Welkom op het STOOF congres “Leren en werken in de Flexbranche”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Wat is VLM? Succesvol ondernemen met je medewerkers
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De medewerker van de toekomst Paul Raaijmakers April 2012.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Werken en Leren in tijden van recessie Etten-Leur, 7 juli 2009 Namens Werkgroep Techniek: Lieneke de Wolf.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
XXXXX AAN HET WERK MET EVC ERKENNING VERWORVEN COMPETENTIES VOOR DE SUWI-KETEN Utrecht, 27 november 2007 Elize de Bar (CWI) Ria van Dinteren (Kenniscentrum.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
VTB Technasium Vakcollege
OR-platform 15 november.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
de werkgever van de toekomst
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Utrecht, 11 juni
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Missie, visie, strategie & jaarplan
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
opleiding : Onderwijs Assistent
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Kennisatelier Stage 23 april 2009
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Informatiebijeenkomst
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Van werk naar werk trajecten
Evenementencommissie RCU Zwolle
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
“De week van de ontdekking”
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer Ontwerp: Projectteam Syb van Breda & Co Aannemer: BSB Staalbouw.
Prof. dr. Nicolette van Gestel Tilburg University, TIAS Business School & Tilburgse School voor Politiek en Bestuur.
Pilot project Gemeente Gennep
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Welkom op het STOOF congres “Leren en werken in de Flexbranche”

“Kwalificeren van jeugdigen via uitzendorganisaties” Ir. Michiel de Ruyter MBA 16 sept. 2011

Even voorstellen…….. Vrz. Stuurgroep en initiatiefnemer project Contactpersoon Colo in Zuid Oost Brabant Districtsmanager Kenteq, Zuid Nederland

Context van het project Stuurgroep 2 “Kwalificeren” Eerste analyse doelgroep bij Randstad (oktober 2009) 1250 – 450 – 250 (filter van de selectie) Projectorganisatie: Servicepunt Leren & Werken -> projectaanvraag bij Taskforce Arbeidsmobiliteit (incl. Klijnsma middelen en ESF) Motto: Muntje in het karretje; ieder levert bijdrage Opstart bij Logistiek (vraag & aanbod) Vervolg bij Mechatronica & Procestechniek

Concept Project kwalificeren met uitzenders Begeleiding Praktijkopleider Begeleiding Kandidaat Tarief - WvA K < 27 jr. SRE-gebied Max. VMBO-T O B Break even Klas grootte Continuïteit Inzet Kandidaat: 4 dagen werken 1 dag opleiding Daarvan: 4 dagen betaald vergoeding dagdeel opleiding bij diploma Klijnsma gelden ESF gelden Projectbeheer G SLW

Factsheet Opleidingen: Aantal deelnemers (L / M / P) Logistiek medewerker nivo 2 Metaal Mechatronica nivo 2 Operator nivo 2 Aantal deelnemers (L / M / P) Betrokken: 23 / 9 / 21, totaal 53 Afgevallen: 15 / 4 / 5, totaal 24 Geslaagd: 13 / - / - , tot nu toe 13 Aantal betrokken bedrijven: 12 / 3 / 11, totaal 26 Budget: Begroot 363k (257k fin. / 106k co-fin.) Realisatie tot nu 179k Organisatie Stuurgroep: Colo, Leren&Werken, Randstad, Tempo Team, ROC Eindhoven en Werkplein Mercado Projectgroep: projectcoördinator, intercedent, docent en opleidingsadv.

