om de leer- en ontwikkelingskansen van kinderen te versterken.

Effecten van ouderbetrokkenheid Uit onderzoek: socio-emotioneel functioneren cognitief functioneren attitudes ten aanzien van leren Slaagkansen  Ondersteuning en opvolging thuis !

Werken aan ouderbetrokkenheid 3 spelers de ouder de leerling de school Gezamenlijke doelstelling: Maximale leer- en ontwikkelingskansen creëren voor de leerling Partnerschap ifv het creëren van een krachtige leer- en leefcontext Onderzoek van Steunpunt Diversiteit en Leren in opdracht van het Onderwijscentrum Brussel

Werken aan ouderbetrokkenheid 3 spelers : de ouder de leerling de school Waarden, normen, overtuigingen Opvoedingspraktijk Context

Werken aan ouderbetrokkenheid Gezamenlijke doelstelling: Maximale leer- en ontwikkelingskansen creëren voor de leerling OB is een middel ifv de leerling en zijn ontwikkeling

Werken aan ouderbetrokkenheid Partnerschap ifv het creëren van een krachtige leer- en leefcontext écht en oprecht samenwerken écht en oprecht communiceren Uitgangspunten

Werken aan ouderbetrokkenheid Enkele belangrijke uitgangspunten: geloof in ouders persoonlijk verhaal écht en rechtstreeks kind/jongere en het leren

Begeleiden van ouderbetrokkenheid = werken rond… visie op leren, bepalen van rol van de verschillende actoren in de omgeving van het kind/de jongere versterken van competenties van scholen in leraren ifv communicatie en samenwerking met ouders versterken van competenties van ouders ifv onderwijsondersteunend gedrag

Tot slot …activiteiten/initiatieven in het kader van ouderbetrokkenheid zullen slechts effect hebben in de mate ze vertrekken vanuit een visie en doelstellingen…