Duurzaamheid: ‘Een ‘duur’ woord, of zijn er ook kansen?’ Marja Ruigrok Ruigrok | NetPanel / VVD Gemeenteraad i & i – sessie bij De Vos & Partners Advocaten 28 februari 2013
Focus Verandering ‘‘Groen en geld gaan heel goed samen!’’ (Marja Ruigrok, VVD) Centraal: Kansen en bedreigingen De 6 V’s: Verandering referentiekader (2001- nu) Verandering markt (stakeholders) Verandering in wetgeving Verandering in Managementwijze (risks) Verandering in technologie Verandering in toegankelijkheid ‘What's in it for me?!’
Verandering referentiekader Corporate marketing model (Balmer, 2001) Niet alleen duurzame producten, maar ook duurzame onderneming! Het ‘marketen’ van jezelf. People, Planet, Profit – model (Elkington in Moratis, 2006) Van corporate philanthropy naar ‘Value Creation’ (Porter, 2006).
‘Value creation’ Het creëren van waarde is een zeer belangrijk concept geworden Concept gaat samen met het ‘‘lange termijn denken’’ (Teun Wagenaar, PeerPlus) ‘‘De wereld doorgeven aan de volgende generatie’’ (Ben Vloon, Crowd&Co)
Verandering consumenten & zakelijke afnemers (de markt) Wat zijn de kansen en mogelijkheden? Duurzaamheid is hip Duurzaamheid is goed voor het geweten Duurzaamheid kan leiden tot kostenbesparing! De markt kan ook opeens opbloeien. Toyota is perfect voorbeeld van ‘opbloeien’ m.b.t. kostenbesparing!
(Verandering in) wet-/regelgeving Wetgeving loopt vaak achter met ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid (logisch) Bv. Controverses m.b.t. zelf opwekken energie Wetgeving kan een belemmering vormen. Onduidelijkheid kan ook kansen bieden, ‘het grijze gebied’ (Martin Voorzanger, Toogethr).
Verandering in management Risicomanagement is een zeer belangrijk concept bij duurzaam ondernemen: Reputatieverlies Stakeholders: ‘License to operate’ Onvoorziene gevolgen voor de natuur Foto: Matt Davis (2007) http://www.visualab.org/index. php/china-brazil-credit-crisis
Verandering in technologie De onophoudelijke ontwikkelingen op het gebied van technologie zijn bevorderlijk voor duurzame innovaties en het succesvol worden daarvan Prijsverlaging voor tempo van ontwikkelingen In NL is de prijs van zonnecellen dalen in een hoog tempo, dus aantal zonnecellen neemt toe!
N = Aantal zonnepanelen t = Tijd in jaren
Verandering van toegankelijkheid Er is sprake van een drempelverlaging: Kennis: internet, netwerken Bescherming van eigendomsrechten ‘‘Misschien over 50 jaar minder belangrijk’’ Stijn Weijns (Purewtr) Crowd funding = Toegankelijkheid! Het vinden van financiers is lastig, maar heeft met deze methodiek nieuwe mogelijkheden gekregen.
‘What's in it for me?!’ Duurzaam is niet alleen een duur woord Gewoon doen! Zowel als aanbieder als als afnemer Zonder duurzaamheid geen toekomst
Bedankt voor uw aandacht! Marja Ruigrok Ruigrok | NetPanel & VVD Gemeenteraad --- Jan Bletz Henry Tjoe Nij Marten Dijkstra Bert Vas Dias Ciarán de Roo Respons!