Ervaringen met de invoering van CGO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Advertisements

Hub van Doornecollege Deurne Kerngroep Economie & Groen
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Informatieavond groep 8
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Programma Groen kompleet
Taal en rekenen in het mbo
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Landbouwbreed Klaaswaal
VTB Technasium Vakcollege
Netwerkbijeenkomsten Taal voor Havo en Vwo januari-februari 2012
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Samenwerken in burgerschap
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Van, voor én door het onderwijs.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
De Groene Werkplek: praktisch materiaal voor competentieleren
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Bewust toetsen met Groen Proeven
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landelijke dag bouwtechniek Bouwen aan de examens Bouwtechniek Mieke Hodzelmansbouw breed Marieke Kuijperfijnhout Vera van Leeuwenmetselen Rienke.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Waar staan we nu?.
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Sectorwerkstuk Den Bosch
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Competentiegericht leren vmbo
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Ouderavond havo 4.
De kubus van CSPE succesfactoren!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
LOB in het PTA van het VMBO
Coaching in regioleren
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Jan Nieuwenhuizen Koen Janssen
Transcript van de presentatie:

Ervaringen met de invoering van CGO Ine Rademakers, Hub van Doorne College Deurne Bert van Opstal, MBC Tilburg Cees de Jong VBG 16-03-2011 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

voorstellen Ine Verbakel Bert van Opstal Cees de Jong

Inhoud workshop Inzicht in 4 organisatiefamilies CGO Stappenplan organisatie CGO Voorbeeld Hub van Doorne College Voorbeeld MBC Tilburg Vragen

Inleiding: kenmerken CGO Kenmerkende situaties beroepspraktijk Werken aan hele opdrachten (k, v, h) Leeromgeving ontleend aan praktijk Rol docent veelzijdiger Rol leerling: reflectie en zelfstandiger Actief (-> keuze) en samenwerkend leren Meten en beoordelen competenties (impliciet of expliciet)

Inleiding: competentieleren op basis van leercyclus plannen: (Deels) samen met de leerling (POP) uitvoeren en verzamelen resultaten leren van leerling centraal Bijstellen via reflectie- gesprek evalueren: meten beoordelen

Letter & geest: ‘wat mag en moet’ invoeren nieuw examenprogramma Mogen PvB Competenties expliciet meten en rapporteren Verbinding met wijk en regio + eigen onderwerpen: keuze Aansluiting MBO Rol docent/leerling Samenhang AVO-BG Moeten Invoering 01-08-2010 Schoolexamen Centraal examen Geglobaliseerde eindtermen Competenties geïntegreerd aanbieden (impliciet) STAATSCOURANT (mei 2010)

4 schoolorganisatiefamilies CGO Familie A: solo, alleen in Groen Familie B: solo, alle vakken werken aan CGO Familie C: samen, samenwerken in projecten Familie D: samen, geïntegreerd in alle vakken Werkelijkheid:  combinatie van elementen uit bovenstaande families

CGO: 4 schoolorganisatiefamilies groot aantal vakken klein parallel integratief solitair coöperatief laag samenwerking hoog

CGO: 4 schoolorganisatiefamilies groot aantal vakken klein laag samenwerking hoog

CGO: 4 schoolorganisatiefamilies groot aantal vakken klein laag samenwerking hoog

CGO: 4 schoolorganisatiefamilies groot aantal vakken klein         laag samenwerking hoog

Kenmerken CGO per familie Karakteristiek / visie Verantwoordelijkheid voor uitvoering Schoolorganisatie Overlegstructuur Docentrol Inhoud Leermiddelen Scholing docenten Competentietaal Binnen- en buitenschools leren Meten, beoordelen, examineren Registratie (administratie) Rapportage en status competenties samengevat op A4 (handout)

Karakteristieken familie A solitair ‘Eiland’ (binnen school) CGO gericht op Groen Katalysator voor school Individueel gericht Groendocenten betrokken op vakniveau Systematische benadering binnen Groen Uitwisseling met andere vakken beperkt Ontwikkeling binnen Groen Groen dialect Zie hand out

Karakteristieken familie B parallel ‘Duizend bloemen bloeien’ CGO gericht op vakniveau Tussenstadium Individueel gericht Veel docenten betrokken op vakniveau Informeel, geen systematische benadering Uitwisseling met andere vakken beperkt Gaat alle kanten op Veel dialecten Zie hand out

Karakteristieken familie C coöperatief ‘projectbruggen voor competenties’ CGO gericht op teamniveau Samenhang in projecten Collectief gericht Veel docenten betrokken op teamniveau Formeel, systematische benadering Uitwisseling tussen vakken op teamniveau Focus op projecten Eén projecttaal Zie hand out

Karakteristieken familie D integratief ‘Netwerk via competenties’ CGO gericht op schoolniveau Collectief gericht Veel docenten betrokken op schoolniveau Formeel, systematische benadering Uitwisseling intensief: integratie tussen vakken Gemeenschappelijke focus op CGO (vakken, projecten) Eén competentietaal Zie hand out

Stappenplan CGO organisatie (wat) Visievorming (kaders school): ambitie CGO en familie Uitgangspunten (volgende sheet), strategie kiezen Programma (binnen- én buitenschools): aanbod en vraag Verkennen competenties (‘leerlingtool’): dezelfde taal spreken Inventariseren competenties: kwalitatief en kwantitatief Verdelen competenties (verticaal en horizontaal) Koppelen aan onderdelen programma: resultaat 1 Aanpassen programma: resultaat 2 Samenwerking met (stage)bedrijven Praktijkleren Meten en registratie Toetsen en beoordelen Schoolexamen Rapport Organisatie beschrijven Evalueren en bijstellen

Bijdragen uit de scholen MBC Tilburg Door Bert van Opstal, teamleider onderwijs en (namens VBG) lid ontwikkelgroep Groen Proeven Hub van Doorne College Deurne door Ine Rademakers, teamleider bovenbouw (Groen & Economie)

Vragen en afspraken Vragen staat vrij

CPS Onderwijsontwikkeling en advies www.cps.nl Bedankt voor de aandacht CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl