GEN - Visie van de BTTB Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers Stefan Stynen, voorzitter WG Spoorwegen Kees Smilde, coördinator
BTTB Opgericht in 1984 Behartigt reizigersbelangen in Vlaanderen en Brussel Vrijwilligers + professioneel secretariaat Adviseert projecten De Lijn in opdracht van de Vlaamse overheid Samenwerking met NoMo (Brussel) en ACTP (Wallonië) Secretariaat European Passengers’ Federation
Probleemomschrijving Suburbanisatie van de Vlaamse Rand Stijgend autobezit Laag aandeel openbaar vervoer binnen straal van 30 km rond Brussel Gewestgrens is geen vervoersgrens
Probleemomschrijving Verwaarlozing L-trein: Uurfrequentie, verouderd materieel, slecht onderhouden stopplaatsen Cityrail: bescheiden aanzet door renovatie oudste motorstellen Busnet: Slechte doorstroming hypothekeert aantrekkelijkheid tramkwaliteit ontbreekt in Vlaamse Rand
Het GEN als oplossing Geen nieuw net, maar een verbeterd net door integratie tussen verschillende OV- maatschappijen Kwaliteitssprong voor L-trein/Cityrail Kwaliteitssprong voor de bus Verbetering imago OV Moet worden ondersteund door passend ruimtelijke ordeningsbeleid – verdichting rond GEN-stopplaatsen
Het GEN als oplossing MAAR: Discrepantie tussen GEN-zone samenwerkingsovereenkomst en voorgestelde treindienst (gebied ten oosten van Leuven) Vergelijkbare aanpak wenselijk voor Antwerpen en Gent
Infrastructuur - spoor Geen doel op zich Geen nieuw net, maar een verbeterd net Bestaande net biedt heel wat mogelijkheden, maar wordt niet overal ten volle benut: –4 sporen tussen Halle en Brussel –Capaciteit van de ringlijnen 26 en 28 Noord-zuidverbinding blijft hét knelpunt
Infrastructuur - wegen Doorstroming op oude steenwegen moet beter: bv. meer vrije busbanen en echte voorrang bij verkeerslichten Uitbouw degelijke hoofdhaltes Vooruit denken : optie tram open houden op zwaarste assen
Materieel - trein Bij voorkeur bestaand materieel dat deugdelijkheid heeft bewezen (vb. DB reeks 425) Liever geen dubbeldekkers (opstappen duurt langer) Aandacht voor toegankelijkheid: afstemming trein-perron Cityrail is bescheiden aanzet
Materieel - bus Snelbus stadsbus Halte-aankondiging aan de halte én in het voertuig Toegankelijkheid
Vervoersverbond Integratie aanbod, tarieven en informatie: Voor de auto is er één wegennet, voor de OV- gebruiker moet er ook één net zijn Synergieën benutten tussen bus en spoor: De Lijn als feeder voor de GEN-trein Optimalere inzet van beperkte middelen Overleg coördineren Campagnes coördineren Huisstijl
Aanbod Halfuurdienst op korte termijn waar mogelijk (lijnen 25, 50, 60, 96 en 36 vanaf 2006) Uurdienst is absoluut minimum, ook in het weekend Ruime amplitude (tot na 24 uur – nachtdienst naar de luchthaven) Zaterdag zondag
Toegankelijkheid Aantal mindermobielen stijgt constant Investeringen voor rolstoelgebruikers komen veel ruimere groep ten goede Als randvoorwaarden meenemen vanaf het ontwerp
Parkeerbeleid Geen gratis megaparkings maar verspreide parkeergelegenheid zo dicht mogelijk bij de woonplaats 100 X 100 Gratis parkeren in stadscentra is achterhaald Aandacht voor fietsenstallingen: voldoende in aantal en degelijk Zie besluit Vlaamse Regering 25 juli 2000
Planning Er wordt al over het GEN gepraat sinds 1991 Er werden op federaal niveau reeds budgetten vrijgemaakt Tijd voor resultaten Spoor: Op korte termijn halfuurdiensten waar dat kan Uurdienst in het weekend Niet met alles wachten tot ook de Waalse lijnen klaar zijn (124 en 161)
Planning Bus en tram: Aanbod is uitgebreid ikv basismobiliteit Doorstroming moet beter op korte termijn, desnoods met de verfpot Zwaarste assen verdienen tramkwaliteit