Kennis opbrengst Lessons learned Kracht van de samenwerking Afbreuk mn door sociaal maatschappelijke context kandidaat (dagelijkse 16 uurs magneet van zijn/haar omgeving!) Kracht van de groep, klein en betrokken Timing, werkgever & kandidaat, bij matching Do’s & Don’ts in het operationele proces De vraag en cultuur bij de werkgever is succesfactor Ritme en regelmaat in het proces werken en leren Kracht van de samenwerking Publiek – private combinatie Sluitende kennis en netwerk partners Eenduidige doelstelling, geen franje Zeer betrokken projectmanagement in de operatie Inzet: “Muntje in het karretje”

Vervolg……… Kern = Project met directe toeleiding naar werkgeversvraag Project m.b.t. vergroten van de “vijver” Schakelpunt Techniek in ‘techniekhuys Oriëntatie techniekbreed voor uiteenlopende doelgroep Voorschakeltraject Metaal Mechatronica Versnelde opleiding om (leeftijd)achterstand te beperken Scholingsarrangementen Uitzenders

Onderhanden werk…. Project Metaal Mechatronica Project Procestechniek Diploma-uitreiking Procestechniek: januari 2012 Mechatronica: juli 2012

“Leren en werken in de Flexbranche” STOOF congres: “Leren en werken in de Flexbranche”

“Leren en werken in de Flexbranche” STOOF congres: “Leren en werken in de Flexbranche”

Vakman Nieuwe Stijl (VNS) Op weg naar een leerplatform voor laag- en middelbaaropgeleide werknemers

Titel van de presentatie 4-4-2017 11:47 Stelling Medewerkers kunnen zich ontwikkelen tot meer zelfsturende lerenden, ongeacht hun opleidingsniveau

Titel van de presentatie 4-4-2017 11:47 Waarom VNS? Vakman: man/vrouw op arbeidsmarkt met MBO niveau Krapte op arbeidsmarkt: vergrijzing en ontgroening Snelle ontwikkelingen in werk en werkomgeving ‘Upskilling’ vereist Kwetsbaarheid vaklieden Dus: excellente en duurzame inzetbaarheid vereist! Maar: hoe te bereiken?

Doelstelling VNS Hoe richten we met en voor laag- en middelbaar opgeleide vakmensen een passend en kosteneffectief leerplatform in dat hen stimuleert om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling en daarmee voor het op peil houden van het eigen vakmanschap?

Het project VNS 2010 – 2011: fase 1 (met FNV Formaat, P3transfer) 2011 – 2012: fase 2 (met FNV Formaat, P3transfer en….)

Fase 1 De onderscheidende competenties en eigenschappen van de Vakman Nieuwe Stijl en de te verwachten bijdrage ervan aan (bedrijfs)prestaties. De leerwerkvorm die past bij deze competentieontwikkeling. De leerwerkomgeving die past bij deze competentieontwikkeling. De mogelijkheden van moderne technologie en sociale media bij deze competentieontwikkeling.

Wat is een VNS? Volgens werknemers: Deskundig, pro-actief, consequent en communicatief vakman Merkbaar plezier in werk Openstaan voor nieuwe ontwikkelingen

Wat is een VNS? Volgens werkgevers: Iemand die vak verstaat, dat uitstraalt (passie), kennis deelt Zelfstandig, nieuws- en leergierig, geïnteresseerd, pro-actief, mondig, assertief, initiatiefrijk, gedreven en veranderingsbereid (flexibel), meedenker en samenwerker Digitaal vaardig Kritisch t.a.v. aangeboden informatie over vakgebied Kritisch t.o.v. eigen functioneren

Wat is een VNS? Volgens brancheorganisaties: Zelfstandig, verantwoordelijk, mondig/assertief Ondernemer Inzicht in eigen rol – bijdrage aan het groepsproces Nieuwe vakkennis inzetten, doorontwikkelen (blijvend leren)

Competenties en eigenschappen VNS Titel van de presentatie 4-4-2017 11:47 Competenties en eigenschappen VNS

Titel van de presentatie 4-4-2017 11:47 Stelling Games en/of social media zijn niet geschikt als leermiddel voor de vakman

