Normen en waarden & “wie zijn je maten?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Advertisements

voor iedereen die van zijn hond houdt…
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Havo 5 Economie De Nederlandse Economie H4 “Het Handelsspel”
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Hoe zelfstandig is verstandig ? Training Interactie Management 23 januari 2003 Saskia van Leeuwen Henk Donker Jan Cauberg.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Transparantie en het Aanbestedingsrecht
Over de dunne scheidslijn tussen
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
College 2 7 stappenplan.
Integriteit in de praktijk
B Het goede ….(en het kwaad)
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
MVO en analyse van dilemma’s
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
Euripides Medea 1e epeisodion
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
1 TEKST 22 Individuele ethiek BLOK 7: ACTUELE DISCUSSIE OVER WAT GOED/FOUT IS IN HET GEDRAG VAN ORGANISATIES EN MEDEWERKERS Bv. Overheid: studieleenstelsel.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
College 4 Bedrijfscodes.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Nieuwe normen Cito.
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
Kinderen en hun sociale talenten
De beroepseed voor financiële dienstverleners: Een eervolle erkenning Hans Ludo van Mierlo EFD Noord – Veenhuizen 16 oktober 2013.
Kennis verbreden en verdiepen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Ethiek.
Visie & Strategie.
Onderzoek Veteran Tapes
Ethiek en besturen.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
College 2 7 stappenplan.
NEDERLAND OVER BELONING TOP FINANCIËLE INSTELLINGEN 20 APRIL 2015 VERTROUWEN & ETHIEK.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Ontwikkeling en de basisschool
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Ontwikkeling en de basisschool
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Socratisch Motiveren Een methode voor het probleemloos omgaan
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Beroepshouding en beroepscode
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Evaluatie Cursus.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Begeleiding bij Werkplekleren
Het 7-stappenplan.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Rechtsbronnen en bronnen van recht
Refereeravond Jeugdgezondheidzorg 10 april 2018
Transcript van de presentatie:

Normen en waarden & “wie zijn je maten? College 3 Normen en waarden & “wie zijn je maten?

Eindopdracht: artikel met 7 stappen plan Wat is het morele kernprobleem? Wie zijn de betrokkenen? Wie is/zijn aanspreekbaar? Welke informatie heb ik nodig? Welke argumenten kunnen worden aangevoerd? Wat is mijn conclusie? Evaluatie – hoe voel ik mij nu?

Fasering in het stappenplan 1 2 3 4 5 6 7 Analyseren Wie zijn je partners Sensibiliteit Hervormen STAPPEN

Begrippen Waarden: Deugden: Morele normen Zin geven, betekenis geven Eigenschappen om een sociaal prettig leven te leiden Morele normen Spelregels van het sociale verkeer

‘Houding bankiers is misselijkmakend’ AMSTERDAM - Hoogleraar notarieel en privaatrecht Martin Jan van Mourik gaat vrijdag met emeritaat. Een pleidooi voor hernieuwde deugdzaamheid. Onderwerp is ‘recht, rechtvaardigheid en ethiek’. Van Mourik: ‘De inhoud is actueel. Het is een betoog tegen het gegraai van de banken en het gedoe bij het notariaat.’ Van Mourik zal een pleidooi houden voor hernieuwde deugdzaamheid in de maatschappij. Hij wil de regeltjessamenleving inruilen voor een nieuwe ethische grondhouding van de huidige generatie. Hij zal teruggrijpen op de vier deugden van Aristoteles: matigheid, wijsheid, rechtvaardigheid en moed. Volgens Van Mourik is het individualisme van de jaren tachtig doorgeslagen in egocentrisme. De houding van bankiers zoals voormalig ABN Amro-bestuurder Rijkman Groenink noemt hij misselijkmakend. Hij denkt niet dat de hebzucht is in te perken door verdere regelgeving. De houding van mensen moet veranderen, te beginnen in de gezinnen en op de scholen.

Stelling: Van Mourik heeft gelijk, op scholen en in gezinnen beginnen met de deugden van Aristoteles!

Hoe past dit in bedrijven? Waarden – missie Deugden – eigenschappen van de medewerkers, de mensen Morele normen – rekening houden met de belangen van legitieme partijen die betrokken zijn bij de onderneming

Morele verplichtingen Perfecte plichten: duidelijk, vindt iedereen, verankerd in wetten/regels Imperfecte plichten: vaag, vinden de meeste mensen, (bijvoorbeeld goed doen voor anderen) Hiërarchie: Geen kwaad veroorzaken Voorkomen van kwaad Kwaad tegengaan Goed bevorderen

Gevolg vs Beginsel ethiek Gevolg van de keuze; gericht op de beste gevolgen Is de handeling in zichzelf moreel goed of slecht, los van de gevolgen Utiliteitsbenadering: kosten-baten van de keuze

Fase: wie zijn je maten?

Constateren moreel probleem Reacties Ongeloof Afwijzing Buitensluiten Belachelijk maken Tegenwerken Uit een onderzoek dat de FNV rond het jaar 2000 hield, bleek dat van de 119 als klokkenluiders aan te merken werknemers bij overheid en het bedrijfsleven die werden ondervraagd, 37% zich bedreigd en onder druk gezet voelde, 35% in de ziektewet belandde, 8% geschorst werd, en dat uiteindelijk 40% ontslag kreeg.

Klokkenluiden Moreel probleem/misstand openbaar maken Diverse regelingen Bescherming beperkt Motieven

De zeven valkuilen Te goed van vertrouwen Niet genoeg bewijzen De zaak ongelukkig presenteren Niet de juiste gelegenheid afwachten Onvoldoende steun opbouwen Het initiatief kwijt raken aan de werkgever Niet weten wanneer je moet stoppen

Medestanders Justitie Ondernemingsraad/collega’s De vakbond De pers NGO’s Hamvraag: what’s in it for me?

Case Ad Bos Wat waren de reacties op de klokkenluideractie van Ad Bos? Wie waande hij als zijn medestander? Welke valkuilen of fouten tellen ook voor Ad Bos? Welke verbeteringen zijn er doorgevoerd in de bouwsector? Welke verbeteringen zou de overheid nog kunnen doorvoeren?