Informatiesystemen, organisaties, management en strategie Hoofdstuk 3 Informatiesystemen, organisaties, management en strategie
Na dit hoofdstuk ben je in staat om: de kenmerken van organisaties te benoemen; de relatie tussen informatiesystemen en organisaties te analyseren; het verschil aan te geven tussen klassieke en moderne modellen voor managementactiviteiten en -rollen; te beschrijven hoe managers in een organisatie beslissingen nemen; de rol van informatiesystemen te evalueren bij de ondersteuning van ondernemingsstrategieën op verschillende niveaus. © 2002 by Prentice Hall
Managementuitdagingen Organisaties en informatiesystemen De veranderende rol van informatie-systemen in organisaties Managers, besluitvorming en informatiesystemen Informatiesystemen en ondernemingsstrategie *
Managementuitdagingen Volwassen bedrijfstak Inefficiënte processen *
Organisaties en informatietechnologie Factoren: Omgeving Cultuur Structuur SOP’s Bedrijfsprocessen Politiek Managementbeslissingen Toeval Organisaties Informatie-technologie
VP CEO Organisatie Technische definitie: een stabiele, formele, sociale structuur die middelen uit de omgeving verwerkt en hiervan output produceert.
De technische micro-economische definitie van de organisatie Output voor de omgeving Organisatie Productieproces Input van
Organisatie Gedragsdefinitie: een verzameling rechten, privileges, plichten en verantwoordelijk-heden die elkaar langdurig in balans houden tijdens perioden van conflict en conflictoplossing.
Formele organisatie Structuur Proces Rechten/plichten Middelen uit de omgeving Output naar de omgeving Structuur Hiërarchie Taakverdeling Regels, procedures Bedrijfsprocessen Proces Rechten/plichten Privileges/verantwoordelijkheden Waarden Normen Mensen
Structurele kenmerken van alle organisaties Duidelijke taakverdeling Hiërarchie Expliciete regels en procedures Onpartijdige oordelen Technische kwalificaties voor posities Maximale efficiëntie van de organisatie *
Algemene kenmerken Formele structuur Standaardprocedures (SOP’s) Politiek Cultuur *
Unieke kenmerken Organisatietype Omgeving Doelstellingen Macht Cliëntèle Functie Leiderschap Taken Technologie Bedrijfsprocessen
Organisatiestructuren Ondernemingsstructuur Machinale bureaucratie Afdelingsgerichte bureaucratie Professionele bureaucratie Adhocratie
Organisaties en hun omgeving Middelen en beperkingen van de omgeving: Overheid Concurrenten Klanten Financiële instellingen Cultuur Kennis Technologie De onder-neming Informatiesystemen
IS-afdeling Programmeurs Systeemanalisten IS-managers Eindgebruikers *
Belangrijke eindgebruikers (afdelingen) De organisatie Belangrijke eindgebruikers (afdelingen) IS-afdeling IS-specialisten: CIO Managers systeemanalisten Systeemontwikkelaars Programmeurs Netwerkspecialisten Databasebeheerder Administratief personeel IT-infrastructuur: Hardware Software Gegevensopslag Netwerken
De invloed van informatiesystemen binnen organisaties Micro-economisch model van de onderneming Transactiekostentheorie Agenttheorie Gedragstheorieën *
Implementeren van verandering Bron: Leavitt, Handbook of Organization (1965) Taak Mensen Technologie Structuur Verzet Wederzijdse aanpassing
Internet en organisaties E-mail Electronische handboeken Interactive trainingen Medewerkers herzien, persoonlijke gegevens *
De rol van managers Klassieke beschrijving van management Gedragsmodellen *
Informatiesystemen, organisatieniveaus, beslissingen TPS OAS MIS KWS DSS ESS Organisatieniveau Type beslissing Operationeel Kennis Management Strategisch Gestructureerd Te ontvangen facturen Elektronische planning Kostenoverschrijdingen productie Budgetvoorbereiding Halfgestructureerd Projectplanning Bepalen Productie- faciliteiten Ongestructureerd Productontwerp Nieuwe producten Nieuwe markten
Besluitvormingsfasen Rationeel denken (intelligentie) Ontwerp Keuze Implementatie * Bron: Simon, The New Science of Management Decision (1960)
Individuele besluitvormingsmodellen Rationele model Systematische beslissers Intuïtieve beslissers *
Organisatorische besluitvormingsmodellen Bureaucratische modellen Politieke keuzemodellen ‘Prullenbak’-model
Concurrentiemodel Nieuwkomers op de markt Vervangende producten en diensten De onderneming Traditionele industriële concurrenten De industrie Leveranciers Klanten
Het nieuwe concurrentiemodel Nieuwkomers op de markt Vervangende producten en diensten De industriële groep Industriële concurrenten onderneming 2 onderneming 1 Leveranciers Klanten onderneming 4 onderneming 3
Informatiesystemen, organisaties, management en strategie c h a p t e r Hoofdstuk 3 3 Informatiesystemen, organisaties, management en strategie