Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek? De sollicitatiebrief Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Een goede sollicitatiebrief… …vertrekt steeds van de vacature : het gaat over hoe JIJ past in het bedrijf. …is origineel …is uiterst verzorgd qua lay-out …bevat geen spellings- of stijlfouten …is zakelijk van toon maar toch persoonlijk …is niet langer dan een A-4 (aanhef en afsluiter inbegrepen)
Indeling van de sollicitatiebrief Volgens het AIDA principe A = attention I = interest D = desire A = action Opdracht : Analyseer modelbrief (p 184) in de cursus volgens dit principe
A = Attention Creatieve openingzin is belangrijk.
I = interest Bewijs dat jij de geschikte man/vrouw bent voor DIE job. Toon dat je het bedrijf kent en dat JIJ er wil werken. Vermijd clichés en algemeenheden
D= DESIRE Je vertelt iets over jezelf : Opleiding (naam school + richting) Interesses en hobby’s : enkel de relevante!!!! Karaktereigenschappen : inspelen op de vacature!! Let op : geen loze woorden : staaf zoveel mogelijk met concrete voorbeelden
STAR methode kan hierbij nuttig zijn = voorbeelden van feitelijk gedrag die aansluiten bij het gevraagde profiel Voorbeeld: als je solliciteert naar de functie van verkoper, dan zou tijdens het sollicitatiegesprek de volgende vraag aan je gesteld kunnen worden: "Wat was je meest lastige klant?" Aan de hand van de STAR-methode kun je deze vraag concreet beantwoorden: SITUATIE Wat speelde er? In 2005 was ik als verkoper werkzaam in een doe-het-zelfwinkel. Ik stond die dag achter de servicebalie. Een klant kwam terug met een rolgordijn, dat voor hem op maat was gemaakt. Hij wilde het terugbrengen want de afmetingen waren niet correct. TAAK Wat waren je taken?Mijn taak was om de klant duidelijk te maken dat maatwerk nooit wordt terug genomen. Dat was hem ook verteld toen hij het rolgordijn bestelde. Toen ik hem dit vertelde, werd hij heel kwaad en wilde mij met het rolgordijn slaan. ACTIVITEITEN Wat heb je concreet gezegd of gedaan? Ik bleef kalm en heb de klant op een rustige en vriendelijke toon duidelijk gemaakt dat ik begrip had voor zijn probleem en het ook heel vervelend vond, maar dat ik er graag op een normale manier over wilde praten. Ik maakte duidelijk dat ik de politie zou bellen, als hij niet zou kalmeren. RESULTAAT Wat gebeurde er daarna? De klant werd rustig en het gesprek kon op een redelijk normale toon worden voortgezet.
A = ACTION Sluit passend af: zakelijk (gepaste jargon) Maar laat blijken dat je uitgenodigd wil worden voor een gesprek
Afwerking van de brief Controleer aanhef : werd de brief aan de juiste persoon geadresseerd? Vermeld onderaan de brief eventuele bijlagen Neem een korte pauze en lees je brief nog eens na Laat hem ook nalezen door een kritische geest
Het curriculum vitae Uiterst overzichtelijk en gestructureerd Hier horen enkel “feiten” thuis Let op hiaten : zorg dat de data kloppen Enkel relevante hobby’s en interesses Vraag toestemming aan de referenties Verwijzingen naar eindresultaten zo concreet mogelijk : bv. link naar een website die je maakte, digitale portfolio, Facebookpagina over het geslaagde mosselsouper dat je organiseerde,…