K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent www.steunpuntbov.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Nieuwe organisatievormen Nieuwe medezeggenschap?
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Naar een andere beleidscultuur in Vlaanderen? Beleidscultuur door een politieke bril: naar good governance in Vlaanderen? Dries Verlet Studiedienst van.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Efficiënt besturen in de social profit
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Carolina Gelok, psychiater
Netwerken met Jongeren
Cocreatie in de opsporing
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Evaluatie BUE - IOP - 30 april (tussentijdse) evaluatie BUE - ondersteuning Bea Janssens, senior consultant GITP.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Personeel & Organisatie
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Beter Bestuurlijk Beleid krachtlijnen
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Instituut voor de Overheid Lokale Planlast – conclusies en aanbevelingen Prof dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Dr. Wouter Van Dooren Brussel 24.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
De interne Vlaamse staatshervorming Een introductie Dr. Tony Valcke Centrum voor Lokale Politiek Universiteit Gent.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Vormgeven van de HRM-functie
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
HRMnetwerk vrijdag 25 juni PersoneelsResultatenOnderzoek 2004.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Betrokkenheid departementen en VOI bij P&O-beleid participatie/inspraak in de besluitvorming via vertegenwoordiging in “verruimde” PIWP actieve deelname.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Toekomst Financiële Functie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
1 Het GELIJKEKANSENBELEID VAN DE VLAAMSE OVERHEID EN VAN DE KULEUVEN: EEN VERGELIJKING Werkgroep Vrouw en universiteit, 4 maart 2005 Annie Hondeghem Instituut.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Geïntegreerd breed onthaal
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/20042 Jaarboek 2003 Vlaanderen op een keerpunt? Bijdragen vanuit bestuurskundig onderzoek

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ juni 2004 Vlaanderen Quo Vadis? Bijdrage aan de Vlaamse regering vanuit het SBOV

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/20044 Kaderdecreet Bestuurlijk Beleid Prof. dr Geert Bouckaert

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/20045 Overzicht 1.Structuren 2.Functioneren 3.Veranderingsproces Telkens belicht naar: Algemeen principe Uitwerking in kaderdecreet BB Beoordeling, risico’s en succes/faalfactoren

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Structuren Principe: primaat van de politiek Uitwerking BB: één op één – relatie Beoordeling: aansprakelijkheid risico op verschillende dynamieken en verkokering?

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Structuren (vervolg) Principe: autonomie en responsabilisering Uitwerking BB:  Beoordeling: beheersbaarheid versterking/ verzwakking door delegatiebesluit, raamstatuut, managementcode ?

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Structuren(vervolg) Principe: economie van systemen Uitwerking BB:beperkt aantal vaste organisatievormen Beoordeling: rationalisering feitelijke toepassing van criteria? beheersautonomie impliceert niet noodzakelijk rechtspersoonlijkheid noodzaak aan evaluatie van structuren

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Functioneren Principe: professionalisering van beleidsvoorbereiding Uitwerking BB:beleidsondersteuning als primaire verantwoordelijkheid en als samenspel Beoordeling: geen strikte scheiding assymmetrische beleidscapaciteit? te weinig beleidscapaciteit; historische capaciteit en rol van kabinetten

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Functioneren (vervolg) Principe: evaluatie van beleid als lerend moment Uitwerking BB:beleidsdomeinbrede beleids- evaluatie door kerndepartement Beoordeling: capaciteit voor beleidsevaluatie? noodzaak aan prestatie- en effectmeetsystemen en link beleidseffectenraportage

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Functioneren (vervolg) Principe: duidelijke aansturing Uitwerking BB:beheersovereenkomsten Beoordeling: i.p.v. ex ante toezicht sturingscapaciteit van overheid? belang van auditdienst aandacht voor 3 R’s, naast 4 E’s rol en houding van politiek verband administratie & agentschappen qua aansturing? relatiemanagement groeiscenario (implementatie)

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Functioneren (vervolg) Principe: burgergericht Uitwerking BB:van inputresponsabilisering naar output/outcomeresponsabilisering Beoordeling: Wat i.p.v. hoe-vraag afwezigheid van informatie gebrekkige integratie in beleids- en beheerscyclus

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Functioneren (vervolg) Principe: deugdelijk bestuur Uitwerking BB:expliciete verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid voor betrokken actoren (bv. raad van bestuur) Beoordeling: i.p.v. dubbele rollen aanstelling en sturing agentschapshoofd, professionalisering en sancties continuïteit versus legislatuurgebonden aanstellingen? rol maatsch. actoren in raad van bestuur geg. decreet strategische adviesraden?

