Vise op de toekomst van de dirco Jean-Claude Gunst – DirCo Mechelen Debatavond CPS – Mechelen - 22-05-2013
Context Dossier optimalisatie Werkgroep Dirco 1 directeur per arrondissement Nog geen beleidsbeslissing => Niet de figuur, wel de functionaliteit ‘’DirCo” Werkgroep Dirco Werkgroep : 1 Gouverneur, 4 Korpschefs, 4 DirCo’s, 2 DGA, 2 DGS, 2 DGJ (waarvan 1 DirJud), 1 CG Bevraging partners : VCLP, Gouverneurs, Adviesraad Burgemeesters, Raad van Procureurs, AIG, DG’s Fed Pol, DirCo’s, DirJuds, diensten CG Draagvlak
Bevraging Veiligheid Operationeel DirCo moet bezig zijn met veiligheidsfenomenen Operationeel Belang van operationele steun (CIK, HyCap,…) Belast met bepaalde servituden (gevangenis, justitiepaleis, ambassades, …) Grotere impact op gedeconcentreerde diensten Fed Pol
Bevraging Niet-operationeel Diensten op maat van lokale behoeften Grote aandacht voor organisatieontwikkeling en niet-operationele steun Beschikken over “diensten- en expertisecentrum” (Inbegrepen CIC en Services centers (logistiek) ) Diensten op maat van lokale behoeften Rol bij associaties en fusies van zones Voldoende middelen
Kernboodschap VEILIGHEID Coördinatie Steun
DirCo 2.0 Nieuw Interne en externe oriëntatie Ontwikkelen van expertise Vertegenwoordigt de Fed Pol Sterkere rol t.o.v. gedeconcentreerde diensten Moet Fed Pol kunnen engageren
DirCo 2.0 Bevestiging Aandachtspunt Integrator – facilitator – scharnierpunt Werken op maat maar geen te grote disparaatheid Aandachtspunt Actie van de DirCo moet een “impact” hebben (meetbaar en kwantificeerbaar)
Visie Levert een essentiële meerwaarde in de integrale en geïntegreerde aanpak van de veiligheid Biedt aan de overheden en partners een gegarandeerde minimale dienstverlening én door expertise en pro-actieve benadering, diensten op maatAandachtspunt Zorgt als vertegenwoordiger van de Fed Pol voor de optimale geïntegreerde werking
Kritische succesfactoren Nabijheid Attitude van facilitator Betrokken zijn en betrokken worden Objectiviteit en onpartijdigheid Harmonieuse samenwerking met DirJud, Korpschefs, diensthoofden Fed Pol Multidirectionele aanpak (top-down èn bottom-up) Beschikken over middelen en hefbomen
Spanningsvelden Onderscheid gerechtelijke – bestuurlijke politie Behoeften partners versus aanbod Fed Pol Lokaal belang versus federaal belang Lokale politie – eerstelijnsdiensten Fed Pol Groeiend juridisme
Spanningsvelden Vertegenwoordiging van elke entiteit versus geïntegreerde politie Politie op 2 niveaus – politiebevoegdheden andere niveaus staatsstructuur Werken op maat – cohesie van het geheel Intern Fed pol Gespecialiseerde opdrachten – steunopdrachten Hiërarchische – functionele band
Toekomst Wat ook de uiteindelijke beslissing zal zijn inzake optimalisatie van de Fed Pol, deze visie op de “functionaliteit DirCo” kan daarin perfect geïntegreerd worden.
Dank voor uw aandacht