PATHWAYS VISIE EN PRAKTIJK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Informatieavond personenzorg
Zeer Intensieve Behandeling
Casus M orthopedagogisch bekeken
Principes gezinsgerichte behandeling voor kinderen en jongeren met NAH
Gedragsproblemen
Ouders en Kinderen Centraal
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Opvoeden in de puberteit
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Samen met ouders aan het werk!
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Drugs- en alcoholverslaving
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Best practice Doel: voorlichting team
Middelengebruik preventie en hulpverlening
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gids naar een betere GGZ door de realisatie van zorgcircuits en netwerken
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Erkenning AIDS-referentiecentrum AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV, West-Vlaanderen 2 C.P. rubriek
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Doel en taak van de hulpverlening
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Perspectief van de cliënt
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Capaciteit in omgaan met tegenslag dr. Annelieke Drogendijk
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
IPS: van kansarm naar kansrijk
Family resilience: de basis voor een methode?
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Leiding geven aan school ontwikkeling
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

PATHWAYS VISIE EN PRAKTIJK Inez Vandenbussche inez.vandenbussche@fracarita.org Psychiatrisch Ziekenhuis Broeders Alexianen Tienen

opdracht pathways I gespecialiseerde K-dienst I ontwikkeling observatie- en behandelmodel drugproblematiek I wetenschappelijk onderzoek I opbouwen expertise I overdracht expertise

historiek pathways I start juli 2001 I capaciteit 15 K + 5 k l jongeren van 12 – 18 jaar (2 leefgroepen) I dubbele diagnose drugmisbruik / drugafhankelijkheid + jeugdpsychiatrische problematiek I observatie + gespecialiseerde behandeling

visie Pathways I systeemdenken l bio-psycho-sociaal ontwikkelingsmodel l verslavingsproces l jeugdpsychiatrische problematiek l normale ontwikkeling I research based practice (Bukstein 2005; Kaplan 2001; Marriage 2001)

Developmental biopsychosocial disease model (Chatlos) research treatment antecedents PREDISPOSITION genetic constitutional psychological sociocultural + primary prevention DRUG USE INITIATION (EVENT) PROGRESSION ENABLING SYSTEM secundary tertiary DISEASE / SUBSTANCE DEPENDENCE stage 1 2 3 4 concomitants maintenance prevention

de dynamiek van druggebruik het verslavingsproces ontstaan ontwikkelingsstilstand gevolgen gedragsproblemen emotionele problemen 1. experimenteren 2. actief zoeken 3. systematisch gebruik 4. misbruik 5. afhankelijkheid overgenomen van Dr. Stan Ansoms

systeemvisie pathways op drugs het verslavingsproces wordt gemoduleerd door het dynamisch samenspel van risico- en protectieve factoren zowel in het individu als in het gezin en de omgeving

Common Comorbid Psychiatric Disorders l conduct disorder, early onset / aggressive l attention deficit hyperactivity disorder + conduct disorder l post traumatic stress disorder (PTSD) l mood disorders l anxiety disorders l schizophrenia l borderline personality disorder

Relationships between two disorders (Chatlos) PSYCHIATRIC DISORDER SUBSTANCE USE DISORDER PREDISPOSITION 1 PREDISPOSITION 3 2 + + 4 initiation EVENT progression initiation DRUG USE progression 5 6 7 9 8 + + PSYCHIATRIC ENABLING SYSTEM SUBSTANCE USE ENABLING SYSTEM 10

visie pathways = systeemoriëntatie I visie op middelenmisbruik / afhankelijkheid I visie op drugs + jeugdpsychiatrische problemen I visie op diagnostiek jongere + context I visie op behandeling jongere + context

implementatie visie I teamdenken I organisatie I structuur I leefgroepwerk en therapieën I dagelijkse handelen werkvloer I contact met context

visie op middelenmisbruik I chronisch en complex proces I geen motivatie bij jongeren I secundaire problemen - ontwikkelingsstilstand - gezinsproblemen - schoolse problemen - delinquentie / seksualiteit I nul-tolerantie

visie op comorbiditeit I horizontale metafoor I geïntegreerd tweesporenbeleid I diagnose & behandeling → middelengebruik én jeugdpsychiatrische problematiek én wisselwerking tussen beide

visie op diagnostiek I > diagnostiek middelengebruik I assessment jeugdpsychiatrische problemen I assessment verband en wisselwerking I assessment ontwikkelingsretardatie I gezinsdiagnostiek I assessment schoolse problematiek I assessment ruimere problematiek

visie op behandeling team ‘behandelomstandigheden’ creëren die de jongeren de grootste kans geven om de kracht vinden om hun middelengebruik los te laten

