Passend onderwijs en cluster 2 Afstemming en samenwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Cluster 1 en 2 Cluster 1Visuele beperking Cluster 2Auditieve en communicatieve beperkingen Buiten wet Passend Onderwijs: • Geen partner samenwerkingsverband.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
POVO Procedure de Schakel
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Kunnen wij het samen Passend maken?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
informatiebijeenkomst
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
23 september 2014.
Passend Onderwijs in onze deelregio. Programma 7 oktober uur – uurInloop koffie/thee uur – uurOpening uur – uurInformatie.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

Passend onderwijs en cluster 2 Afstemming en samenwerking Inleiding handleiding Doe-Het-Zelf pakket

Passend Onderwijs Passend Onderwijs Voor alle scholen, regulier en/of speciaal ● Onderwijsbehoefte staat centraal, niet de beperking ● Zorgplicht voor scholen ● Ondersteuningsplicht voor cluster 2 ● Opbrengstgericht(er) werken focus op onderwijs + verwachting ● Regulier waar het kan, speciaal waar het moet ● Continuüm van onderwijs: maatwerk Toelichting Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 3

Stelselwijziging Passend Onderwijs Vanaf 1 augustus 2014: Stelselwijziging in het kader van Passend Onderwijs Regionaal (Speciaal) Onderwijs <-> Landelijk Speciaal Onderwijs Cluster 2, waartoe Kentalis behoort, krijgt landelijke positie ● 4 Instellingen cluster 2 ● Ondersteuningsplicht ● Vast budget op basis 1 oktober 2011 ● Herinrichting: toelating, onderwijs en begeleiding

Landelijke instellingen i.o. cluster 2 ● Auris + De Weerklank en Prof.v Gilseschool ● Kentalis De Voorde sluit aan bij Kentalis 1 augustus 2015 ● Zuid ( Taalbrug Eindhoven, Mgr. Hanseschool Hoensbroek) ● VierTaal (Orion, Cor Emous, Hendrik Mol en De Wildeschool) Landelijke afstemming Simea Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 2 4

1 augustus 2014 Onderwijs SWV PO VO Regionaal -> 77 samenwerkingsverbanden PO -> 75 samenwerkingsverbanden VO -> 1 reformatorisch swv, landelijk Cluster 2 (Kentalis): Landelijke positie Ondersteuningsplan SWV: ondersteuningsplan waarin opgenomen samenwerking Cluster 2 5

Huidige situatie ● REC bepaalt toelaatbaarheid cluster 2 door de Commissie voor de Indicatiestelling (CvI) ● Ouders kiezen tussen (V)SO of regulier onderwijs met rugzak ● Overheid bepaalt hoeveel geld een leerling krijgt; vastgestelde bedragen ● Vaste verdeling rugzak schooldeel en AB deel ● Wettelijke termijnen herindicatie: 3 of 4 jaar Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 2 6

Situatie 1 augustus 2014 ● Keuzevrijheid van ouders vervalt; ● Huidige criteria cluster 2 blijven gehandhaafd; ● Dialoog met ouders en onderwijs; ● Commissie van Onderzoek bepaalt welk onderwijs en ondersteuningsaanbod (‘onderwijsarrangement’) aansluit bij de onderwijsbehoefte van de leerling en geeft een toelaatbaarheidsverklaring af; ● Onderwijsarrangement op maat gericht op: onderwijsbehoefte van de leerling ondersteuningsvraag van de school Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 2 7

Passend onderwijs Kentalis Continuüm van onderwijs: 3 vormen : 1. Scholen voor SO & VSO 2. Nevenvestigingen 3. Speciale programma’s in regulier 3 verschillende diensten: 4. (Expertise-)ondersteuning in regulier 5. Consultatie en advies 6. Ontwikkeling & overdracht van expertise Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: hoofdstuk 5

Ondersteuning vanuit cluster 2 Arrangementen cluster 2 (toelaatbaar) Leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking ● Doof /slechthorend ● Taalspraakstoornis/ communicatieve problemen ● Leerlingen met meervoudig problematiek (MG) ● Doofblinde leerlingen Toelaatbaar : Landelijke criteria cluster 2 EN Onderwijsbehoefte Consultatie en advies-> geen toelaatbaarheid Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 2 9

