Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Social return in crisistijd
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
EhrmVision – Presentatie
Werkveldtraining 26 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Lesgeven en begeleiden
De weg naar de competente docent
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Competentieontwikkeling voor OR-leden
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
competentie ontwikkeling en assessment
Welkom.
Informatie- avond groep 6
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Academie voor algemene beeldende
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
C. Molmans SOD-Opleidingen
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Financiële zelfredzaamheid
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Competentie gericht onderwijs
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs? Competentie testen Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?

Programma Definitie competenties: theoretisch kader; Verschillende competentie testen; Ondernemerschaps- en Enneagram test individueel toepassen; Wat kunnen we erin het onderwijs mee? Mogelijkheid tot vragen stellen.

Competentie humor

YouTube - Innovation in education: JobKlas (Dutch) Competentie video Job Klas YouTube - Innovation in education: JobKlas (Dutch)

Wat zijn competenties? Competenties geven de deskundigheid, geschiktheid en bevoegdheid tot handelen aan. Competenties worden wel vaker gedefinieerd als waarneembare gedragsaspecten. Uitgangspunt hierbij is dat competenties zichtbaar en meetbaar zijn en dus te testen Iemand is competent als hij/zij bekwaam, deskundig, capabel en bevoegd tot handelen is.

Vier elementen van een competentie: Kennis en ervaring Motivatie Weten Willen Kunnen Zijn Persoonskenmerken Kwaliteiten

Je kunt competent op velerlei gebied zijn: Ondernemerschap; Leiderschap; Docentschap; Ambachtschap; (bijv. meubelmaker) Ambassadeurschap; Etc.; Voor elk van deze deelgebieden zal een persoon over meerdere competenties/kwaliteiten moeten beschikken. Hoe breng je dit in beeld?

Competentie testen Met een competentie test kunnen de huidige competenties en kwaliteiten en de ontwikkel punten van iemand in beeld gebracht brengen.

Competentie test commerciële vaardigheden: Flexibel gedrag; Initiatief; Klantgerichtheid; Luisteren; Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid; Omgevingsbewustzijn; Optreden; Overtuigingskracht; Sociabiliteit; Vasthoudendheid.

Waarom competentie testen? Competentie geven snel en concreet resultaat: veelal via internet in te vullen; Op basis van profiel kan er maatwerk geleverd worden m.b.t. training/ opleiding/coaching; Bedrijfsleven werkt ermee en vraagt om competentie gericht onderwijs; (Performance management)

Nadeel competentie testen: Competentietesten en -rapporten hebben bijna per definitie maar een beperkte validiteit. Het is een moment opname;

Welke competentie testen zijn er? Ondernemerschapstesten; Samenwerkingstesten; Leiderschapstesten; 360°C feedback testen; Veranderingsbereidheidstesten; Representatie systeem testen; Eneagram testen; Algemene competentie testen; De beste leraar en slechtste. http://scan.ondernemerstest.nl/ondernemerstest-web/reportexamples/index.jsp?scan_code=NL-Scan&report_code=NL-ScanFull 123test.nl

Competentie testen Welke kennen jullie zelf of werken jullie mee?

Competentie test opdracht Test individueel je ondernemerschap en Enneagram type. Bewaar je test na het invullen!; (10 min.) Overleg de uitkomsten met je buurman; (5 min.) Zoek samen met je buurman 2 anderen en vorm samen een groep. Voorwaarde is dat in elke groep minimaal 1 Denker of 1 Helper en 1 persoon met ondernemerschaps-kwaliteiten. (5 min.)

Competentie opdracht: http://www.123test.nl/ondernemerstest/ http://www.123test.nl/enneagram/

Competentie test toepassingen in onderwijs Competentie beoordeling en gericht onderwijs programma hierop aanpassen. Leveren van maatwerk; Competentie profielen gebruiken voor samenstelling van groepen om zodoende een evenwichtige groep te krijgen; (kan ook voor docenten worden gebruikt) Competentie profielen om van elkaars gedrag te leren, bijv. sociale vaardigheden;

Competentie testen

Competentie testen

Literatuur over competenties: De Ondernemende Ondernemer – Martijn Driessen; Daar vraag je me wat – competentie gericht vraaggestuurd onderwijs in praktijk- T. Adrioli, K. de Jong en S. Langerak; Competentie management – Roel Grit

Competentie testen Vragen?