Verstehende of interpretatieve benadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
SWE 4 Sociologie Week 1.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
De Toekomst van Trotse Mensen
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
1. Inleiding systeemtheorie 2. Complexe adaptieve systemen
Sociologie Academiejaar
Sociologie als wetenschap
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Wetenschappelijke methode
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Autismespectrumstoornis
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
De groene golf Mike Nikkels.
Communicatie als gedragsveranderaar, kan dat? Bijdrage Communicatiekring Arnhem 14 mei 2013 GERALD MORSSINKHOF.
Dossier Empowerment.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Algemene Sociologie PA – B1
Identiteitsconstructie en discriminatie Robert Maier.
Leerstijlen KOLB SJM.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Drugs.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Evaluatie Cursus.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Van regelgerichte naar risicogerichte brandpreventie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
De juiste route naar het juiste doel
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Methodiek Observeren.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Verstehende of interpretatieve benadering WAT? via “interpreterend begrijpen” achterhalen welke betekenis personen geven aan hun handelingen en aan de interactieprocessen en sociale situaties waarbij ze betrokken zijn HOE? Technieken gebaseerd op de menselijke capaciteit tot empathisch handelen of de capaciteit om zich in te leven in de positie van de andere Methodologisch dualisme

Howard S. Becker, Becoming a marihuana user (1963). Systematische gedrags-, persoonlijkheids- of biofysiologische verschillen tussen gebruikers en niet-gebruikers worden doorgaans als oorzaken van druggebruik beschouwd. Becker stelt dat gedragsverschillen tussen beide subgroepen echter eerder als de gevolgen van gebruik moeten beschouwd worden nl., Ze zijn het resultaat van opeenvolgende sociale ervaringen gedurende dewelke individuen de betekenis van een bepaald gedrag en een bepaalde wijze van percipiëren en interpreteren van objecten en situaties aanleren Dit leerproces kent drie fases gaande van het aanleren van de technieken tot het zelfstandig in staat zijn aan het drug plezier te beleven.

Methode: verstehende benadering of kwalitatief onderzoek Uitgangsveronderstellingen: Marihuana gebruik is het gevolg van een sociaal leerproces, waarbij men, via observatie, empathie, communicatie, imitatie,enz. de betekenis van marihuana als genotsmiddel leert kennen Dit leerproces grijpt plaats via interactie met anderen in groep Sociologische theorie moet vertrekken vanuit de belevingswereld van de subjecten (en niet vanuit een apriori veronderstelling omtrent de oorzaken of de wenselijkheid van het gebruik) Verstehende methode: Onderzoek bij een groep druggebruikers: hoe steekproef bepalen? Hoe vertrouwen winnen? Hier: in totaal ongeveer 50 gebruikers Onderzoek in natuurlijke omgeving en niet onder labocondities: zeer complex en procesmatig gegeven: hoe informatie verzamelen: participerende observatie, imitatie, communicatie, empathische inleving, enz Betekenis van de gebruiker is belangrijk: dus, niet hypothesetoetsend, wel tot verklaringen komen gegrondvest in de belevingswereld van de studieobjecten

Het gebruik van marihuana als een sociaal leerproces: drie fases. Fase I: aanleren van de technieken nodig om tot en effect te komen via communicatie, via observatie en imitatie Fase II: herkennen van de effecten als "high-zijn" groep als referentiekader, marihuana wordt genotsobject Fase III: leren appreciëren van de effecten en er genoegdoening leren aan beleven. Fase I Fase II Fase III Stop Ervaring van effect Geen ervaring van effect Herkennen van high-zijn Niet herkennen van high-zijn Genoegdoening Geen genoegdoening

Verstehende methode Marihuanagebruiker worden = sociaal leerproces waarbij men de betekenis van Marihuana als genotsmiddel leert kennen en waarderen = proces van dagdagelijks leren teneinde tot een sociaal georganiseerde houding t.o.v. de objecten te komen Marihuanagebruik begrijpen = inzicht krijgen in redenen voor gebruik van marihuana door middel van sociaal leerproces waarbij men via observatie, empathie, communicatie, imitatie,enz. de betekenis van marihuana als genotsmiddel leert kennen = proces van wetenschappelijke kennisverwerving (meer expliciet) teneinde tot een sociaal georganiseerde houding t.o.v. de studieobjecten te komen=wetenschappelijke kennis = verifieerbaar, reproduceerbaar

Symbolisch Interactionsme Structuralisme Tot welke inhoudelijke en methodologische richtingen behoren deze studies (en waarom)? Howard S. Becker (1963), Becoming a marihuana user. Rosenthal & Jacobson (1968), Pygmalion in the Classroom: Teacher Expectation and Pupils' Intellectual Development Kessler, R.C. en J.A. McRae (1982),The effects of wives' employment on the mental health of men and women Symbolisch Interactionsme Structuralisme Verstehende methode ? Positivisme