pijlers behandeling I teamwerking I jongeren - leefgroepwerk/therapieën I gezin - gezinstherapie/oudervergaderingen I school - motiveren/remediëren/herinschakelen

specifieke interventiemodellen I cognitieve gedragstherapie I motivational interviewing (Miller) I gezinstherapie: multidimensionele gezinstherapie (Liddle) multisystemische gezinstherapie (Henggeler) systemisch motivationele therapie (Steinglass)

teamwerking I visie + geïntegreerd behandelplan I werkbegeleiding/intervisie verpleging I samenwerking en stabiliteit I team = ondersteunend netwerk I besef van de kracht van teamwerking I continue opleiding en vorming

team & behandelplanning I systeemgeoriënteerd behandelplan I interacties tussen team en jongere I behandeling vertrekt vanuit relatie I behandeling = dynamisch proces I behandelteam gericht op eigen aandeel I behandeldoelen resultaat teamdenken

FASENBEHANDELINGSPLAN

Fase -1 Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Fase 5 Controle symptomen Relatieopbouw Leeftijdsadequaat Fasen functioneren Groepsleiding/team Groepsleiding/team Groepsleiding/team Fase -1 Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Fase 5

team & jongeren I therapeutisch en orthopedagogisch I positieve aanwezigheid bij jongeren I gewogen & therapeutische relatie l afbakening verantwoordelijkheden l werkmiddelen: eigen woorden & daden I positieve groepshantering I hanteren negativiteit: geen escalaties I intern conflict ↔ extern conflict I continu motiveringsproces

team en druggebruik I druggebruik tijdens weekends I druggebruik op de afdeling I duidelijke regels & afspraken I toxicologische screening I herval hanteren in herstelproces motivatieproces I geen directe resultaten verwachten

behandeling jongeren drugs drugprogramma + drugsdebat I motiveren / engagement I inzicht in complexiteit drugproblemen en invloed op andere levensdomeinen I zelfreflectie / zelfverantwoordelijkheid I werken rond craving I werken rond weerbaarheid I vrijetijdsinvulling & vrienden & toekomst

residentieel gezinstherapeutisch model team = support systeem gezin I teamcoördinator = gezinsbegeleider = werkbegeleiding I informatiedoorstroming & uitwisseling leefgroep  gezin gezin  leefgroep I behandeldoelen in leefgroep  gezin I behandeldoelen gezin  jongere

groepsleiding en ouders I goede relatie met ouders belangrijk I deelname gezinsgesprekken I informele contacten I samenwerking / geen spanningsveld

groepsleiding & gezinsgesprekken I inschakeling groepsleider gezinsgesprek I relatie ouders-groepsleider = behandeling I duidelijke rolverdeling I gezinsbegeleider leiding gesprek I groepsleider focust op de jongere I groepsleider faciliteert relationeel herstel I parallel thuissituatie - leefgroepsituatie

doel samenwerking gezin winstpunten voor de jongeren I krachten van het gezin als hulpbron I motivatie van de jongeren voor therapie  I motivatie van de jongeren voor abstinentie  I jongeren ondersteunen in therapeutisch proces / betere motivatie I relatieherstel tussen jongeren en ouders I jongeren helpen om de behandeling af te maken I jongeren steunen na afloop behandeling

resultaten systeemgeoriënteerd behandelkader I visie team en ouders op problematiek = I goede samenwerking team en ouders I team voelt zich gesteund door ouders I ouders voelen zich gesteund door team I herstelproces jongere  herstelproces gezin I betere behandelresultaten

criteria outcome I behandeling voltooien I positieve hantering groepsinteracties I relatie ouders – groepsleiding/team I intensieve gezinswerking I stabiliteit team I werking rond school I nazorg

PRACTICE PARAMETER (BUKSTEIN, 2005) 1 vertrouwen 2 evaluatie drugproblemen + comorbide problemen toxicologische screening specifieke behandeling drugproblemen behandeling afgestemd op noden jongeren familietherapie noodzakelijk medicamenteuze behandeling op indicatie behandeling comorbide problematiek nazorg

8 jaar Pathways: evolutie I geleidelijke opbouw volgens visie I groeiende competentie van het team I ‘teamgevoelens’ / verantwoordelijkheid I stressbestendig ↑ / hanteren acting-out I omgaan met gebruik op afdeling I therapeutisch > orthopedagogisch

8 jaar Pathways: black box I invulling kleine k I nazorg + samenwerking hulpverlening I overdracht expertise I follow-up onderzoek I winst behandeling behouden?

I we need to understand the power of the residential milieu and use it in creative ways to meet specific and developmental needs of individual children and their families (Whitaker, 2004) I treatment of choice  the last resort I we need more sophisticated tests of positive and negative outcomes (Curry, 2004)