Richtlijnen voor verzorgenden m. b. t Richtlijnen voor verzorgenden m.b.t. het begeleiden van mensen met dementie die depressief of apathisch zijn UVNN Middagsymposium: Probleemgedrag bij dementie 20 april 2004 Renate Verkaik, Daan van Delden
Introductie Voor wie zijn de richtlijnen bedoeld? Bij wie gebruik je ze? Zijn ze effectief?
Uitgangspunten richtlijnen 1. Belevingsgerichte basishouding Je verdiepen in de achtergrond van de persoon Je voorstellen hoe het is om dement te zijn 2. Zorgcyclus Behoefte aan begeleiding in kaart brengen Plannen van begeleiding Uitvoeren van begeleiding Evalueren van begeleiding
Richtlijn depressie bij dementie Plezierige-Activiteiten-Methode Behoefte aan begeleiding in kaart brengen A.1 Informatie verzamelen depressieve klachten mogelijke plezierige activiteiten piekersituaties A.2 Een beeld vormen van de behoefte aan begeleiding activiteiten vertalen naar situatie van bewoner
Plezierige-Activiteiten-Methode B. Plannen van de begeleiding B.1 Beoogde doelen en begeleidingsresultaten formuleren B.2 Begeleidingsactiviteiten kiezen Plezierige activiteiten inplannen ‘Plezierige activiteiten’ tijdens de verzorging Piekersituaties
Plezierige-Activiteiten-Methode C. Uitvoeren van de begeleiding D. Evalueren van de begeleiding Casus uit het verpleeghuis: Dhr. Jongeneel
Richtlijn apathie bij dementie Zintuigactiverings-Methode Voorbeelden: Reuk: geuren van bloemen, eten, bossen Tast: zachte stoffen, zand, water, een aai over het gezicht Gehoor: muziek, instrumenten, voorlezen Zicht: dia’s, verlichting, televisie Smaak: zoet, zout, pittig, drankjes, eten
Zintuigactiverings-Methode Ervaringen uit de praktijk: Casus mw. T. Aanpak Ervaringen verzorgende, activiteitenbegeleiding & bewoner
Afsluiting Richtlijnen vanaf juni 2004 op de NIVEL website (www.nivel.nl). Meer informatie: Renate Verkaik E-mail: r.verkaik@nivel.nl Telefoon: 030-272 98 24