Beheersinstrumenten HET KADASTER VAN DE KINDERBIJSLAG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Doublet deel 1 – de basis.
1 DE COMMUNICATIE Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december 2012 Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
LOGO GOEDE PRAKTIJK 5 / BONNE PRATIQUE 5
KINDERBIJSLAG IN DE VOORZIENINGEN VAN DE FEDERALE SOCIALE BESCHERMING
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Weddeschalen & Weddebijslagen
FINANCIËLE ASPECTEN Bruno De Groote Informatiesessie over kinderbijslag RKW - 22 november 2012 Bruno De Groote Informatiesessie over kinderbijslag RKW.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
FAMIPEDIA, kennis on line
Pascal Calsyn en Luc Maroye
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
ADMINISTRATIEVE CONTROLE
EUROPESE EN INTERNATIONALE ASPECTEN VAN KINDERBIJSLAG
SOCIALE CONTROLE EN STRIJD TEGEN SOCIALE FRAUDE
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
22/10/2002Dimona - niet-elektronische instellingen1 DIMONA.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen les 19 Begrippen & 92 t/m 99
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Paragraaf 1 Kennen: De verschillen tussen de formele en informele sector Verschillen tussen een individuele en een collectieve arbeidsovereenkomst Welke.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Werkgroepen nieuwe basistoepassingen Gebruikersgroep, 18 september 2007.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Algemene Ondernemersvaardigheden
E-Government binnen de sociale zekerheid
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
ZijActief Koningslust
Federaal Regeerakkoord oktober 2014 Provinciale ontmoetingsdagen Najaar 2014.
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
Inleiding.
Commercieel beleid van de MIVB inzake voorkeurstarieven Mei 2016.
In de cloud uitwisseling van informatie tussen SAK en werkgever.
Balans en perspectieven na drie jaar
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
EESSI “e-Government van de sociale zekerheid” Verslag aan de Nationale Arbeidsraad 19 december 2018 Dominique D’Haene Attaché juriste Directie Internationale.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Uniek en onafhankelijk loket ?
Transcript van de presentatie:

Beheersinstrumenten HET KADASTER VAN DE KINDERBIJSLAG Johan Buyck Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 13 december 2012

1. NETWERK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID INNING VAN DE BIJDRAGEN VOOR SOCIALE ZEKERHEID OCMW’s RIJKSREGISTER SOCIALE ZEKERHEID VOOR ZELFSTANDIGEN SOCIALE ZAKEN KRUISPUNTBANK WERKLOOSHEID RKW Kadaster ZIEKTE- EN INVALIDITEITS- VERZEKERING VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ARBEIDS- ONGEVALLEN PENSIOENEN BEROEPSZIEKTEN JAARLIJKSE VAKANTIE ARBEIDS- BEMIDDELINGS- DIENSTEN Primair netwerk: openbare socialezekerheidsinstellingen Secundair netwerk: meewerkende privé-instellingen

2. DEFINITIE EN DOELSTELLINGEN VAN HET KADASTER In productie sinds 2004 Verwijzingsrepertorium: bevat alle actoren van alle dossiers (die onderzocht worden en betaald worden) van alle kinderbijslaginstellingen Instrument waarmee gekwalificeerde gegevens worden doorgegeven - via consultatieberichten (pull op eigen verzoek) - via distributieberichten (push automatisch) Preventie van cumul (strijd tegen sociale fraude) op niveau van de kinderen

3. PARTNERS VAN HET KADASTER Regeling voor werknemers: 14 privé-kinderbijslagfondsen 2 bijzondere kinderbijslagfondsen (BK1 + BK4) NMBS RSZPPO RKW Regeling voor de openbare sector: 22 openbare instellingen (bv. CDVU) (sinds 2008) RKW voor openbare instellingen die het beheer hebben overgedragen Regeling voor de gewaarborgde gezinsbijslag: RKW

3. PARTNERS VAN HET KADASTER 14 privéfondsen + 2 bijzondere fondsen RKW Werknemers Openbare instellingen Gewaarborgde Kadaster RKW NMBS Openbare sector RSZPPO Bv. CDVU

4. NIET IN HET KADASTER Regeling van de zelfstandigen (RSVZ en sociale verzekeringsfondsen) geen eigen gegevensbank met dezelfde inhoud en dezelfde waarborgen als het Kadaster negatieve impact op de strijd tegen sociale fraude: geen preventie cumul zelfstandigen – werknemers op niveau van de kinderen risico op dubbele betaling tussen 2 sociale verzekeringsfondsen: geen automatische weigering risico op dubbele betaling tussen de regeling voor zelfstandigen en de regeling voor werknemers: geen automatische weigering Geen globaal overzicht van de kinderbijslagdossiers in België

4. NIET IN HET KADASTER Om die lacune weg te werken verbindt de Rijksdienst zich in zijn 4de bestuursovereenkomst ertoe zijn expertise aan RSVZ aan te bieden inzake: het opstellen van een equivalent Kadaster het beheren van een kadaster efficiënte consultaties en uitwisselingen tussen de twee gegevensbanken geconsolideerde strijd tegen sociale fraude Toekomst?

