Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Routine Outcome Monitoring
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Inkopen en aanbesteden
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Maatschappelijk Aanbesteden
Cocreatie in de opsporing
COMPETENTIEONTWIKKELING
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
Taakinvulling door de rekenkamer
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Inburgering in Vlaanderen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Ondernemen tussen markt en overheid Lessen voor hybride kinderopvangorganisaties Dr. Philip Marcel Karré
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
De evaluatie van een project
Wat willen we vandaag doen?
Title Sub-title Beleidsnota Oxfam Novib 1 februari 2008.
Analyse zwemdiplomabezit. Situatie Pas het meetinstrument aan aan de situatie –Wat is het probleem? –Wat is de (beleids)doelstelling? –Waar wil je op.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Opdrachten en eindopdracht
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Les 1: Brainstorm en kennismaken
bij kwaliteit en outcome
Verantwoordelijkheid van Organisaties
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Nederland Filantropieland
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010 Dr. Karen Maas

Veel discussie: nut en noodzaak Hoe weet je wat je bereikt hebt? Inzicht in Impact Er wordt heel veel over gesproken, zowel in bedrijfsleven als bij overheden, NGO’s en GDO’s. Veel discussie: nut en noodzaak Hoe weet je wat je bereikt hebt? De goede dingen doen Effectiviteit: waarde propositie (wat wil je bereiken?) veranderingstheorie (hoe kun je dat bereiken?) De dingen goed doen Efficiency: welke activiteit, op welke manier, wanneer De goede dingen doen is heel resultaat gericht. De dingen goed doen is meer een efficiency vraagstuk en kijkt of het proces goed is ingericht. Een voorbeeld hiervan is voorkomen van Aids. Hoe kun je dat bereiken: bewustwording, gebruik condooms, beahndeling babies voor geboorte etc. Binnen dit scala aan mogelijkheden maak je een keuze hoe jij je wilt inzetten voor dit probleem. Bijv. Door condooms te verspreiden. Maar binnen deze keuze zijn er veel verschillende aanpakken mogelijk. Je zou eigenlijk willen weten welke manier van condooms verspreiding het het meeste effect heeft (gratis uitdelen, laten kopen, met training, via scholen, via dorpshoofden etc.) en wanneer. 2

Wat is impact? Impact is de waarde die een goede doelen organisatie (GDO) creëert voor haar doelgroep (Emerson et al., 2000). Som van totale impact op de maatschappij: bedoelde en onbedoelde positieve en negatieve effecten Maatschappelijke impact ten opzicht van een benchmark ‘what would have happened anyway’ Impact zoals deze ervaren wordt door de doelgroep en andere geraakten, per definitie dus participatief, waarbij het perspectief wordt verlegd van de organisatie naar deze groepen

Van input tot impact Outcome Resultaten – middel- en lange termijn Verbeterde levenscondities, gezondheid, etc. Hogere inkomsten Versterkte politieke stem Input Wat erin gaat: Geld Materiaal Kennis Uren Activiteiten Wat er wordt gedaan: Basis benodigdheden geleverd zoals voeding behandeling en onderdak Capacity building Constructie van infrastructuur Politieke dialoog Output Resultaten – direct Mensen gevoed, behandeld of behuisd Mensen getraind of opgeleid Wegen gebouwd Goederen getransporteerd naar de markt en verkocht Notities en rapporten geschreven Coalities gesloten en netwerken opgebouwd Impact Resultaten – LT blijvende effecten: Afname armoede Verandering in politieke situatie en regels Verbeterde rechtspositie en politieke macht Fundamentele verandering in maatschappelijke normen en verhoudingen 4

Impactmeting Beperking van bestaand onderzoek & praktijk: 1. Weinig informatie over waarom je impact zou meten 2. Weinig informatie op wat je met de resultaten kunt 3. Focus op input & output in plaats van impact 4. Focus op organisatie in plaats van op de maatschappij 5. Focus op wat te meten in plaats van hoe te meten

Vragen bij meten: Waarom meten? Wat wil ik meten? Als je besluit outcome of impact te meten: Is er impact (direct, indirect, positief, negatief, bedoeld, onbedoeld)? Causaliteit (draagt de activiteit bij aan impact)? Attributie (komt de verandering door jouw bijdrage)?

Verantwoording afleggen: Waarom meten? Legitimiteit Verantwoording afleggen: Upwards  naar donatoren/funders Downwards  naar doelgroep Intern Besluitvorming De lerende organisatie Strategie ontwikkeling

Wat wil ik meten? Ongericht Uitgaven Behalen doelstellingen Audit Behalen missie Outcome Impact Data verzameling: meer en moeilijker

Hoe kun je impact meten? Is er impact (direct, indirect, positief, negatief, bedoeld, onbedoeld)? Causaliteit (draagt de activiteit bij aan impact)? Attributie (komt de verandering door jouw bijdrage)? Zoveel mogelijk objectiveren van subjectieve resultaten a. Reconstructie met data en statistieken b. Voorspellend O.b.v. ervaring, expert knowledge of literatuur Evaluatie - Perceptiestudie Voor en Na-meting (causaliteit vaststellen) Controle groep (attributie vaststellen) Randomized Control Trial (RCT) 9

Wanneer gebruik je wat? Ebrahim & Rangan, 2010 Complex Veranderingstheorie Complex Institutionele resultaten Verandering in maatschappelijke normen en beleid (over rechten en vrijheden, goed bestuur en efficiënte markten) Meet output en invloed (intermediaire outcomes) Systeem resultaten Economische ontwikkeling, landelijke ontwikkeling, beheer natuurlijke hulpbronnen, ontwikkeling samenwerking Meet outcomes en impact Eenvoudig Niche resultaten O.a. basisvoorzieningen en noodhulp, voedselbanken, crisis centra’s Meet input, activiteiten en outputs Geïntegreerde resultaten Dienstverlening (in gezondheid, onderwijs, werk), inentings campagnes, complexe hulpdiensten Meet outputs, outcomes en soms impacts Gericht Operationele strategie Ebrahim & Rangan, 2010 10

Wat kun je met de resultaten? Let op: Meten is een middel om inzicht te krijgen en geen doel op zich Gaan voor de grootste impact? Accepteren lage of LT impact? Opstellen mix? Het meetproces levert al veel informatie op. 11

Conclusie Meten van impact geeft meerwaarde Geen generieke methode kan gebruikt worden door alle organisaties Verschillende methoden voor verschillende doelstellingen

Discussie Impact meten is geldverspilling Donateurs zijn niet geinteresseerd in impact RCT’s zijn onethisch