Welkom bij de mastervoorlichting van Master Onderwijskunde
Onderwijskunde Presentatie: Prof. dr. Monique Volman Femke Algra Erik van der Zande www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Onderwijskunde aan de UvA Brede onderwijskundige master de invloed van onderwijsbeleid, schoolorganisatie en leeromgeving op de kwaliteit van onderwijzen en leren www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
(onderwijsleerprocessen) Macro (onderwijsbeleid) Meso (schoolorganisatie) Micro (onderwijsleerprocessen) macro meso micro www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
de invloed van onderwijsbeleid, schoolorganisatie en leeromgeving op de kwaliteit van onderwijzen en leren www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Sociale oriëntatie Voorbeelden: ‘hoe kunnen leraren betrokkenheid en motivatie van leerlingen bevorderen?’ ‘hoe kunnen schoolleiders betrokkenheid van leraren bij schoolontwikkeling en leerlingontwikkeling bevorderen?’ ‘hoe kan onderwijsbeleid bijdragen aan de kansen van kwetsbare groepen om te participeren?’ www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Studieprogramma Master Onderwijskunde Semester 1 Semester 2 Blok 1 Blok 2 Blok 3 Onderwijs- leerprocessen Diversiteit en onderwijs Stage (12 ec) Beleid en organisatie Masterclass onderwijs-onderzoek Scriptie (24 ec) www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde 8 8
Planning van de studie Combineren studie en werk wordt gefaciliteerd Stage en scriptie kunnen na elkaar gepland maar ook parallel Soms combinatie stage en scriptie mogelijk www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Regeling voor studenten met een baan in het onderwijs 12 EC als volgt ingevuld: externe ministage van 3 EC EN onderwijskundig verander- of ontwikkelproject van 9 EC binnen de eigen schoolorganisatie (school of schoolbestuur)
Onderwijsleerprocessen module Onderwijsleerprocessen Leertheorieën Motivatie en metacognitie Zelfregulatie Begripsontwikkeling (conceptual change) Transfer Leeromgeving Rol van de leraar www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beleid en organisatie van onderwijs module Beleid en organisatie van onderwijs Actuele kwesties rond onderwijsbeleid Marktwerking Prestatiebeloning Concurrentie tussen scholen Actuele kwesties t.a.v. onderwijskundige sturing in tijd van toegenomen autonomie voor scholen Schoolleiderschapstheorieën Onderzoekende school Evidence-based werken, opbrengstgericht werken Leren van leraren www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Onderwijs en diversiteit module Onderwijs en diversiteit Kennis als perspectief Multicultureel onderwijs tussen universalisme en relativisme Onderwijskansenbeleid Segregatie in het onderwijs Lesgeven op multiculturele scholen Gender revisited: de ‘boy turn’ www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Masterclass Onderwijsonderzoek module Masterclass Onderwijsonderzoek Tradities in onderwijskundig onderzoek Design research en multilevel problematiek Van probleemstelling naar onderzoeksdesign Van design naar concrete onderzoeksopzet: methoden van dataverzamelen Van design naar concrete onderzoeksopzet: operationaliseren van de variabelen Methoden van data-analyse en rapportage Miniconferentie www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Gevarieerde werkvormen en toetsvormen www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Voorbeelden van scriptieonderwerpen Vroegtijdig schoolverlaten en motivatie van leerlingen Een vergelijking van het curriculum van de Finse en Nederlandse lerarenopleiding Formatief toetsen in het voortgezet onderwijs Problemen van startende leraren in de grote stad Zwakke scholen Kwaliteit van huiswerkbegeleiding Culturele diversiteit in het Peruaanse onderwijs Effecten van burgerschapsonderwijs op moreel redeneren Opbrengstgericht werken en schoolleiderschap www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Voorbeelden stageaanbieders www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beroepenveld www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beroepenvelden Beleid en uitvoering Leerplanontwikkeling Onderwijs en opleiding Begeleiding en advies / consultancy Toetsontwikkeling Onderzoek www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beroepenveld Beleid en uitvoering (1) Ministerie van OCW Inspectie Gemeenten, deelraden Stafdeling grote onderwijsinstelling Projecten achterstandsbeleid, brede school, ouder-kindcentra, etc. www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beroepenveld Beleid en uitvoering (2) Besturenorganisaties Vakorganisaties Sectorraden (VO-raad, HBO-raad, MBO-raad, etc.) Bureaus onderwijs-arbeidsmarkt Landelijke organen voor het beroepsonderwijs www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beroepenveld Begeleiding en advies Schoolbegeleidingsdiensten Landelijke pedagogische centra (APS, CPS, KPC) Consultancy bureaus (grote en kleine) www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Particuliere bureaus (t.b.v. bedrijfsopleidingen) Beroepenveld Leerplanontwikkeling SLO Particuliere bureaus (t.b.v. bedrijfsopleidingen) Projecten voor kansarme leerlingen www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beroepenveld Toetsontwikkeling Schooltoetsen Leerlingvolgsystemen Landelijke examenbureaus Organisaties voor het beroepsonderwijs www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beroepenveld Opleiding en onderwijs Bedrijfsopleidingen Docent onderwijskunde www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Beroepenveld Onderzoek en evaluatie Onderzoeker bij onderzoeksbureau (b.v. Kohnstamm Instituut, Research voor Beleid) Inspectieonderzoek Visitatie en accreditatie www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde
Kans op de arbeidsmarkt Opleiding WO (master) % afgestudeerden met baan (op niveau) bruto inkomen per maand Psychologie Onderwijskunde Pedagogische wetensch. Communicatiewetensch. Politicologie 87% (72%) 98% (71%) 92% (57%) 87% (47%) 81% (58%) 2667 2738 2781 2448 2564 bron: www.studiekeuze123.nl (september ’11) www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde 27 27
Graduate School of Child Development and Education Tot ziens bij de master Onderwijskunde Voor meer informatie: M.L.L.Volman@uva.nl www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde www.studeren.uva.nl/schakelprogrammas www.student.uva.nl/mowk www.studeren.uva.nl/ma-onderwijskunde