Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal ! Piet Vervaecke Directeur Onderwijscentrum Brussel www.onderwijscentrumbrussel.be www.facebook.com/onderwijscentrumbrussel @OCBrussel
Ouderbetrokkenheid en onderwijskwaliteit Ouderbetrokkenheid is geen doel op zich, maar een belangrijk element van kwaliteitsvol onderwijs
Wat is kwaliteitsvol onderwijs? A Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs met minimum 1/3 Nederlandstaligen B Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs met een brede waaier aan naschoolse taken, opdrachten, huiswerk C Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs met veel samenwerkingsverbanden met partners D Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs dat erin slaagt met alle kinderen de eindtermen te bereiken
Ouderbetrokkenheid en onderwijskwaliteit Ouderbetrokkenheid is geen doel op zich, maar een belangrijk element van kwaliteitsvol onderwijs
Wat is ouderbetrokkenheid benaderd vanuit kwaliteitsvol onderwijs? A ouderbetrokkenheid gaat in de eerste plaats over opvoedingsondersteuning B ouderbetrokkenheid gaat in de eerste plaats over participatie van ouders op het beslissingsniveau van de school C ouderbetrokkenheid gaat in de eerste plaats over de participatie van ouders aan schoolse activiteiten D ouderbetrokkenheid gaat in de eerste plaats over het verhogen van leerkansen
Ouderbetrokkenheid en onderwijskwaliteit Ouderbetrokkenheid is geen doel op zich, maar een belangrijk element van kwaliteitsvol onderwijs Kwaliteitsvol onderwijs moet erin slagen om bij zoveel mogelijk kinderen de eindtermen te realiseren. Ouderbetrokkenheid kan hierbij een hefboom zijn om de leer- en ontwikkelingskansen van kinderen te versterken.
Effecten van ouderbetrokkenheid Uit onderzoek: socio-emotioneel functioneren cognitief functioneren attitudes ten aanzien van leren Slaagkansen Ondersteuning en opvolging thuis !
Werken aan ouderbetrokkenheid 3 spelers de ouder de leerling de school Gezamenlijke doelstelling: Maximale leer- en ontwikkelingskansen creëren voor de leerling Partnerschap ifv het creëren van een krachtige leer- en leefcontext Onderzoek van Steunpunt Diversiteit en Leren in opdracht van het Onderwijscentrum Brussel
Werken aan ouderbetrokkenheid 3 spelers : de ouder de leerling de school Waarden, normen, overtuigingen Opvoedingspraktijk Context
Werken aan ouderbetrokkenheid Gezamenlijke doelstelling: Maximale leer- en ontwikkelingskansen creëren voor de leerling OB is een middel ifv de leerling en zijn ontwikkeling
Werken aan ouderbetrokkenheid Partnerschap ifv het creëren van een krachtige leer- en leefcontext écht en oprecht samenwerken écht en oprecht communiceren Uitgangspunten
Werken aan ouderbetrokkenheid Enkele belangrijke uitgangspunten: geloof in ouders persoonlijk verhaal écht en rechtstreeks kind/jongere en het leren
Begeleiden van ouderbetrokkenheid = werken rond… visie op leren, bepalen van rol van de verschillende actoren in de omgeving van het kind/de jongere versterken van competenties van scholen in leraren ifv communicatie en samenwerking met ouders versterken van competenties van ouders ifv onderwijsondersteunend gedrag
Tot slot …activiteiten/initiatieven in het kader van ouderbetrokkenheid zullen slechts effect hebben in de mate ze vertrekken vanuit een visie en doelstellingen…