Uitgangspunten arrangementen Licht, medium, intensief Indiceren en arrangeren: Commissie van Onderzoek Toewijzing op basis van onderwijsbehoefte: leergebieden taal, lezen, rekenen, spelling & woordenschat, communicatieve vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling & leren leren (Cluster 2 gerelateerd) Ondersteuningsvraag van de leerkracht en de school Onderwijsarrangement wordt toegekend voor vastgestelde duur Motivatie en toekenning is transparant Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 2 10

Onderwijsbehoefte en ondersteuningsvraag “ Wat heeft dit kind van deze ouders in deze groep bij deze leerkracht op deze school de komende periode nodig om het verwachte leerrendement te behalen?” & “Wat heb ik, leerkracht van een leerling cluster 2, nodig in deze groep om de aanpak te bieden die het nodig heeft en wat heeft de school nodig om de ondersteuning te kunnen bieden die de leerling nodig heeft.” Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 3

Toekenning onderwijsarrangement ● bevorderende en belemmerende factoren ● mate waarin het curriculum moet worden aangepast en leerlijnen op cluster 2 gebieden nodig zijn ● hoe intens en specifiek cluster 2 ondersteuning moet zijn om verwachte leerrendement te halen ● mate waarin een aangepaste omgeving nodig is concretiseren in 5 velden Sardes Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 2 12

Invulling arrangement (Sardes) veld setting in de klas in de school _____________________________________________________ 1. Hoeveelheid tijd en aandacht 2. Onderwijsmaterialen 3. Ruimtelijke omgeving 4. Expertise 5. Samenwerking met andere instanties

Sardes – De 5 velden 1. Hoeveelheid tijd en aandacht Hoeveel extra tijd is er nodig, groepsgrootte, welke eisen stellen we aan het aantal “handen in de klas” 2. Onderwijsmaterialen Welke onderwijsmaterialen zijn er nodig om zorgleerlingen probleemloos te kunnen laten deelnemen aan het onderwijs 3. Ruimtelijke omgeving Welke aanpassingen zijn er nodig in de klas en het schoolgebouw 4. Expertise Welke teamexpertise is nodig? Welke specialistische expertise is nodig, met welke intensiteit? 5. Samenwerking met andere instanties Op welke basis werken we samen met welke vormen van (speciaal) onderwijs, deskundigen en welke instellingen buiten het onderwijs Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 6

Licht arrangement cluster 2 ● Ondersteuning leerkracht/school (consultatie- adviezen n.a.v. observatie, klassenbezoeken) ● Begeleiding op afstand ● Incidentele/kortdurende ondersteuning van de leerling ● Kortdurende co-teachingstrajecten Mogelijke aanvulling uit Pakket Onderwijsondersteuning (POO) Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 2 15

Medium arrangement cluster 2 Daar waar kan clustering meerdere leerlingen waarmee mogelijk: ● aanwezigheid cluster 2 op meerdere dagdelen ● t.b.v. begeleiding en ondersteuning van school/leerkrachten en leerlingen Mogelijke aanvulling uit Pakket Onderwijsondersteuning (POO)

Pakket Onderwijsondersteuning (POO) Mogelijk aanvulling arrangementen licht /medium uit Pakket Onderwijsondersteuning (POO) ● Speciale remedial teaching (pre-, re- ‘after’teaching) ● Co-teaching ● Schoolvideo interactiebegeleiding ● Deskundigheidsbevordering (cursussen) (inzet op maat en altijd cluster 2 specifiek!) Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 2 17

Tolkvoorziening * ● Nu: tolkvoorziening aanvragen bij UWV ● Straks: tolkvoorziening gekoppeld aan onderwijsarrangement afgestemd aan onderwijs/ communicatie behoefte leerling ● Nu: huidig budget is oneindig ● Straks: budget staat vast * n.b. beslissing uitgesteld!! Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 5 Gemiddelde van totaal gescreende leerlingen, geen onderscheid in doelgroep of leeftijd.

