GEN - Visie van de BTTB Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers www.bttb.be Stefan Stynen, voorzitter WG Spoorwegen Kees Smilde, coördinator.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
MIVB-aanbod Vervuilingspieken Valérie Panier. 1.Het wettelijk kader in het Brussels Gewest 2.De rol van de MIVB 1.Het net versterken 2.Communiceren naar.
Naar een eigentijdse streektreindienst in het Waasland Abllo vzw Regionaal Forum 1 december 2006.
BHV in minder dan 3' uitgelegd echt waar !!!.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Marco Oving Projectleider
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Gedelegeerd bestuurder
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
Meting van de muskusratpopulatie
OKRA – twee jaar na KBG….
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent Persvoorstelling 30 maart 2005 A.B.L.L.O. vzw.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Fietsbeleid in Culemborg
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Cultuuraanbod Inhoud Is het aanbod van podiumvoorstellingen, tentoonstellingen en filmvertoningen gestegen? Spreiding in Vlaanderen, gemeenten.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Case-study: analyse van de zwakke arbeidsstromen tussen de arrondissementen Doornik en Kortrijk Sylvie Vanoost 1BaOD.
Nieuwe treindienst* stelt Waasland teleur * vanaf 10 december 2006 BTTB vzw Regionaal Forum 1 december 2006.
Het Waasland als stedelijk netwerk Grondslag voor een RegioRailNet Regionaal Forum 1 december 2006.
Lokaal waterbeleid en Europese doelstellingen Wim Van Gils Beleidsmedewerker Water.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
GIS-coördinator in Westerlo
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Plattelandsmobiliteit als proces binnen het Interbestuurlijk Plattelandsoverleg Peter Vleugels Vlaamse Landmaatschappij - Afdeling Platteland Dienst Vlaams.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Programma 5 verkeer en ruimtelijke ontwikkeling 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor en meicirculaire.
De trein als motor van een vlotte mobiliteit sp.a-spoorplan 30 augustus 2016.
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
België.
Klankbordsessie 2 december 2015
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Lokaal loket kinderopvang
Onze regio, onze toekomst!
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

GEN - Visie van de BTTB Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers Stefan Stynen, voorzitter WG Spoorwegen Kees Smilde, coördinator

BTTB Opgericht in 1984 Behartigt reizigersbelangen in Vlaanderen en Brussel Vrijwilligers + professioneel secretariaat Adviseert projecten De Lijn in opdracht van de Vlaamse overheid Samenwerking met NoMo (Brussel) en ACTP (Wallonië) Secretariaat European Passengers’ Federation

Probleemomschrijving Suburbanisatie van de Vlaamse Rand Stijgend autobezit Laag aandeel openbaar vervoer binnen straal van 30 km rond Brussel Gewestgrens is geen vervoersgrens

Probleemomschrijving Verwaarlozing L-trein: Uurfrequentie, verouderd materieel, slecht onderhouden stopplaatsen Cityrail: bescheiden aanzet door renovatie oudste motorstellen Busnet: Slechte doorstroming hypothekeert aantrekkelijkheid tramkwaliteit ontbreekt in Vlaamse Rand

Het GEN als oplossing Geen nieuw net, maar een verbeterd net door integratie tussen verschillende OV- maatschappijen Kwaliteitssprong voor L-trein/Cityrail Kwaliteitssprong voor de bus Verbetering imago OV Moet worden ondersteund door passend ruimtelijke ordeningsbeleid – verdichting rond GEN-stopplaatsen

Het GEN als oplossing MAAR: Discrepantie tussen GEN-zone samenwerkingsovereenkomst en voorgestelde treindienst (gebied ten oosten van Leuven) Vergelijkbare aanpak wenselijk voor Antwerpen en Gent

Infrastructuur - spoor Geen doel op zich Geen nieuw net, maar een verbeterd net Bestaande net biedt heel wat mogelijkheden, maar wordt niet overal ten volle benut: –4 sporen tussen Halle en Brussel –Capaciteit van de ringlijnen 26 en 28 Noord-zuidverbinding blijft hét knelpunt

Infrastructuur - wegen Doorstroming op oude steenwegen moet beter: bv. meer vrije busbanen en echte voorrang bij verkeerslichten Uitbouw degelijke hoofdhaltes Vooruit denken : optie tram open houden op zwaarste assen

Materieel - trein Bij voorkeur bestaand materieel dat deugdelijkheid heeft bewezen (vb. DB reeks 425) Liever geen dubbeldekkers (opstappen duurt langer) Aandacht voor toegankelijkheid: afstemming trein-perron Cityrail is bescheiden aanzet

Materieel - bus Snelbus  stadsbus Halte-aankondiging aan de halte én in het voertuig Toegankelijkheid

Vervoersverbond Integratie aanbod, tarieven en informatie: Voor de auto is er één wegennet, voor de OV- gebruiker moet er ook één net zijn Synergieën benutten tussen bus en spoor: De Lijn als feeder voor de GEN-trein Optimalere inzet van beperkte middelen Overleg coördineren Campagnes coördineren Huisstijl

Aanbod Halfuurdienst op korte termijn waar mogelijk (lijnen 25, 50, 60, 96 en 36 vanaf 2006) Uurdienst is absoluut minimum, ook in het weekend Ruime amplitude (tot na 24 uur – nachtdienst naar de luchthaven) Zaterdag  zondag

Toegankelijkheid Aantal mindermobielen stijgt constant Investeringen voor rolstoelgebruikers komen veel ruimere groep ten goede Als randvoorwaarden meenemen vanaf het ontwerp

Parkeerbeleid Geen gratis megaparkings maar verspreide parkeergelegenheid zo dicht mogelijk bij de woonplaats  100 X 100 Gratis parkeren in stadscentra is achterhaald Aandacht voor fietsenstallingen: voldoende in aantal en degelijk Zie besluit Vlaamse Regering 25 juli 2000

Planning Er wordt al over het GEN gepraat sinds 1991 Er werden op federaal niveau reeds budgetten vrijgemaakt  Tijd voor resultaten Spoor: Op korte termijn halfuurdiensten waar dat kan Uurdienst in het weekend Niet met alles wachten tot ook de Waalse lijnen klaar zijn (124 en 161)

Planning Bus en tram: Aanbod is uitgebreid ikv basismobiliteit Doorstroming moet beter op korte termijn, desnoods met de verfpot Zwaarste assen verdienen tramkwaliteit