NAAR EEN CONTANTLOZE DETAILHANDEL Onderzoek Regioplan in opdracht van Detailhandel Nederland en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel donderdag 26 mei 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
in de Bouw Digitale informatie uitwisseling tussen aannemers en leveranciers Harrie Rosink, 9 september 2009.
Advertisements

Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Pensioen beweegt…. Later met pensioen? Minder pensioen? Meer kosten?
Het Radboud Prepaid Programma
SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011
Geldzaken in de praktijk Gerjoke Wilmink Rob Goedhart 20 april 2011.
5 Mijn inkomen volstaat niet
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
MOBILE MARKETING. Definitie  “Alle activiteiten die men onderneemt om via mobiele toestellen met klanten te communiceren met als doel de verkoop van.
De toekomst van de betaalinstrumenten
Trends en Innovaties in het Retail Betalingsverkeer
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Donderdag 10 juli 2014 Floor fashion opleiding en training van personeel Training n Service verlenen binnen ons bedrijf n Met dank aan: EP:Beerepoot.
SEPA-monitor voorjaar 2012 SEPA-voorlichtingsmiddag VNO-NCW en MKB-Nederland, Den Haag 17 april 2012 Michiel van Doeveren.
HoekscheWaardDuurzaam
Rondetafel schuldpreventie: schulden in cijfers
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
De Nederlandsche Bank Eurosysteem Tijdig meebewegen met SEPA biedt ondernemers voordelen! Jacqueline Rijsdijk Seminar MKB-Nederland SEPA, e-factureren,
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Bouw en kredietcrisis Kredietcrisis gevolgen voor de Bouw & Infra sector Robert ter Hoek - Bouwend Nederland Arnhem, 11 maart 2009.
Wat gaan we doen? We gaan van start met geldvrije kassa’s –Dit betekent dat onze klanten bij een aantal kassa’s alleen kan betalen met PIN of met chip.
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Prefab Modulaire Badkamer Werkplaats IDF Berri de Jonge
Grootboek Er vinden voortdurend veranderingen plaats op de balans.
Tewerkstellingsmaatregelen bestemd voor de OCMW-begunstigden
Balans Schematische weergave
Demografische druk.
India, Tamil Nadu TsunamiTsunami Earth aid IndiaEarth aid India Gehandicapten projecten locale NGO’sGehandicapten projecten locale NGO’s Hulp.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Domotica beleid en inzet VWS
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
24/09/2014 | pag. 1 Less cash, less worries? Leo Van Hove.
MKB-NL 1 april 2009 Benchmarkonderzoek In de wonen- en modebranche.
Welkom Informatieavond subsidies.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Bediening terminal, pinnen en mobiel betalen - Pieter
Financiering en kengetallen
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Maatregelen tegen agressie en geweld. Doelstellingen beleidsaanpak agressie en geweld Zicht krijgen op het probleem Maatregelen treffen.
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
De richtingscoëfficient. X neemt toe met 4.
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Elke dag een uitdaging Elde College. Cashless betalen, via TAP IT Sinds januari kunnen onze leerlingen snel, gemakkelijk en veilig betalen zonder contant.
Management en leidinggeven
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Gezamenlijk naar efficiënter en veiliger betalingsverkeer Pinnen bij sportclubs Ook iets voor u? René de Wit Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Sales 2.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
De Euro In de Eurozone. De EU bestaat momenteel april 2015 uit 28 landen.
Verkoop Hoofdstuk 4 De verkoopafhandeling. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling.
Het BEGIN.
Bedrijfs-administratie les 11 Hdst 6.2
Cyber Security in het MKB
April 2016.
Schouwen van de openbare ruimte
Ouderen en digitaal betalingsverkeer
Cashless future Mediabegrip week
Verkoop Verkoop afhandelen.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

NAAR EEN CONTANTLOZE DETAILHANDEL Onderzoek Regioplan in opdracht van Detailhandel Nederland en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel donderdag 26 mei 2011

Toename elektronisch betalen Populariteit elektronische betaalmiddelen (vooral Pin) neemt toe Ontwikkeling aandeel contant betalen en pinnen in het MKB en GWB Bron: Monitor consumptieve toonbankbetalingen 2009 (Currence, 2010) 2

Tevredenheid ondernemers 61% van de ondernemers is tevreden over huidige verhouding tussen betaalmiddelen. 20% is zeer tevreden hierover. Indien ondernemers verandering wensen, dan graag meer elektronische transacties 3

Maatregelen contantarme detailhandel Taskforce Cashloze Supermarktbranche Pilots pin-only kassa’s Communicatie personeel richting consument Initiatief ‘Almere Cashless’ 4

Gewenste innovaties Houding consument vormt belemmering bij overgang naar de contantloze detailhandel Gewenste innovaties om belemmeringen te overkomen, zijn onder meer: Retourpinnen Prepaid klantenkaart Mobiel betalen 5

Gewenste ondersteuning Ondersteuning van banken en overheid gewenst, bijvoorbeeld door: Promotiecampagnes (‘Klein bedrag? Pinnen mag!’) Subsidies, financiële steun of gratis pinapparaat Trainingen winkelpersoneel over hoe consument te stimuleren Voorlichting consument over voordelen elektronisch betalen 6

Toekomst De contantloze samenleving is voorlopig geen realiteit, maar… De overgang naar een contantarme samenleving is ingezet! 7