Samenwerken doe je niet alleen Michiel Van Damme diabetesverpleegkundige AZ Groeninge 14 oktober 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Je bent wijs als je van ieder mens leren wilt.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Respectvolle bejegening
Discipelschap.
Feedback geven en ontvangen
….een korte presentatie
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Iedereen coach naar Jef Clement.
Leiderschap en zelfbedrog:
Kinderen en hun sociale talenten
Wat willen we vandaag doen?
Interpreteren van data
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Betrokkenheid op de werkvloer
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Visie & Strategie.
Patiënten kunnen artsen beter
Volksuniversiteit Zwolle
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Rouw & Verlies Les 3.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Welkom ik maak me sterk.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
De kracht van positief opvoeden
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Een vergadering organiseren
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Burgerschap Samenwerkend leren
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Transcript van de presentatie:

Samenwerken doe je niet alleen Michiel Van Damme diabetesverpleegkundige AZ Groeninge 14 oktober 2005

Waarom samenwerken? De uitdaging: Waar vinden we die extra hulpbronnen en hoe gebruiken we die zo efficiënt mogelijk???

Hulpbronnen bundelen ‑ synergie creëren De stralen = hulpbronnen: mensen met vaardigheden kennis en talenten...

Verborgen hulpbronnen?? Waar? 'Vrije hulpbronnen Verspilde hulpbronnen  Slapende hulpbronnen Consulten, Onderwijs, Onderzoeken  Overdaad, wachten, onnodige onderzoeken, corrigeren van fouten  Ongebruikt potentieel bij patiënt, personeel, familie ‑ Wij werken vanuit de basisgedachte dat ieder mens de noodzakelijke hulpbronnen in zich heeft om verandering mogelijk te maken. Onze visie is dan ook het helpen ontwikkelen van mensen

De effectieve kliniek Werk het (flessenhalssyndroom' weg -Leid personeelsleden op -Delegeer taken (ook aan patiënten!) -Straal vertrouwen uit Beperk wijzigingen in verantwoordelijkheden zoveel mogelijk Gebruik zoveel mogelijk standaard handelingsvoorschriften (SHV) Vermijd procedures zonder toegevoegde waarde

De effectieve kliniek Besteed zo weinig mogelijk tijd aan het corrigeren van fouten - geen zondebokcultuur (= lerende org.) - SHV en kwaliteitswaarborgsysteem Zeldzame procedures worden toegewezen aan een paar personen Laat materiële en technologische indeling aansluiten op kernprocessen – niet omgekeerd!

De effectieve kliniek Zorg ervoor dat iedereen weet wat hij moet doen en voor 100% bezig is met zijn/haar taken - zorg dat iedereen altijd iets om handen heeft Maximaliseer individuele efficiëntie -persoonlijke planning -coaching en feedback -antistressstrategieën Betrek patiënten en trainers erbij

De prestatie van een groep Een groep individuen, elk met een gemiddelde intelligentie en met gemiddelde vaardigheden, kan samenwerken alsof het brein van de groep op ‘deskundigenniveau' ligt ( > 3) Een groep individuen, stuk voor stuk genieën, kan ook samenwerken alsof het brein van de groep op “idiotenniveau' ligt ( < 3)

Twee manieren van samenwerken Grenzen & koninkrijkjes - organiseren rond onszelf Resultaten Teamaanpak - organiseren rond de patiënt: Resultaten

Kenmerken van een team Bestaat idealiter uit minder dan 10 — 12 leden Leden hebben aanvullende vaardigheden, kennis en ervaringen De leden hechten belang aan en voelen zich verantwoordelijk voor -gemeenschappelijke doelstellingen -gezamenlijke procedures en principes

Kenmerken van een team Doelstellingen bereiken en procedures volgen is een gemeenschappelijke zorg Verschillende rollen en verantwoordelijkheden — gedeelde taken en specifieke taken (bv. sleutelcontactpersoon voor patiënt) Elk lid is even belangrijk Levendige interactie — iedereen communiceert met iedereen

Kenmerken van een team De leden trainen de prestatie van het team voortdurend en bewust Het team kan zelf omgaan met conflicten en alledaagse problemen Het hele team is verantwoordelijk voor succes of mislukking