Leerwerkvorm en leerwerkomgeving Titel van de presentatie 4-4-2017 11:47 Leerwerkvorm en leerwerkomgeving Vorm Aansluiten op dagelijkse praktijk Leer-werkvormen sluiten aan bij eigen leerdoel, -voorkeur, -stijl Combinatie van verschillende vormen Vakman maakt zelf de keuze Omgeving Aansluiting bij vorm Verschillende voorwaarden

Moderne technologie en sociale media Titel van de presentatie 4-4-2017 11:47 Moderne technologie en sociale media Motivatie versterkend Innovatief werkgedrag Serious gaming

Fase 2: het leerplatform Titel van de presentatie 4-4-2017 11:47 Fase 2: het leerplatform

Wat levert Vakman Nieuwe Stijl op? Branche Imago branche verbeteren/versterken Groei brancheorganisatie Leeromgeving VNS inkopen en aanbieden aan werkgevers binnen branche (aanbod hebben naar leden toe) Een antwoord op ontgroening en vergrijzing door betere integratie leren/werken Werkgever Zelfsturende, flexibele werknemers Wat leeromgeving oplevert: ROI (bijvoorbeeld hogere productiviteit, lager ziekteverzuim, betrokken medewerkers) Op maat gesneden advies leercultuur

Wat levert Vakman Nieuwe Stijl op? Werknemer Regisseur van eigen ontwikkeling Behoudt/vergroot waarde voor huidige werkgever en arbeidsmarkt en daarmee kans op werk Pakt kans om te doen wat hij écht goed kan en leuk vindt: bevlogenheid stimulerend Opleider Platform aanbieden leeroplossingen Krijgt advies om leeroplossingen te vernieuwen/verbeteren (vorm en inhoud Door het voor een leeroplossing in (laten) vullen van een scan ‘Leren voor competenties VNS’ wordt duidelijk aan welke competenties de leeroplossing bijdraagt.

Hoe zetten partners leer-werkomgeving in? FNV Formaat P3transfer

Hoe verder? Start fase 2 november 2012 Workshops met werknemers, werkgevers, branches Interesse? Neem contact op met TNO Monique van Blijswijk: 088 866 5198 monique.vanblijswijk@tno.nl

PAUZE

Leren en werken in de Flexbranche Flex is zeker Leren en werken in de Flexbranche 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

leren en werken in de flexbranche Flex is zeker? Veel verwarring over vorm 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

leren en werken in de flexbranche Flex is zeker? Veel verwarring over doel 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

leren en werken in de flexbranche Flex is zeker? Veel verwarring over belang 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

Cruciale fase van het debat Activerende sociale zekerheid Flexibel arbeidsrecht Veel investeringen in opleiding en ontwikkeling Nieuwe arrangementen rondom werkzekerheid 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

Perspectief of werkelijkheid Scholing van werknemers in Nederland stijgt niet Verdeling van scholing over medewerkers in ongelijk verdeeld Er ontstaan geen nieuwe concepten voor werkzekerheid 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

Scholing en ontwikkeling Flexwerkers verlaten iedere opdracht met meer competenties dan toen ze eraan begonnen. Opbouw naar individueel budget voor medewerkers van 10% van de loonsom Introductie transitiebudget voor scholing bij contracten die van rechtswege verlopen Onderhoudscontracten voor flexwerkers (rol vakbeweging) 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

leren en werken in de flexbranche Nieuwe arrangementen Versterken vervuiler betaalt principe bij premies sociale zekerheid Maasland model invoeren: Introductie verlengde loondoorbetaling bij einde contract Regionale samenwerking en afspraken vergroten Inrichten regionale transfercentra met collectief werkgeverschap door regionale werkgevers 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

leren en werken in de flexbranche Het is wel 5 voor 12 Alternatieven zijn vernieuwde inzet op dominantie inleen cao; quotering flex verbod payroll 4-4-2017 leren en werken in de flexbranche

Debat

Uitreiking Leerwerkprijs

Borrel