Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Financiering van eHealth innovaties
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Samen innoveren: duurzaam samen
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Kenmerken van de concept contextbenadering
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Ambtenaren als innovatoren
School-als-organisatie en schoolcultuur
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Jaaropening ROC ID College Verankering in de regio
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Opschalen succesvolle innovaties in de zorg
Ondernemen(d) in het onderwijs
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Cultureel Ondernemerschap
Waarden & organisatiecultuur
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Docent Dans De Codarts dans docent is een dans docent die dans in de maatschappij een waardevolle plek geeft. Een docent die mensen essentieel beweegt.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Leiding geven aan school ontwikkeling
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Een lerende en adaptieve organisatie
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007

Innovatie als strategisch vraagstuk betreft de continuïteit van de organisatie; is ingrijpend van aard; raakt uiteindelijk alle niveaus van de organisatie: bestuur, bedrijfsvoering, primair proces.

Bestuurlijke innovatie: hoe maak je gebruik van je omgeving om innovatie te realiseren?

Innovatie: nut en noodzaak kenmerken legitimatie instrumenten

Innovatie en/in de omgeving De Europese/mondiale ontwikkelingen Nederland en de actuele trends De directe omgeving en de spelers daarin

De bestuurlijke opdracht ( van deze boardroom) Hoe analyseer ik de onderscheiden niveaus? Hoe beoordeel ik de actuele maatschappelijke paradox? Welke positie neem ik in als leider? Aan welke oplossing voor welke vraagstukken verbind ik mij?

Europese (mondiale ) ontwikkelingen transitie naar een kennissamenleving de invloed van de regio en Europa: de nieuwe overheid veranderende rol van de overheid complexiteit samenleving

Nederlandse ontwikkelingen van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving maatschappelijke innovatie marktwerking in publieke sector terugtredende overheid individualisering

Tegenbewegingen: Afremmen marktwerking Toenemende greep overheid op publiek en privaat domein Nationalisme en regressie

Van middenveld naar maatschappelijke ondernemingen Volkshuisvesting Gezondheidszorg Onderwijs Rol overheid: borgen toegankelijkheid,kwaliteit, doelmatigheid, beheersbaarheid.

Innovatiedilemma’s als oppositieketen 1.Kwaliteit versus vernieuwing 2.Vernieuwing versus duurzaamheid 3.Duurzaamheid versus destructie 4.Destructie versus organisatie 5.Organisatie versus omgeving 6.Omgeving versus kwaliteit

Innovatie in complexe omgevingen 1.Innovatie en integraliteit 2.Innovatie en variatie 3.Innovatie en adaptatie

Innovatie en cybernetica Cybernetica: besturen van complexe systemen Adaptiviteit = variabiliteit In een open omgeving kunnen open systemen alleen overleven door optimale variabiliteit. Succesvolle systemen zijn variabel en daardoor adaptief.

Dubbele innovatie- opdracht Onderwijs als open systeem: toegerust met een maximum aan variabiliteit. De mens als open systeem: toegerust met een maximum aan adaptieve eigenschappen.

Over innoveren Innovatie is de invoering van iets nieuws (Van Dale). Innovatie is (ook) het gebruiken van bestaande technieken in nieuwe toepassingen. Een innovatie is een nieuw produkt (dienst) dat echt onderscheidend is voor klanten en dat voldoet aan de rendementseisen van de onderneming. Innovatie is het slim en marktgericht combineren van bestaande en nieuwe technologie.

Innovatie en onderwijs (O2L) Positieve invloed op innovatie: Externe oriëntatie; Tolerantie afwijkend gedrag; Improviserende managementstijl; Delegerend leiderschap; Heterogene cultuur en identiteit; Complexiteit en uitwisselbaarheid van taken; Doelgroepgerichte basisorganisatie; Weinig hiërarchie.

Enkele observaties over het onderwerp innovatie (en onderwijs) (1) Schumpeter: innoveren als creatieve destructie: het zoeken en toepassen van ‘neue Kombinationen’ Innoveren in het publieke domein Innovatie en ondernemerschap

Enkele observaties over het onderwerp innovatie (en onderwijs) (2 Onderwijs: innovatie en publieke waarden Rotonde en klapdeur: ‘neue Kombinationen’ Talmoed: kennis is handelen; betekenis geven is scheppen

Misverstanden iedereen moet innovatief zijn innovatie is altijd goed mensen willen innoveren vernieuwen is innoveren innovatie ontstaat bij toeval innovatie gaat over technologie Innovatie komt bij klanten vandaan Innovatie draait om creativiteit

Waarnemingen uit een onderzoek(je) naar innovatie: 1. de professional is de eenheid van verandering; (maar het belang van de deelnemer de norm) 2. leerlingen/deelnemers blijken geen actor van betekenis te zijn 3. Innovatie als structuur/cultuurelement t.o. innovatie als veranderinstrument

Waarnemingen uit een onderzoek(je) Innovatie als veranderinstrument Hoe creëer je binnen de organisatie vrijplaatsen (rafelranden) waarin professionals hun talenten kunnen exploreren en hoe breng je de resultaten daarvan op effectieve wijze in de organisatie?

Innovatie als veranderinstrument zorg voor rafelranden, schemergebieden, vrijplaatsen; plekken en situaties waarin mensen creatief gedijen bevorder innovatieve incidenten en accepteer risico’s innoveren komt voort uit tegendraads denken en bijbehorend gedrag broedplaatsen van innovaties moeten zijn ingebed in een omgeving die daar responsief mee om kan gaan. accepteer verschillen als standaard

Welke betekenis heeft dit voor uw opvattingen over besturen en innoveren? 1. Waar voelt u zich het beste bij? 2. Welk aangrijpingspunt is voor u essentieel? 3. In welk opzicht wilt u het verschil betekenen?