Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen doelstellingen
Hoofdstuk 1 - Inleiding Indeling organisaties (naar doelen) bedrijven (afhankelijk van klanten) ondernemingen non-profitorganisaties overige organisaties (niet afhankelijk van klanten)
Hoofdstuk 1 - Inleiding Indeling organisaties (naar juridische kenmerken) organisaties zonder rechtspersoonlijkheid, zoals eenmanszaak vennootschap onder firma commanditaire vennootschap organisaties met rechtspersoonlijkheid, zoals de naamloze vennootschap (NV) de besloten vennootschap (BV)
Hoofdstuk 1 - Inleiding De economische omgeving kringloopmodel input transformatie output
Banken Consumenten Producenten Overheid Lenen Investeren Sparen Sparen Export Import Goederen Geld Consumenten Producenten Sociale uitkeringen/ overdrachtsuitgaven Belastingen Productiefactoren (arbeid e.d.) Inkomen Belastingen Collectieve bestedingen Overheid
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wanneer is sprake van een organisatie-evenwicht? als de externe en interne stakeholders gemotiveerd blijven deel te nemen aan die organisatie
Hoofdstuk 1 - Inleiding Stakeholders (belanghebbenden) interne externe
Hoofdstuk 1 - Inleiding Doelstellingen organisatiedoelstellingen (hiërarchie) concerndoelstellingen ondernemingsdoelstellingen afdelingsdoelstellingen (marketing, inkoop enz.) privédoelstellingen
Hoofdstuk 1 - Inleiding Ontwikkelingen in de organisatietheorie in de 20ste eeuw (beknopt) eind 19e eeuw – ca. 1935 (met name klassieke school) scientific management, kwantitatieve benadering (Taylor)
Hoofdstuk 1 - Inleiding ca. 1935 – ca. 1955 (met name human relations resp. revisionisme) aanzet door Hawthorne experiments
Hoofdstuk 1 - Inleiding ca. 1955 - heden (met name systeemtheorie) grote maatschappelijke veranderingen open systemen intensieve internationale samenwerking
Hoofdstuk 1 - Inleiding contingentiebenadering kennisrevolutie (Peter Drucker) basisconfiguraties (Henry Mintzberg) vijfkrachtenmodel (Michael Porter) meer zelfsturing (Michael Hammer)
Hoofdstuk 1 - Inleiding Trends in de ontwikkeling van organisaties (zie schema Bolwijn & Kumpe) efficiency kwaliteit flexibiliteit innovatie
Hoofdstuk 1 - Inleiding Organisatiekunde heeft een interdisciplinair karakter synergie
Hoofdstuk 1 - Inleiding Enkele grote schrijvers in de 20ste eeuw Drucker (kenniseconomie) Mintzberg (basisconfiguraties) Porter (value-chain, generieke concurrentiestrategieën, vijfkrachtenmodel)
Hoofdstuk 1 - Inleiding Het managementproces beleidsvorming (analyseren, doelstellingen en plannen maken) uitvoering (doen uitvoeren, beheersen en bijsturen) structurering (het ontwerpen van een organisatiestructuur)
Hoofdstuk 1 - Inleiding Elementen 7S-model strategy (grote lijn) structure (arbeidsverdeling en coördinatie) systems (systemen, procedures en modellen) staff (personeelsbeleid) skills (kennis en vaardigheden) style (stijl van leidinggeven) shared values (waarden en normen)