5. AANLEG DOSSIER Op het moment dat een kinderbijslagdossier wordt aangelegd dient de kinderbijslaginstelling voor alle personen die deel uitmaken van het dossier (=actoren) een aantal gegevens in te voeren in hun database. De volgende gegevens worden door de database van de kinderbijslaginstelling automatisch verzonden naar het Kadaster: identificatiegegevens voor alle actoren specifieke gegevens voor verschillende types actoren

GEÏNTEGREERDE ACTOREN 6. IN HET KADASTER GEÏNTEGREERDE ACTOREN Rechthebbende: persoon die het recht op kinderbijslag opent (type 101) Bijslagtrekkende: persoon die de kinderbijslag ontvangt (twee mogelijkheden: types 102 en 103) Rechtgevend kind: persoon voor wie de kinderbijslag wordt betaald (type 104) Vierde actor: persoon die het recht op kinderbijslag kan beïnvloeden (twee mogelijkheden: types 105 en 106) Alleen natuurlijke personen kunnen als actor in het Kadaster worden opgenomen (dus geen rechtspersonen)

7. IDENTIFICATIEGEGEVENS VOOR ALLE ACTOREN Voor alle actoren en voor alle types actoren sturen de kinderbijslaginstellingen de volgende identificatie- gegevens door naar het Kadaster: Het INSZ (uniek Identificatienummer van de Sociale Zekerheid = Rijksregisternummer, database beheerd door FOD Binnenlandse Zaken) of BIS-nummer (voor degenen die niet beschikken over een Rijksregister-nummer, database beheerd door KSZ) De naam De voornaam De geboortedatum

8. SPECIFIEKE GEGEVENS PER ACTOR 1. DE RECHTHEBBENDE (type 101) Een integratieperiode waardoor de attesten van het Rijksregister, het BIS-register en de socio-professionele attesten (arbeidsprestaties, werkloosheidsgegevens, invaliditeitsgegevens,…) (cfr. slide 2) kunnen worden verkregen: begindatum van de integratie einddatum van de integratie (facultatief) ! geen betaalgegevens

8. SPECIFIEKE GEGEVENS PER ACTOR 2. DE BIJSLAGTREKKENDE (types 102 en 103) Type bijslagtrekkende: type 102: alleen de attesten van het Rijksregister en het BIS-register type 103: de attesten van het Rijksregister, het BIS-register en de socio-professionele attesten Een integratieperiode per type bijslagtrekkende: begindatum van de integratie einddatum van de integratie (facultatief) Een of meerdere geldige betaalperiodes: begindatum van de geldige betaling einddatum van de geldige betaling (facultatief) Het kraamgeld

8. SPECIFIEKE GEGEVENS PER ACTOR 3. HET RECHTGEVEND KIND (type 104) Een integratieperiode waardoor de attesten van het Rijksregister, het BIS-register en bepaalde socio- professionele attesten (inschrijving als student en als werkzoekende schoolverlater, arbeidsprestaties,…) kunnen worden verkregen: begindatum van de integratie einddatum van de integratie (facultatief) Een of meer geldige betaalperiodes: begindatum van de geldige betaling einddatum van de geldige betaling (facultatief) De adoptiepremie

8. SPECIFIEKE GEGEVENS PER ACTOR 4. VIERDE ACTOR (types 105 en 106) Type vierde actor: type 105: alleen de attesten van het Rijksregister en het BIS-register type 106: de attesten van het Rijksregister, het BIS-register en de socio-professionele attesten Een integratieperiode per type vierde actor: begindatum van de integratie einddatum van de integratie (facultatief)

8. SPECIFIEKE GEGEVENS PER ACTOR Voorbeeld: dossier in het Kadaster

9. EIGENSCHAPPEN VAN HET KADASTER INTEGRITEIT Verplicht invoeren van actoren door de kinderbijslag- instellingen zodat zij de attesten van het Rijksregister, BIS-register en de socio-professionele attesten kunnen ontvangen Verplichte dagelijkse bijwerking van de gegevens-banken van de kinderbijslagstellingen  Kadaster

9. EIGENSCHAPPEN VAN HET KADASTER CONFORMITEIT De via de kinderbijslaginstellingen verkregen gegevens in het Kadaster zijn dezelfde als de gegevens van hun gegevensbanken aangezien ze hieruit worden aangeleverd permanente matching

9. EIGENSCHAPPEN VAN HET KADASTER DICHTHEID Een betaling wordt ingevoerd in de interne database van een kinderbijslaginstelling Een betaaldatum wordt in het Kadaster geïntegreerd De betaaldatums in het Kadaster kunnen elkaar niet overlappen Verschillende kinderbijslaginstellingen kunnen niet voor hetzelfde kind en dezelfde periode betalen PREVENTIE VAN CUMULS

