Duurzaamheid: ‘Een ‘duur’ woord, of zijn er ook kansen?’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Ieder voor zich in de arbeidsmarkt, werkt dat nog wel?
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
AnaXis – uw internet à la carte Entrepeneurship vs Intrapeneurship.
Herwers en ZE Jos Herwers.
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Wat is interactieve marketing?
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
De Stadserven Kampereiland e.o.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
 Het Nieuwe Bankieren  Triodos Bank  Naam: Frank Oosterom  Studentnummer:
HoekscheWaardDuurzaam
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
© 2005 natuurlijke partner voor jongerenmarkten Products, services & marketing for sustainable [youth]markets ¤
Interreg Project ARBOR
Inleiding in de Marketing
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Economie, Beleid en Duurzaamheid
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Are you fit for the future?
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Initiatief doelen standaarden systemen waarden empowermentcreativiteit visie Intern Extern Flexibiliteit Controle De essentie van de ontwikkeling van medewerkers.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
 Buren  Nieuw product  Bouw  Varkenshouders  Afnemers Waar staan we nu ?
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
KEYPORT 2020 SYMPOSIUM 21 april Van Houtum Opgericht 1935 Omzet € 65 miljoen Aantal medewerkers200 Locatiekantoor en 2 fabrieken.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Rol van werknemers? “Wil een bedrijf ook in de toekomst succesvol zijn, dan moet het: zijn CO2-uitstoot, energie- en materiaalverbruik verminderen; zorgen.
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
14 november 2017 ISPT Amersfoort
Presentatie bedrijfsplan
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Nederland Filantropieland
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

Duurzaamheid: ‘Een ‘duur’ woord, of zijn er ook kansen?’ Marja Ruigrok Ruigrok | NetPanel / VVD Gemeenteraad i & i – sessie bij De Vos & Partners Advocaten 28 februari 2013

Focus Verandering ‘‘Groen en geld gaan heel goed samen!’’ (Marja Ruigrok, VVD) Centraal: Kansen en bedreigingen De 6 V’s: Verandering referentiekader (2001- nu) Verandering markt (stakeholders) Verandering in wetgeving Verandering in Managementwijze (risks) Verandering in technologie Verandering in toegankelijkheid ‘What's in it for me?!’

Verandering referentiekader Corporate marketing model (Balmer, 2001) Niet alleen duurzame producten, maar ook duurzame onderneming! Het ‘marketen’ van jezelf. People, Planet, Profit – model (Elkington in Moratis, 2006) Van corporate philanthropy naar ‘Value Creation’ (Porter, 2006).

‘Value creation’ Het creëren van waarde is een zeer belangrijk concept geworden Concept gaat samen met het ‘‘lange termijn denken’’ (Teun Wagenaar, PeerPlus) ‘‘De wereld doorgeven aan de volgende generatie’’ (Ben Vloon, Crowd&Co)

Verandering consumenten & zakelijke afnemers (de markt) Wat zijn de kansen en mogelijkheden? Duurzaamheid is hip Duurzaamheid is goed voor het geweten Duurzaamheid kan leiden tot kostenbesparing! De markt kan ook opeens opbloeien. Toyota is perfect voorbeeld van ‘opbloeien’ m.b.t. kostenbesparing!

(Verandering in) wet-/regelgeving Wetgeving loopt vaak achter met ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid (logisch) Bv. Controverses m.b.t. zelf opwekken energie Wetgeving kan een belemmering vormen. Onduidelijkheid kan ook kansen bieden, ‘het grijze gebied’ (Martin Voorzanger, Toogethr).

Verandering in management Risicomanagement is een zeer belangrijk concept bij duurzaam ondernemen: Reputatieverlies Stakeholders: ‘License to operate’ Onvoorziene gevolgen voor de natuur Foto: Matt Davis (2007) http://www.visualab.org/index. php/china-brazil-credit-crisis

Verandering in technologie De onophoudelijke ontwikkelingen op het gebied van technologie zijn bevorderlijk voor duurzame innovaties en het succesvol worden daarvan Prijsverlaging voor tempo van ontwikkelingen In NL is de prijs van zonnecellen dalen in een hoog tempo, dus aantal zonnecellen neemt toe!

N = Aantal zonnepanelen t = Tijd in jaren

Verandering van toegankelijkheid Er is sprake van een drempelverlaging: Kennis: internet, netwerken Bescherming van eigendomsrechten ‘‘Misschien over 50 jaar minder belangrijk’’ Stijn Weijns (Purewtr) Crowd funding = Toegankelijkheid!  Het vinden van financiers is lastig, maar heeft met deze methodiek nieuwe mogelijkheden gekregen.

‘What's in it for me?!’ Duurzaam is niet alleen een duur woord Gewoon doen! Zowel als aanbieder als als afnemer Zonder duurzaamheid geen toekomst

Bedankt voor uw aandacht! Marja Ruigrok Ruigrok | NetPanel & VVD Gemeenteraad --- Jan Bletz Henry Tjoe Nij Marten Dijkstra Bert Vas Dias Ciarán de Roo Respons!