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Functioneren (vervolg) Principe: Coördinatie en samenwerkingsgerichte cultuur Uitwerking BB:Beleidsraden, managementsgroep en netwerking Beoordeling: effectiviteit van het geheel beleidsdomeinoverschrijdende coördinatie?

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Veranderingsproces Principe: van ad hoc en fragmentering naar totaalvisie Uitwerking BB:samenhang tussen decreten, stappenplannen Beoordeling: systematisering politiek leiderschap continuïteit betrokkenheid personeel investering consolidering / rust periodieke evaluatie van organisatie en werking van beleidsdomeinen

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Beter Bestuurlijk Beleid : sturing van HRM Prof. Dr. Annie Hondeghem

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Beter Bestuurlijk Beleid heeft een nieuw kader gecreëerd voor de werking van de Vlaamse overheid: –Focus op primaat van de politiek en responsabilisering van de lijnmanagers –Nieuw organisatiemodel en aangepaste sturing Dit heeft grote impact op het personeelsbeleid: –Verschillende actoren in het personeelsbeleid (politiek, centraal, decentraal) –(Horizontale) sturingsinstrumenten

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM (Horizontale) sturingsinstrumenten binnen BBB Beleidsnota/ -brief/ -rapport: –4 of 5 doelstellingen Raamstatuut: –Deregulering, responsabilisering en gemeenschappelijke arbeidsmarkt –Enkel elementen voor rechtszekerheid ? Managementcode: –12 principes van goed management –Opbouw: principes, aanbevelingen, afspraken en meetfactoren Beheersovereenkomsten Managementcontracten leidende ambtenaren ?

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Schema sturing in Beter Bestuurlijk Beleid

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Diagnose van sturing van HRM binnen BBB Overbelasting Vlaamse regering Veel aangrijpingspunten Schaalproblemen Verantwoordelijkheden zijn niet helder afgelijnd Strategische mogelijkheden voor HRM? Managementcode: –Ambigu karakter (principeverklaring vs. monitor) –Gebruik van indicatoren sterk gericht op sturing en kwantitatieve gegevens

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Lessen uit de Verenigde Staten: President’s Management Agenda, Kritische succesfactoren van HCAF (Human Capital Assessment and Accountability Framework) –Externe drijfveer (Human Capital Crisis) –Leiderschap (politiek en administratief, cf. “Chief Human Capital Officer”) –Strategische capaciteit op twee niveaus –Specifieke mechanismen (scorecard, “Chief Human Capital Officers Council”, “desk officers”)

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM President’s Management Agenda Gebruik van scorecards: –27 departementen en agentschappen –Driemaandelijkse evaluatie –Korte termijn vs. lange termijn

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Beleidsaanbevelingen : precondities (1) Uitbouw van een strategisch Human Resources Management: –Een focus op strategisch Human Resources Management Uitbouw van strategische capaciteit op twee niveaus: –Uitbouw van strategisch HRM op niveau beleidsdomein –Uitbouw van strategisch HRM op Vlaams niveau –Creatie van synergieën tussen beleidsdomeinen

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Beleidsaanbevelingen : precondities (2) Tegengaan van versnippering van strategische capaciteit: –Uitklaren overlappende bevoegdheden –Heroverwegen van beperkte functionele bevoegdheid van Minister van bestuurszaken voor HRM Afbakenen van taken van centrale en decentrale niveau: –Strategische + operationele bevoegdheden –Interactiviteit tussen de verschillende niveaus Leiderschap ontwikkelen: –Leiderschap zoeken op politiek en administratief niveau –Creatie van “Chief Human Capital Officer” op niveau beleidsdomein –Creatie van raad voor “Chief Human Capital Officers”

