Informatiesystemen, organisaties, management en strategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Advertisements

Ondernemen in de praktijk
De marketing-omgeving
Informatiesystemen binnen de onderneming
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
H4: Begrijpen van de markt
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
door Thom Beuker WELKOM
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
H3: Koopgedrag van organisaties
Welkom bij de presentatie van het
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
De fundamenten van de organisatiestructuur
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketing vandaag en morgen
16.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen.
Professioneel Kritische Instelling
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
ZijActief Koningslust
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Informatiesystemen, organisaties, management en strategie Hoofdstuk 3 Informatiesystemen, organisaties, management en strategie

Na dit hoofdstuk ben je in staat om: de kenmerken van organisaties te benoemen; de relatie tussen informatiesystemen en organisaties te analyseren; het verschil aan te geven tussen klassieke en moderne modellen voor managementactiviteiten en -rollen; te beschrijven hoe managers in een organisatie beslissingen nemen; de rol van informatiesystemen te evalueren bij de ondersteuning van ondernemingsstrategieën op verschillende niveaus. © 2002 by Prentice Hall

Managementuitdagingen Organisaties en informatiesystemen De veranderende rol van informatie-systemen in organisaties Managers, besluitvorming en informatiesystemen Informatiesystemen en ondernemingsstrategie *

Managementuitdagingen Volwassen bedrijfstak Inefficiënte processen *

Organisaties en informatietechnologie Factoren: Omgeving Cultuur Structuur SOP’s Bedrijfsprocessen Politiek Managementbeslissingen Toeval Organisaties Informatie-technologie

VP CEO Organisatie Technische definitie: een stabiele, formele, sociale structuur die middelen uit de omgeving verwerkt en hiervan output produceert.

De technische micro-economische definitie van de organisatie Output voor de omgeving Organisatie Productieproces Input van

Organisatie Gedragsdefinitie: een verzameling rechten, privileges, plichten en verantwoordelijk-heden die elkaar langdurig in balans houden tijdens perioden van conflict en conflictoplossing.

Formele organisatie Structuur Proces Rechten/plichten Middelen uit de omgeving Output naar de omgeving Structuur Hiërarchie Taakverdeling Regels, procedures Bedrijfsprocessen Proces Rechten/plichten Privileges/verantwoordelijkheden Waarden Normen Mensen

Structurele kenmerken van alle organisaties Duidelijke taakverdeling Hiërarchie Expliciete regels en procedures Onpartijdige oordelen Technische kwalificaties voor posities Maximale efficiëntie van de organisatie *

Algemene kenmerken Formele structuur Standaardprocedures (SOP’s) Politiek Cultuur *

Unieke kenmerken Organisatietype Omgeving Doelstellingen Macht Cliëntèle Functie Leiderschap Taken Technologie Bedrijfsprocessen

Organisatiestructuren Ondernemingsstructuur Machinale bureaucratie Afdelingsgerichte bureaucratie Professionele bureaucratie Adhocratie

Organisaties en hun omgeving Middelen en beperkingen van de omgeving: Overheid Concurrenten Klanten Financiële instellingen Cultuur Kennis Technologie De onder-neming Informatiesystemen

IS-afdeling Programmeurs Systeemanalisten IS-managers Eindgebruikers *

Belangrijke eindgebruikers (afdelingen) De organisatie Belangrijke eindgebruikers (afdelingen) IS-afdeling IS-specialisten: CIO Managers systeemanalisten Systeemontwikkelaars Programmeurs Netwerkspecialisten Databasebeheerder Administratief personeel IT-infrastructuur: Hardware Software Gegevensopslag Netwerken

De invloed van informatiesystemen binnen organisaties Micro-economisch model van de onderneming Transactiekostentheorie Agenttheorie Gedragstheorieën *

Implementeren van verandering Bron: Leavitt, Handbook of Organization (1965) Taak Mensen Technologie Structuur Verzet Wederzijdse aanpassing

Internet en organisaties E-mail Electronische handboeken Interactive trainingen Medewerkers herzien, persoonlijke gegevens *

De rol van managers Klassieke beschrijving van management Gedragsmodellen *

Informatiesystemen, organisatieniveaus, beslissingen TPS OAS MIS KWS DSS ESS Organisatieniveau Type beslissing Operationeel Kennis Management Strategisch Gestructureerd Te ontvangen facturen Elektronische planning Kostenoverschrijdingen productie Budgetvoorbereiding Halfgestructureerd Projectplanning Bepalen Productie- faciliteiten Ongestructureerd Productontwerp Nieuwe producten Nieuwe markten

Besluitvormingsfasen Rationeel denken (intelligentie) Ontwerp Keuze Implementatie * Bron: Simon, The New Science of Management Decision (1960)

Individuele besluitvormingsmodellen Rationele model Systematische beslissers Intuïtieve beslissers *

Organisatorische besluitvormingsmodellen Bureaucratische modellen Politieke keuzemodellen ‘Prullenbak’-model

Concurrentiemodel Nieuwkomers op de markt Vervangende producten en diensten De onderneming Traditionele industriële concurrenten De industrie Leveranciers Klanten

Het nieuwe concurrentiemodel Nieuwkomers op de markt Vervangende producten en diensten De industriële groep Industriële concurrenten onderneming 2 onderneming 1 Leveranciers Klanten onderneming 4 onderneming 3

Informatiesystemen, organisaties, management en strategie c h a p t e r Hoofdstuk 3 3 Informatiesystemen, organisaties, management en strategie