Opbrengstgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Kwaliteitsprofielen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Geïntegreerde schoolverbetering
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Transcript van de presentatie:

Opbrengstgericht werken

Opbrengstgericht werken in het primair en voortgezet onderwijs Presentatie ORD 29 mei 2009 Peter Gramberg, Onderwijsraad Marleen Kieft, Oberon Alma Spijkerboer, GION Opbrengstgericht werken

Aanleiding en adviesvraag Onderwijsinspectie 2008: Opbrengstgerichtheid van leerlingen, leraren en schoolleiding in het onderwijs is zwak ontwikkeld Adviesvraag: Hoe kunnen scholen in het po en vo zorgen dat het onderwijs meer opbrengstgericht wordt en wat is daarbij een goede balans tussen regelgeving mbt het onderwijsproces en regelgeving mbt de producten en opbrengsten van het onderwijs? Relevante ontwikkelingen: Discussie ‘wat & hoe’ n.a.v. rapport commissie Dijsselbloem Rapport commissie Meijerink Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen Strategische agenda’s primair en voortgezet onderwijs (OCW) meer aandacht voor het verbeteren van leerprestaties Proportioneel toezicht van de inspectie, inspectie op bestuursniveau/toezichtarrangement Opbrengstgericht werken

Definitie en afbakening advies Onderwijsopbrengsten zijn “de realisering van datgene wat in kerndoelen, standaarden en examenprogramma’s is omschreven.” Opbrengstgerichtheid is “de mate waarin een school concrete doelstellingen op basis van de leerlingenpopulatie formuleert en waarbij alle betrokken partijen er gericht aan werken deze doelstellingen te bereiken.” Advies heeft met name betrekking op cognitieve doelen en op het primair en voortgezet onderwijs Opbrengstgericht werken

Aanpak Literatuurstudie Kwantitatief onderzoek GION naar tekorten en activiteiten scholen Kwalitatief onderzoek Oberon naar bevorderende en belemmerende factoren op schoolniveau Simulatie onderzoek IOO naar wet- en regelgeving Panelgesprek schoolleiders Panel ism VO Raad en panel ism PO Raad Reflecties deskundigen Opbrengstgericht werken

Hoe stellen scholen tekorten vast? Onderzoek GION Literatuurstudie: welke tekorten zijn op welke gebieden dominant? Veldraadpleging: hoe gaan partijen om met tekorten? Enquête onder 1000 po en 250 vo-scholen Onderzoek Oberon Portretten van zeven scholen (4 po, 3 vo), spreiding naar concept, schaal, regio Gesprekken met leraren en directie Opbrengstgericht werken

Wijze van vaststellen tekorten Opbrengstgericht werken

Resultaten enquête 2/3 van de scholen stelt tekorten vast Tekorten vooral bij taal (woordenschat/spelling), lezen (begrijpend/technisch) en rekenen Op alle niveaus worden activiteiten ondernomen om de tekorten tegen te gaan: nieuwe methodes, extra onderwijs, meer lessen, meer oefenen, extra aandacht en extra ondersteuning Scholen weten niet hoe effectief de activiteiten zijn, maar zien wel de resultaten verbeteren Opvallend: focus vooral op leerlingen, nauwelijks op de ontwikkeling/bijscholing van docenten Geen samenhang met schaalgrootte, onderwijstijd, concept, schoolplan; kleine invloed van kwaliteitszorg Opbrengstgericht werken

Verschillende stadia van opbrengstgerichtheid Opbrengstgericht werken

Factoren die wel of niet van invloed zijn op opbrengstgericht werken Visie, cultuur en schoolklimaat? ja Beleidsvoerend vermogen en leiderschap? ja Personeelsbeleid? nee Middelen (financieel, huisvesting)? nee Onderwijsleerproces? ja Invloed externe eisen/regelgeving? ja, met name passend onderwijs en urennorm als belemmerende factor Opbrengstgericht werken

Aanbevelingen aan partners binnen scholen Aanwezige informatie uit toeleverend- en vervolgonderwijs beter benutten, meer contacten met externe ketenpartners Professionaliteit en ontwikkeling van docenten cruciaal om de opbrengsten te kunnen verhogen sluit aan bij advies Commissie leraren Van ouders en leerlingen een grotere focus op resultaten verlangen Samenhangende visie op alle niveaus binnen schoolorganisatie leidt tot ‘stimuleringsladder’ Opbrengstgericht werken

Stimuleringsladder Opbrengstgericht werken

Aanbevelingen aan overheid Waken voor een verzwaring van de verantwoordingslast door besturen en gemeenten, meeste ‘bureaucratie’ heeft geen betrekking op opbrengsten; Beoogde opbrengsten (wat) niet alleen vastleggen, maar ook aan scholen leren hoe ze de geregistreerde schoolprestaties van leerlingen kunnen gebruiken; Gezamenlijke ontwikkeling van toetsen stimuleren; Besturen stimuleren aanwezige informatie uit de verschillende onderwijsniveaus beter te benutten. Opbrengstgerichtheid niet als afrekeninstrument zien Opbrengstgericht werken

Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag www.onderwijsraad.nl Opbrengstgericht werken