Activiteiten coordineren Alle teams hebben regelmatig en vaak gelegenheden nodig om externe diensten en het intern functioneren als team te coordineren Het instrument daarvoor is: personeels­ vergaderingen met een relevante agenda en geleid door een competente voorzitter

Vaardigheden van teamleden 1. Met elkaar willen praten 2. Begrijpen hoe je met elkaar moet praten. De kunst van de dialoog beheersen 3. Samen willen werken — over je egoïsme heenstappen 4. Begrijpen hoe je anderen helpt en door anderen geholpen kan worden

Wie maaien wil, moet zaaien! Alles heeft zijn prijs, zo ook teamwerk: Een team opbouwen kost tijd en energie Je moet iets dat 'van jou' is, opgeven -Werkonderdelen, macht (!) -Werkwijzen Je moet van sommige houdingen afstappen -Verpleegkundigen kunnen echt niet... -Een 'echt' consult... -Ik ben de belangrijkste...

We hebben geen tijd !!?

Resultaten van teamgerichte organisatie 1. De productiviteit stijgt - meer behandelde patiënten 2. De kwaliteit stijgt - verbeterde behandelresultaten - problemen worden beter opgelost 3. De patiënten zijn tevredener - samenhang, wachttijd De werknemers zijn tevredener - meewerken aan een succes

Baloefening: Leerpunten 1. Met een groep werken kost tijd en vergt oefening 2. Elk lid moet zijn/haar eigen taak vervullen en zich tegelijkertijd van de anderen bewust zijn 3. Elk lid is zowel een 'leverancier' als een 'klant' 4. Mislukkingen duiken vaak op andere plaatsen op dan daar waar ze ontstaan 5. Zelfs kleine veranderingen kunnen leiden tot grote verstoringen 6. Een duidelijke doelstelling maakt het makkelijker om het functioneren van een groep te evalueren

Omgaan met lastige mensen Of je nu secretaresse, verpleegkundige, diëtiste, helpdeskmedewerker, dokter of laborante bent, je komt lastige mensen tegen. Gesloten mensen, klagers, treuzelaars, slechte luisteraars, bemoeials, manipulators, saboteurs, informatiekapers, agressieve mensen, bullebakken, arrogante mensen, betweters, parasieten en grappenmakers. Je voelt je er ongemakkelijk bij, geïrriteerd, boos, gefrustreerd of bang.

Waarom is iemand lastig? Mensen gedragen zich lastig omdat ze geleerd hebben dat ze daarmee anderen uit balans kunnen brengen en de actie van anderen kunnen beïnvloeden of zelfs verhinderen. Het kan bewuste manipulatie zijn, maar ook een onbewust gegroeide karaktereigenschap. Lastig gedrag is echter geen objectief gegeven, dat het lastig is is jouw persoonlijke interpretatie

Waarom hebben lastige mensen invloed op jou? Ze vragen om aandacht. Ze intimideren je. Ze appelleren aan schuldgevoelens. Ze voelen macht. Ze zoeken genegenheid. Ze genieten van jouw reactie.

Bewaar altijd je goede humeur. Vat lastig gedrag niet persoonlijk op. Waarschijnlijk gedraagt de lastige persoon zich tegenover iedereen zo. Accepteer dat je mensen niet zomaar kunt veranderen, zeker lastige mensen niet. vaardigheden/lastige-mensen/ vaardigheden/lastige-mensen/

Slecht luisteren Mensen die slecht luisteren praten dwars door je heen, omdat ze kennelijk vinden dat wat ze zelf te vertellen hebben veel belangrijker is. Het resultaat is dat jullie elkaar over en weer niet begrijpen. Je kunt iemand natuurlijk niet dwingen om belangstelling te hebben voor jouw verhaal, maar als je een belangrijke boodschap moet overbrengen dan kan een slechte luisteraar erg lastig zijn. Je kunt verschillende tactieken toepassen: "Laten we niet door elkaar heen praten. Vertel jij maar eerst wat je kwijt wilt. Ik zal er goed naar luisteren, maar daarna wil ik dat je even naar mij luistert." Nadat je bent onderbroken reageer je niet op wat de slechte luisteraar zei, maar je zegt: "Wat ik net wilde vertellen is..." en je herhaalt gewoon je verhaal. "Wat ik je net vertelde is erg belangrijk. Wil je even samenvatten hoe jij het begrepen hebt? Ik wil hier namelijk geen misverstanden over."