Welkom bij de mastervoorlichting van Master Onderwijskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Algemene voorlichting
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Begeleiding startende leraren
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Welkom bij de mastervoorlichting van Opvoedingsondersteuning Mastertraject Pedagogische wetenschappen Graduate School of Child Development and Education.
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Jos van Hijfte 8 November 2007
NME: kiezen, leren, meedoen
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Presentatie Locatie Lemmer
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Leren in de beroepspraktijk
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Alle drempels geslecht? De noodzaak van een gezamenlijke aanpak bij onderwijsverandering Conferentie doorlopende leerlijnen taal en rekenen: Pilots op.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Coaching in regioleren
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
De docent als veranderaar in de context van de school
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Lerend Netwerk LOB WELKOM! 1.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de mastervoorlichting van Master Onderwijskunde

Onderwijskunde Presentatie: Prof. dr. Monique Volman Femke Algra Erik van der Zande www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Onderwijskunde aan de UvA Brede onderwijskundige master de invloed van onderwijsbeleid, schoolorganisatie en leeromgeving op de kwaliteit van onderwijzen en leren www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

(onderwijsleerprocessen) Macro (onderwijsbeleid) Meso (schoolorganisatie) Micro (onderwijsleerprocessen) macro meso micro www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

de invloed van onderwijsbeleid, schoolorganisatie en leeromgeving op de kwaliteit van onderwijzen en leren www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Sociale oriëntatie Voorbeelden: ‘hoe kunnen leraren betrokkenheid en motivatie van leerlingen bevorderen?’ ‘hoe kunnen schoolleiders betrokkenheid van leraren bij schoolontwikkeling en leerlingontwikkeling bevorderen?’ ‘hoe kan onderwijsbeleid bijdragen aan de kansen van kwetsbare groepen om te participeren?’ www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Studieprogramma Master Onderwijskunde Semester 1 Semester 2 Blok 1 Blok 2 Blok 3 Onderwijs- leerprocessen Diversiteit en onderwijs Stage (12 ec) Beleid en organisatie Masterclass onderwijs-onderzoek Scriptie (24 ec) www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde 8 8

Planning van de studie Combineren studie en werk wordt gefaciliteerd Stage en scriptie kunnen na elkaar gepland maar ook parallel Soms combinatie stage en scriptie mogelijk www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Regeling voor studenten met een baan in het onderwijs 12 EC als volgt ingevuld: externe ministage van 3 EC EN onderwijskundig verander- of ontwikkelproject van 9 EC binnen de eigen schoolorganisatie (school of schoolbestuur)

Onderwijsleerprocessen module Onderwijsleerprocessen Leertheorieën Motivatie en metacognitie Zelfregulatie Begripsontwikkeling (conceptual change) Transfer Leeromgeving Rol van de leraar www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beleid en organisatie van onderwijs module Beleid en organisatie van onderwijs Actuele kwesties rond onderwijsbeleid Marktwerking Prestatiebeloning Concurrentie tussen scholen Actuele kwesties t.a.v. onderwijskundige sturing in tijd van toegenomen autonomie voor scholen Schoolleiderschapstheorieën Onderzoekende school Evidence-based werken, opbrengstgericht werken Leren van leraren www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Onderwijs en diversiteit module Onderwijs en diversiteit Kennis als perspectief Multicultureel onderwijs tussen universalisme en relativisme Onderwijskansenbeleid Segregatie in het onderwijs Lesgeven op multiculturele scholen Gender revisited: de ‘boy turn’ www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Masterclass Onderwijsonderzoek module Masterclass Onderwijsonderzoek Tradities in onderwijskundig onderzoek Design research en multilevel problematiek Van probleemstelling naar onderzoeksdesign Van design naar concrete onderzoeksopzet: methoden van dataverzamelen Van design naar concrete onderzoeksopzet: operationaliseren van de variabelen Methoden van data-analyse en rapportage Miniconferentie www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Gevarieerde werkvormen en toetsvormen www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Voorbeelden van scriptieonderwerpen Vroegtijdig schoolverlaten en motivatie van leerlingen Een vergelijking van het curriculum van de Finse en Nederlandse lerarenopleiding Formatief toetsen in het voortgezet onderwijs Problemen van startende leraren in de grote stad Zwakke scholen Kwaliteit van huiswerkbegeleiding Culturele diversiteit in het Peruaanse onderwijs Effecten van burgerschapsonderwijs op moreel redeneren Opbrengstgericht werken en schoolleiderschap www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Voorbeelden stageaanbieders www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beroepenveld www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beroepenvelden Beleid en uitvoering Leerplanontwikkeling Onderwijs en opleiding Begeleiding en advies / consultancy Toetsontwikkeling Onderzoek www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beroepenveld Beleid en uitvoering (1) Ministerie van OCW Inspectie Gemeenten, deelraden Stafdeling grote onderwijsinstelling Projecten achterstandsbeleid, brede school, ouder-kindcentra, etc. www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beroepenveld Beleid en uitvoering (2) Besturenorganisaties Vakorganisaties Sectorraden (VO-raad, HBO-raad, MBO-raad, etc.) Bureaus onderwijs-arbeidsmarkt Landelijke organen voor het beroepsonderwijs www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beroepenveld Begeleiding en advies Schoolbegeleidingsdiensten Landelijke pedagogische centra (APS, CPS, KPC) Consultancy bureaus (grote en kleine) www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Particuliere bureaus (t.b.v. bedrijfsopleidingen) Beroepenveld Leerplanontwikkeling SLO Particuliere bureaus (t.b.v. bedrijfsopleidingen) Projecten voor kansarme leerlingen www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beroepenveld Toetsontwikkeling Schooltoetsen Leerlingvolgsystemen Landelijke examenbureaus Organisaties voor het beroepsonderwijs www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beroepenveld Opleiding en onderwijs Bedrijfsopleidingen Docent onderwijskunde www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Beroepenveld Onderzoek en evaluatie Onderzoeker bij onderzoeksbureau (b.v. Kohnstamm Instituut, Research voor Beleid) Inspectieonderzoek Visitatie en accreditatie www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde

Kans op de arbeidsmarkt Opleiding WO (master) % afgestudeerden met baan (op niveau) bruto inkomen per maand Psychologie Onderwijskunde Pedagogische wetensch. Communicatiewetensch. Politicologie 87% (72%) 98% (71%) 92% (57%) 87% (47%) 81% (58%) 2667 2738 2781 2448 2564 bron: www.studiekeuze123.nl (september ’11) www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde 27 27

Graduate School of Child Development and Education Tot ziens bij de master Onderwijskunde Voor meer informatie: M.L.L.Volman@uva.nl www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde www.studeren.uva.nl/schakelprogrammas www.student.uva.nl/mowk www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde