Presentatie voorstelling Departement WSE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Efficiënt besturen in de social profit
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
netwerk organisatiebeheersing
Identificeren van kwetsbare functies
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
CAG/11/13.01/DOC.010. Van beheersovereenkomst naar ondernemingsplan Het ondernemingsplan 2011 Henny De Baets administrateur-generaal
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Agentschap voor Natuur en Bos
1. 2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009.
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
3 april 2009Dialoogdag hulp- en dienstverlening gedetineerden 1 Hulp- en dienstverlening aan (ex-)gedetineerden: wat doet het beleidsdomein WSE? Michiel.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak en praktijkervaring
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
HR netwerk Infosessie
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Certificering van assetmanagement
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Waarden & organisatiecultuur
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Om organisatiecomponenten schematisch voor te stellen
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

DEPARTEMENT WERK EN SOCIALE ECONOMIE Organisatiebeheersing in het Departement WSE Dirk Vanderpoorten Secretaris-generaal

Presentatie voorstelling Departement WSE 1 Presentatie voorstelling Departement WSE situering organisatiebeheersing verwachtingen organisatiebeheersing Aanpak binnen het Departement WSE Procesbeschrijvingen Sterkte-zwakteanalyse Intern controleplan Conclusies en uitdagingen

Beleidsdomein Werk en Sociale Economie

Departement Werk en Sociale Economie 3 Departement Werk en Sociale Economie Kleine, wendbare netwerkorganisatie met +/- 100 personeelsleden Missie ons deskundig en klantvriendelijk team maakt en ondersteunt beleid en houdt toezicht op de uitvoering ervan met als passie meer en beter werk voor iedereen in Vlaanderen Visie we zijn een beleidscoördinatiecentrum dat door zijn brede terreinkennis en netwerken het beleid verheldert en inspireert met baanbrekende antwoorden op uitdagingen van vandaag en morgen Kerntaken beleidsontwikkeling beleidsevaluatie handhaving

Organisatie van het Departement Staf managementondersteuning, externe relaties, europees beleid, coördinatie op het niveau van beleidsdomein, en organisatiebeheersing 2 afdelingen afdeling Inspectie handhaving afdeling Werkgelegenheidsbeleid beleidsontwikkeling, beleidsevaluatie en beleidsondersteuning

Organisatiebeheersing : situering Kaderdecreet Beter Bestuurlijk Beleid (art.33) elk departement dient in te staan voor de interne controle van hun bedrijfsprocessen en activiteiten. De interne controle is in het bijzonder gericht op : het effectief en efficiënt beheer van risico’s; de betrouwbaarheid van de financiële en de beheersrapportering; de naleving van de regelgeving en de procedures; de effectieve en efficiënte werking van de diensten; de bescherming van de activa. Beslissing Vlaamse regering (01/09/2006) : elke entiteit dient daarbij te beschikken over een uitgeschreven en gedocumenteerd systeem van interne controle

Wat wordt verwacht? behalen van maturiteitsniveau 3 in het kader van organisatiebeheersing (einde 2010) streven naar het behalen van maturiteitsniveau 4 (permanente opvolging en terugkoppeling van de processen en procedures) referentiekader: leidraad organisatiebeheersing IAVA

Hoe aangepakt binnen Departement WSE Continue sinds 2008 inventarisatie processen en risicoanalyse stap 1 2009 IAVA-sterkte/zwakteanalyse en actieplan stap 2 2010 intern controle/organisatiebeheersingsplan stap 3

Stap 1: beschrijving van onze kernprocessen Identificeren van onze kernprocessen (58 processen) Opstellen format procesbeschrijving ism met onze MOD Uitschrijven processen vanuit een participatief managementmodel Valideren processen vs. gedragenheid management Directiecomité DWSE Aansturingscomité MOD (in MOD-processen) Managementcomité WSE (indien beleidsdomeinrelevant) Opvolgen en auditen elk jaar externe audit op 6 kernprocessen in samenwerking met AgO en KPMG -> externe validatie i.s.m permanente interne kerngroep (knowhow ↗)

Inventaris van processen - voorbeelden Beleidsontwikkeling opmaak beleidsbrieven, beantwoorden parlementaire vragen, regionale toetsing, opmaak beheersovereenkomsten…. Beleidsevaluatie Evaluatie en opvolging beheersovereenkomsten, monitoring maatregelen, beleidsengamenten Handhaving Controle migratie, controle sociale economie, administratieve geldboetes, kantschriften en verweermiddelen,… Beleidscoördinatie secretariaat beleidsraad, beoordelingscommissie N-1, agendering Vlaamse regring, secretariaat managementcomité Beleidsuitvoering diversiteitsplannen, sectorconvenants,… MOD-processen Ploeg, Aanwervingen, buitenlandse reizen, bestellen kantoorbenodigdheden,…

2de stap - Sterkte-zwakteanalyse IAVA positief instrument om sterktes/zwaktes maar ook risico’s en opportuniteiten in kaart te brengen in goede samenwerking binnen Departement en met de auditors van IAVA heeft geleid tot een gedragen sterkte/zwakteanalyse én een actieplan om de aanbevelingen van IAVA in de praktijk om te zetten

Sterkte-zwakteanalyse IAVA

Resultaten sterkte-zwakteanalyse als jonge organisatie goed op weg met gemiddeld een 2+ als beoordeling. nog werk aan de winkel om gedragenheid en betrokkenheid te creëren – communicatie aanbevelingen lagen vooral op het hebben van een strategisch lange termijnkader als kapstok voor het managementrepertorium van het Departement WSE aanbevelingen : deels vertaald in de jaaractieplannen (jap’s)

3de stap - Intern Controleplan - doel een instrument om onze processen, procedures en ondersteunende documenten voortdurend te evalueren en indien nodig bij te sturen in functie van de strategie van het Departement een consistent opvolgingsinstrument om permanent de kwaliteit, de efficiëntie en effectiviteit van onze organisatie op te volgen gebaseerd op de leidraad Organisatiebeheersing en de beheersdoelstellingen Voorzien in functie interne controller

Intern Controleplan – work in progress (1) Stapsgewijs (tegen eind 2010) samenbrengen en koppelen van alle initiatieven Proces-portfolio: inventarisatie van de bestaande processen en doelstellingen (al dan niet geaudit) , samen met de daarbij horende documenten, formulieren, infobronnen, wetgeving, enz) update/ wijziging procesbeschrijvingen n.a.v. opmerkingen uit analyse opmaak nieuwe procesbeschrijvingen voor elke procesbeschrijving een proceshandleiding permanente communicatie

Intern Controleplan – work in progress (2) koppeling aan evaluatierooster IAVA koppeling proces – procedure - beheersdoelstelling(en) – aanbeveling(en) IAVA) koppeling met strategische en operationele doelstellingen (strategisch plan en managementovereenkomst) zicht op zwaktes en risico’s > remediëren communicatie en proactief beheer basis voor maturiteitsinschatting en opvolgingsaudit in het najaar van 2010

Conclusies en uitdagingen(1) getrapt, incrementeel en pragmatisch rond organisatiebeheersing is nuttig procedures en procesbeschrijvingen bestaan Nu nog te reactief en te weinig beleefd teruggrijpen naar procedures en procesbeschrijvingen bij incidenten acties Actief procedures en procesbeschrijvingen laten “leven” in de organisatie (vereiste maturiteitsniveau 4) constante communicatie, update Proactief streven naar verbetering door voorkomen van incidenten (risico-inschatting)

Conclusies en uitdagingen (2) Personeelscommunicatie is noodzakelijk “What’s in it for me?” draagvlak creëren bij alle personeelsleden duiden van interne controle Gedragenheid van het management de leidraad organisatiebeheersing is zinvol maar….. aandacht hebben voor kleine organisaties specifieke risico’s en hoe daarmee omgaan aandacht hebben voor de specifieke beleidscyclus die binnen departementen speelt niet alles in regeltjes en procedures gieten: creativiteit en innovatie niet ondermijnen,… Opletten voor papieren organisatiebeheersing