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Beleidsaanbevelingen : implementatie (1) Complementariteit van sturingsinstrumenten : –De verschillende sturingsinstrumenten een welbepaalde focus en doelstelling geven –Gewicht van de sturingsinstrumenten beter spreiden –Integratie van managementcode in contracten leidende ambtenaren ? Managementcode als strategisch instrument : –De managementcode strategisch oriënteren op drie aspecten Doelgericht personeelsbeleid Welzijn van de medewerkers Voorbeeldwerkgeverschap –De managementcode evolutief implementeren

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Beleidsaanbevelingen : implementatie (2) Indicatoren uitwerken op verschillende niveaus: –Drie niveaus: macro, meso, micro –Kengetallen evolutief uitwerken in samenspraak –Oog hebben voor schaalvoordelen en gemeenschappelijke terminologie Opvolging met behulp van “desk-officers” en/of visitatie: –Doordachte keuze voor een model van evaluatie en monitoring –Invoering van een systeem van “desk-officers” en/of visitatiecommissie Evaluatie >< controle Lerende organisatie –Kwantitatieve + kwalitatieve informatie

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Sturing van HRM Beleidsaanbevelingen : permanent aandachtspunt Cultuuromslag: –Naast structurele en instrumentele veranderingen, ook culturele veranderingen –“Chief Human Capital Officer” als drijver van veranderingen (“champion”) –Communicatie van resultaten van de evaluatie –Training voorzien met betrekking tot het toepassen van strategisch HRM en indicatoren Michel Crozier: “On ne change pas la société par decret”

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen en de lokale instellingen Prof. dr Filip De Rynck

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Uitgangspunt Legitieme dienstverlening en beleid (effectief, efficiënt en democratisch) zullen steeds meer interactie vereisen tussen bestuursniveaus Dat vergt van het Vlaamse niveau nieuwe capaciteit, coördinatievormen, investeren in keten- en procesmanagement over de bestuursniveaus heen

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Een culturele kloof: twee en drie werelden Lokaal besturen en Vlaams besturen: twee werelden Kennis van evoluties op lokaal niveau (professionalisering en vermaatschappelijking): zeer beperkt op Vlaams ambtelijk niveau Tussen Vlaanderen en de federale overheid: - ook twee werelden - lokale instellingen in driehoeksverhoudingen

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ BBB1 los van BBB2 Beter Bestuurlijk Beleid (BBB1) –een dominant interne discussie –positionering in interbestuurlijke verhoudingen: geen aandacht –geen doorwerking vanuit kerntakendebat (twee gescheiden circuits)

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Beter Binnenlands Bestuur (BBB2) geen thema in BBB1 sector-aangedreven binnenlands bestuur: planlast en regellast is in dit systeem niet te beheersen, geen toetsende of remmende tussenschotten mede door zwakke tot onbestaande beleidsmatige capaciteit voor niet sectorgebonden doelstellingen (stedenbeleid, plattelandsbeleid,…) impact van BBB1 op kruissnelheid ?

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ BBB1 + BBB2 Data en monitoring op Vlaams niveau: stabiliteit en continuïteit Kaders en kaderdecreet voor bestuursakkoorden en convenanten: mits investeren in ondersteuning Effectmeting als mantra Vormen van arbitrage

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ E-gov: de drie werelden samen ? Geïntegreerde dienstverlening via éénloket: afhankelijkheid van lokale besturen groeit Onduidelijkheid over plannen op Vlaams niveau: werkt meteen door op lokaal niveau Kleine gemeenten: problematisch en groeiende ongelijkheid

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Project- en procesmanagement Gebiedsgerichte interacties voor complexe problematieken: nieuwe beleidsfora Samenwerking managen: capaciteit voor onderhandeling, communicatie, maatwerk Ketenbeheer doorheen de bestuursniveaus: managers gezocht

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ De bestuurlijke kaders Prioriteit voor versterking van het management: Eén kaderdecreet voor de lokale instellingen Flexibeler personeelsbeleid en geconsolideerde financiële cyclus Versterking van de lokale verantwoordelijkheid en interne controle Mobiliteit van overheidspersoneel

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Debat over lokale democratie op (Vlaams) niveau: Geen technische discussie alleen Voorbij het populistische ‘debat’ Er is echt wel meer aan de hand