10. OMVANG VAN HET KADASTER 12/2012 Aantal dossiers: 4.400.053 Aantal actieve dossiers: 1.411.343 Aantal actoren: 19.136.563 Aantal actieve actoren: 6.040.242 Aantal actieve kinderen: 2.511.085

11. KADASTER: PLATFORM VOOR ELEKTRONISCHE INFORMATIE Kadaster = verwijzingsrepertorium Alle actoren van alle dossiers Gegevens beschikbaar bij authentieke bronnen (bv. RVA voor werkloosheidsgegevens) Gegevens worden opgenomen in elektronische attesten (bv. A011 – werkloosheidsgegevens) Attesten worden gerouteerd door de authentieke bron (bv. RVA) naar KSZ KSZ routeert op basis van de integratieperiodes in het Kadaster de elektronische attesten naar de kinderbijslaginstellingen

11. KADASTER: PLATFORM VOOR ELEKTRONISCHE INFORMATIE 2011: 43.842.107 elektronische attesten Push: automatisch doorgestuurde gegevens RVA verstuurt maandelijks werkloosheidsgegevens RSZ verstuurt driemaandelijks arbeidsprestaties Pull: in de authentieke gegevensbanken geraadpleegde gegevens RKW consulteert werkloosheidsgegevens bij RVA RKW consulteert arbeidsprestaties bij RSZ

11. KADASTER: PLATFORM VOOR ELEKTRONISCHE INFORMATIE INNING VAN DE BIJDRAGEN VOOR SOCIALE ZEKERHEID RIJKSREGISTER OCMW’s SOCIALE ZEKERHEID VOOR ZELFSTANDIGEN SOCIALE ZAKEN KRUISPUNTBANK WERKLOOSHEID RKW Kadaster ZIEKTE- EN INVALIDITEITS- VERZEKERING VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ARBEIDS- ONGEVALLEN PENSIOENEN BEROEPSZIEKTEN JAARLIJKSE VAKANTIE ARBEIDS- BEMIDDELINGS- DIENSTEN Primair netwerk: openbare socialezekerheidsinstellingen Secundair netwerk: meewerkende privé-instellingen

ELEKTRONISCHE BERICHTEN PUSH PULL DMFA-attesten 10.967.642 718.589 DIMONA-attesten 11.760.004 1.244.253 Attesten van de sector werkloosheid (tijdelijke inbegrepen) 3.784.321 986.991 Berichten van het Rijksregister en de Kruispuntbank 2.198.910 8.653.423 Attesten van de sector ziekte en invaliditeit 1.676.658 Attesten van schoolinschrijving 450.921 Multifunctionele OCMW-attesten 254.746 105.730 Attesten van inschrijving als werkzoekende 206.163 Attesten van arbeidsongeval 112.296 Attesten van begin of einde van een activiteit als zelfstandige 121.177 355.401 Attesten van kinderen met een aandoening 68.320 Attesten van tijdskrediet 46.831 24.971 Attesten van einde wachttijd voor werkzoekenden 33.016 Attesten van beroepsziekte 55.263 16.481 TOTAAL 31.736.268 12.105.839 23

12. BESTUURSOVEREENKOMST 2013-2015: NIEUWE FLUXEN Gegevens over socio-professionele inkomsten (Push en Pull) Inschrijving van de studenten in de Franse en Duitstalige Gemeenschap (Push) Inschrijving van de studenten in de Gemeenschappen (Pull) ZIV-uitkeringen (Pull) Arbeidsongevallen (Pull) Geplaatste kinderen gemeenschappen (Push) Gepensioneerden (werknemers- en overheidssector) (Push en Pull)

12. BESTUURSOVEREENKOMST 2013-2015: NIEUWE FLUXEN Kinderen met een aandoening (Pull) Geschorste werklozen (Push en Pull) Febelfin (Pull) SED (EESSI-project) (Push en Pull) Gegevens over verwantschap in het Rijksregister (Push en Pull) Gegevens over de verblijfssituatie voor buitenlanders in het Rijksregister (Push en Pull)

13. KADASTER: INSTRUMENT VOOR DE PREVENTIE VAN SOCIALE FRAUDE EN VOOR DE TOEKENNING VAN KINDERBIJSLAG Kadaster: platform voor de transmissie van elektronische attesten m.b.t. alle actoren van alle dossiers in het Kadaster Permanente matching van de gegevens in de databanken van de kinderbijslaginstellingen met de nieuwe identificatie- en socio-professionele gegevens die overgemaakt worden door de verschillende authentieke bronnen

13. KADASTER: INSTRUMENT VOOR DE PREVENTIE VAN SOCIALE FRAUDE EN VOOR DE TOEKENNING VAN KINDERBIJSLAG RESULTAAT: Een maandelijkse evaluatie van het recht op kinderbijslag resulteert in de betaling van het correcte bedrag aan de correcte persoon in alle dossiers Preventieve strijd tegen sociale fraude (onder meer vermijden van cumulbetalingen)