Presentatie KOLL project

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Presentatie WIKI groepsopdracht
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
De “ leraar” als rolmodel
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Lineair curriculum concentrisch.
Freire en Montessori Educatie en Emancipatie
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Valsiner Rescorla Wagner Gagné Petersen Dewey Steiner Montessori Thorndike Vygotski Piaget Parkhurst
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Sessie: realiseren van doelwaarden 25 november 2013.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw

D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Visie: rapport en portfolio
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Kijk op leerlingen en leren Presentatie Wikispace
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kijk op leerlingen en leren
De basis van ADSL: het constructivisme
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Casus Goudse Waarden en Wat is onze ideale school? Door: Groep 4 Tecnask (Kaspar, Jan, Mike, Paul, Serkan en Ton)
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Heipalen document Via Nova College Op zoek naar een synthese.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
Psychologieles 11 lesweek 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Leer kracht Workshop over competenties van
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
De conceptuele denker Mara Vogels Paboplus LA 3. De conceptuele denker Denken in concepten Abstract denken Veel voorbeelden gebruiken Kinderen uitdagen.
Beginnen met lesplannning
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
Naar een typologie van scholen
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Competentie gericht onderwijs
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Zorg verlenen aan anderen
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Presentatie KOLL project Rieky van der Heijden Jan Hopster Peter Welter Gerrit van Wieringen

Doel WIKI KOLL Leerpsychologen Visie HHWW Leren Inhoud Doel WIKI KOLL Leerpsychologen Visie HHWW Leren

Leertheorieën Praktijkervaringen Reflectie Doel WIKI-KOLL Leertheorieën Praktijkervaringen Reflectie

Belangrijke Leerpsychologen Pavlov Vygotsky Piaget Stevens Parkhust Simons

Vygotsky Leeromgeving belangrijk Zone naastgelegen ontwikkeling Constructivisme Leeromgeving belangrijk Zone naastgelegen ontwikkeling Invloed op Van Parreren en Stevens Leren  ontwikkelen

Pavlov Behaviorisme Straffen en belonen Veel kritiek

Stevens Adaptief onderwijs Kennis aanpassen op leerling Constructivisme Adaptief onderwijs Kennis aanpassen op leerling Ondersteunen en vertrouwen

Simons Nieuwe Leren Andere samenleving Duurzaam, betekenisvol, ect Constructivisme Nieuwe Leren Andere samenleving Duurzaam, betekenisvol, ect Prestaties Coachen

Montessori/Parkhurst Constructivisme Keuzevrijheid Daltononderwijs (Parkhurst) Samenwerken Zelfstandigheid

HHWW Leren (Van Parreren/Stevens/Simons) Stimuleren van kennis (Vygotsky) Stimuleren (Skinner en Pavlov) Gevoelige leerperiode (Montessori) Begrip en toepassen van kennis (Van Parreren/Stevens/Simons) Taak-gerichte samenwerking (Parkhurst) Vrijheid in gebondenheid (Montessori en Parkhurst)

HHWW Leren - Praktijk Motivatie Rol van de ouders Groepen jongeren Kanttekeningen

Vragen ??