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa Prof. dr Peter Bursens

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa Uitgangspunt: Vlaanderen maakt deel uit van een groter meerlagig bestuurlijk systeem waarin de lokale, regionale, nationale en Europese niveaus sterk met elkaar verweven zijn. Vlaanderen participeert in de Europese besluitvorming Vlaanderen participeert in het Belgische Europa-beleid Vlaanderen implementeert Europees beleid Vlaanderen ontvangt Europese fondsen Lokale besturen passen Europees beleid toe Lokale besturen ontvangen Europese fondsen … De Europese bestuurslaag is dus erg relevant voor de Vlaamse en lokale bestuurslagen

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa Kernvraag: Komt Europa aan bod in de Vlaamse hervormingen en debatten? Beter Bestuurlijk Beleid: zeer sporadisch Kerntakendebat: nauwelijks Kleurrijk Vlaanderen: niet De geringe aandacht voor de relatie Vlaanderen – Europa in de Vlaamse hervormingen en debatten staat in groot contrast met de terecht grote aandacht van de vakdepartementen.

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa In welke mate is Vlaanderen aangepast aan het Europese niveau? 1/ Hoe is in Vlaanderen de upstreamfase en de downstreamfase van het Europees beleid gestructureerd? 2/ Hoe staan de Vlaamse ambtenaren en de Vlaamse politici ten aanzien van ‘Europa’ (expertise en bewustzijn)? 3/ In welke mate hanteren Vlaamse actoren ‘Europa’ als strategie om beleidsdoeleinden te bereiken

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa 1/ Wat zijn de knelpunten met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse upstreamfase en downstreamfase van het Europees beleid? Doorlichting van de structurele omgeving: Coördinatie: - onvoldoende continuïteit doorheen de volledige beleidscyclus - onvolledig overzicht van relevante Europese dossiers Pro-activiteit: - te weinig systematische contacten met het Europese niveau Draagvlak:- te weinig aandacht voor de betrokkenheid van belangengroepen en het parlement

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa 1/ Wat zijn de knelpunten met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse upstreamfase en downstreamfase van het Europees beleid? Perceptie van de Vlaamse ambtenaren: Coördinatie: - de belangrijkste oorzaak van problemen bij de beleidsvoorbereiding en de beleidsimplementatie is de gebrekkige samenwerking tussen de departementen en vooral tussen de bestuursniveaus Pro-activiteit:- 40% van de ambtenaren heeft nooit informeel contact met de Commissie, 81% nooit met de Raad en 93% nooit met het Parlement Draagvlak: - 57% vindt dat er te weinig draagvlak gecreëerd wordt bij belangengroepen - 89% vindt dat het parlement onvoldoende betrokken is

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa 2/ Wat zijn de knelpunten met betrekking tot de houding van Vlaamse ambtenaren en Vlaamse politici ten aanzien van ‘Europa’? Perceptie van de Vlaamse ambtenaren: Expertise: - 60% vindt dat er een tekort is aan personeel met Europese expertise in hun dienst - 64% vindt dat opleidingen over onderhandelingen nodig zijn Bewustzijn:- 64% vindt dat de beleidsmakers te weinig besef hebben van de Europese impact

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa Hoe kan de organisatie van het Vlaamse Europa- beleid geoptimaliseerd worden? 1/ Optimalisering van de coördinatiecapaciteit: - een geïntegreerde bron-tot-monding aanpak - uitgebreide Europese expertisecellen - elektronische databank 2/ Uitbouw van pro-actieve strategieën - creatie van betrokkenheid, input en draagvlak (parlement en belangengroepen) - invoering van een uitgebreide impactanalyse

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa 3/ Creatie van een Europees bewustzijn - investeren in meer Europese expertise - bewustmaking van politici, media en publieke opinie 4/ Uitbouw van de intra-Belgische samenwerking - een nieuw Samenwerkingsakkoord - interfederale coördinatie - interfederale databank

Vlaanderen Quo Vadis? 01/06/ Vlaanderen in relatie tot Europa Conclusie: Het Vlaamse Europa-beleid kan geoptimaliseerd worden door meer aandacht voor de knelpunten in de lopende hervormingen en debatten: Coördinatiecapaciteit: BBB Pro-activiteit: BBB, Kerntaken Europees bewustzijn: BBB, KV Interfederale samenwerking: BBB, Kerntaken