Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
De marketing-omgeving
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Organisatorische vaardigheden Hoorcollege Corné Broers.
1 Vernieuwde tweede fase in de klas Start: augustus 2007.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Organisatietheorieën
Arbeidstevredenheid en prestaties
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Power DIV A.W. Plat 7 S-en Mc Kinsey.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
Welkom H3b 5 maart 2013.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Marketing vandaag en morgen
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR VOORWERP EN METHODE.
Communicatie in organisaties
Strategische communciatie in organisaties
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Commercieel beleid en recht
Commercieel beleid en recht
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Jaar 1 – Blok P3.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management Hoofdstuk 1 – Denken over organisatie en management 'Wie werkelijk weet, wordt over het.
Hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en.
Een gereedschapskist voor organisatieontwerp
De vier verschillende ondernemingsvormen op een rij
Week 38. Opdracht 4 Hoofdstuk 2 en 3 uitgelicht. Door Jenneke, Julia, Lieke, Nienke en Marit.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie & Personeel
De economische kringloop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Bedrijfseconomie voor het besturen van organisaties (Heezen) Hoofdstuk 2 Ondernemingsvormen (rechtsvormen) © 2008 Noordhoff Uitgevers en Economie Leer.
Hne m&o1 ONDERNEMINGSVORMEN. hne m&o2 Hst 2 Ondernemingsvormen 2.3 Eenmanszaak 2.4 Vennootschap onder firma ( commanditaire vennootschap ) ( maatschap.
Economie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verdienen en Uitgeven Hoofdstuk 2.
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen doelstellingen

Hoofdstuk 1 - Inleiding Indeling organisaties (naar doelen) bedrijven (afhankelijk van klanten) ondernemingen non-profitorganisaties overige organisaties (niet afhankelijk van klanten)

Hoofdstuk 1 - Inleiding Indeling organisaties (naar juridische kenmerken) organisaties zonder rechtspersoonlijkheid, zoals eenmanszaak vennootschap onder firma commanditaire vennootschap organisaties met rechtspersoonlijkheid, zoals de naamloze vennootschap (NV) de besloten vennootschap (BV)

Hoofdstuk 1 - Inleiding De economische omgeving  kringloopmodel input transformatie output

Banken Consumenten Producenten Overheid Lenen Investeren Sparen Sparen Export Import Goederen Geld Consumenten Producenten Sociale uitkeringen/ overdrachtsuitgaven Belastingen Productiefactoren (arbeid e.d.) Inkomen Belastingen Collectieve bestedingen Overheid

Hoofdstuk 1 - Inleiding Wanneer is sprake van een organisatie-evenwicht? als de externe en interne stakeholders gemotiveerd blijven deel te nemen aan die organisatie

Hoofdstuk 1 - Inleiding Stakeholders (belanghebbenden) interne externe

Hoofdstuk 1 - Inleiding Doelstellingen organisatiedoelstellingen (hiërarchie) concerndoelstellingen ondernemingsdoelstellingen afdelingsdoelstellingen (marketing, inkoop enz.) privédoelstellingen

Hoofdstuk 1 - Inleiding Ontwikkelingen in de organisatietheorie in de 20ste eeuw (beknopt) eind 19e eeuw – ca. 1935 (met name klassieke school) scientific management, kwantitatieve benadering (Taylor)

Hoofdstuk 1 - Inleiding ca. 1935 – ca. 1955 (met name human relations resp. revisionisme) aanzet door Hawthorne experiments

Hoofdstuk 1 - Inleiding ca. 1955 - heden (met name systeemtheorie) grote maatschappelijke veranderingen open systemen intensieve internationale samenwerking

Hoofdstuk 1 - Inleiding contingentiebenadering kennisrevolutie (Peter Drucker) basisconfiguraties (Henry Mintzberg) vijfkrachtenmodel (Michael Porter) meer zelfsturing (Michael Hammer)

Hoofdstuk 1 - Inleiding Trends in de ontwikkeling van organisaties (zie schema Bolwijn & Kumpe) efficiency kwaliteit flexibiliteit innovatie

Hoofdstuk 1 - Inleiding Organisatiekunde heeft een interdisciplinair karakter synergie

Hoofdstuk 1 - Inleiding Enkele grote schrijvers in de 20ste eeuw Drucker (kenniseconomie) Mintzberg (basisconfiguraties) Porter (value-chain, generieke concurrentiestrategieën, vijfkrachtenmodel)

Hoofdstuk 1 - Inleiding Het managementproces beleidsvorming (analyseren, doelstellingen en plannen maken) uitvoering (doen uitvoeren, beheersen en bijsturen) structurering (het ontwerpen van een organisatiestructuur)

Hoofdstuk 1 - Inleiding Elementen 7S-model strategy (grote lijn) structure (arbeidsverdeling en coördinatie) systems (systemen, procedures en modellen) staff (personeelsbeleid) skills (kennis en vaardigheden) style (stijl van leidinggeven) shared values (waarden en normen)