Consultatie en advies ● Vermoeden van cluster 2 problematiek ● Schoolinterne zorg ontoereikend ● Invullen signaleringsinstrument cluster 2 ● Contact opnemen met instelling cluster 2 Traject kosteloos Max. 3 tot 5 dagdelen (zonder toelaatbaarheid) Helpdesk De Voorde tot 01-08-2015 bereikbaar 19

Cluster 2 Vast budget cluster 2 op 1 augustus 2014 ● Totale budget cluster 2 onderwijs begeleiding op basis van lln aantal 1 oktober 2011 ● Schooldeel rugzak toegevoegd aan budget cluster 2 Tot 2019 geen rekening met krimp of groei In 2019: evaluatie kwaliteit en opbrengst cluster 2

Visie Kentalis Samenwerken Samenwerken met regulier onderwijs - Belangrijke verbinding via samenwerkingsverbanden - Samen tussenvormen ontwikkelen - Samenwerken met Siméa zodat vorm eenduidig blijft Samenwerken met ouders - Eerst verantwoordelijke in opvoeding - Educatief partnerschap Samenwerken met zorg, Aanmelding & Diagnostiek

Uitwerking komende jaren Schooljaren 2013, 2014, 2015 Uitwerking via pilots - bv licht arrangement: kort en krachtig, flexibel, op afstand, via HGW - bv medium arrangement: werkt dit? Hoe dan? - bv intensief arrangement: kwaliteitsslag, kernbeelden passend onderwijs Pilots - Commissie van Onderzoek - Traject Toeleiding Samenwerking Ouders -Educatief partnerschap Samenwerking samenwerkingsverbanden Instellingsvorming Aantoonbare expertise cl. 2 opbrengsten Uitvoering Overgangsregeling Toelichting: Handleiding Doe-Het-Zelf pakket: Hoofdstuk 3

2014- 2016 Overgangsregeling cluster 2 (1) ● 1 augustus 2014 -> huidige indicaties CvI vervallen ● Voor leerlingen dan met een CvI beschikking 1 augustus 2015 (of later)-> overgangsregeling tot 1 augustus 2016 ● CvO gaat vóór 1 augustus 2016 toelaatbaarheid cluster 2 na en wijst bij toelaatbaarheid een cluster 2 onderwijsarrangement toe 23

Overgangsregeling cluster 2 (2) Schooljaar 2013-2014 ● Herindicatie aanvragen CvI als begeleiding door cluster 2 (nog) nodig is na 1 augustus 2014 ● ESM lln groep 8 -> V(S)O: herindicatie SH nodig voor indien begeleiding door cluster 2 nog nodig is ● Aflopende indicatie 31-07-2014: cluster 2 begeleiding stopt 24

Overgangsregeling cluster 2 (3) Voor cluster 2 AB leerlingen - CvI beschikking einddatum 31-08-2015 (of later) -> - cluster 2 garandeert een vorm van ondersteuning - tot 1 augustus 2016 -> - OOK als CvO negatief beslist!! 25

Overgangsregeling cluster 2 (4) Ondersteuning cluster 2 op maat kan zijn: ● Inzet consultatie en advies ● Voorlopig arrangement - licht - medium - met of zonder POO in overleg met AB, school, ouders tot oordeel CVO Start van dit traject 2013-2014 26

Overgangsregeling cluster 2 (4) ● Uitzondering !!!!! Cluster 2 leerlingen in groep 8/eindgroep die overstappen naar V(S)O per 1 augustus 2015: Schooljaar 2014-2015: CVO beoordeelt op toelaatbaarheid/onderwijsarrangement Besluit CVO is geldig vanaf 1 augustus 2015 Negatief besluit CVO -> ondersteuning cluster niet gegarandeerd! 27

Meer informatie Passend Onderwijs ● www.passendonderwijs.nl ● www.simea.nl ● www.kentalis.nl ● www.scoh.nl/voorde 28

En nu, samen verder………???? 29