HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Workshop Handelingsgericht werken
Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Time management in het onderwijs
Waarom ben ik hier op aarde?
De historie & de toekomst
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dr. Albertus Risaeusschool
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Is het allemaal wel waar?
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Au choc des idées, jaillit la lumière!
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
Rotterdam zonder MBO verzuim
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Alweer over de zonde … ?!.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Het opbouwen van een data base
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
OVER ONS KIJKEN Geef kansarmen een kans Luk Vermeulen.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
Communicatie met ouders
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
V r o l i j k K e r s t m i s Voor iedereen !.
Altijd online!.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Regie over eigen leven..
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Diverse spreuken en gezegde`s
Experten in de derde graad Proefproject
Mijn visie op onderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Transcript van de presentatie:

HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq

Of iets verspilde tijd is, hangt af wat je er mee doet! Auguste Rodin

Doelen: Schoolspecifiek handelingsplan opstellen voor de verdere implementatie van HGW. Leren omgaan met weerstand Veranderingsmanagement, 7 voorwaarden en wat als een van de 7 niet vervuld is.

Planning Feedback van een deelnemer. Veranderingsmanagement. Omgaan met weerstand Pauze Een schoolspecifiek HP opstellen voor implementatie en plenaire terugkoppeling.

Als ik het ganse verhaal van HGW bekijk, dan is de bedoeling, dat we met het ganse onderwijs en de ouders aan de slag gaan om kinderen alle kansen te geven op een gezonde, zinvolle, renderende schoolopleiding. Zodat ze, wat hun capaciteit ook is, een stevige toekomst kunnen opbouwen. ‘Zorg' wordt het belangrijkste element binnen de school, naast het pedagogisch-didactische. Wat mij verwondert is dat, als ik praat met collega's van andere scholen (die reeds vroeger jullie sessies volgden), met collega's die L.O. of L.B.V geven, er zo weinig zijn die weten wat HGW is! Ik krijg vaak te horen: 'Ja, ze hebben het er al wel eens over gehad op school...'. Het mag toch niet zo zijn dat enkel het zorgteam daar kennis over heeft. Het gaat toch over hoe iedereen samen, op dezelfde manier kijkt naar een kind.

Als ik studenten van de lerarenopleiding daarover bevraag, is hun kennis miniem. Ze hebben het wel eens gehad over GOK, zorg, HGW, maar zonder daar veel aandacht aan te besteden. Ik dacht zo, zij zijn wel de leerkrachten van de toekomst. Zij zouden in de eerste plaats doordrenkt moeten zijn van de nood aan zorgbeleid op de juiste manier! Want, ik merk nu zelf dat het niet eenvoudig is mensen die bepaalde gewoontes hebben, anders naar de dingen te laten kijken en in dezelfde richting te laten kijken. Hebben de docenten van de lerarenopleiding ooit al die HGW-sessies gevolgd ? Zien zij het belang ervan in ? Ook de ouders zijn volgens mij onvoldoende op de hoogte van waar scholen, onderwijs in 't algemeen mee bezig is. Zij zouden toch ook moeten ingelicht worden over hoe zorgbeleid binnen een school in elkaar zit. Wat wij van hen verwachten, wat zij van ons, van het CLB kunnen verwachten.

Beantwoord volgende vragen in je deelgroepje. Welke alinea heeft je het meest geraakt? Wat doet dit met jou? Waar zet het je toe aan? Voor welke verandering kan jij instaan?

Omgaan met weerstanden.

De positieve illusie! Een kader

Een metafoor tijdens de pauze...!

Veranderingsmanagement.

Parallel groepswerk: fasering schoolspecifieke HGW implementatie. Doel (waarheen) Timing (wanneer) Inhoud (wat) Strategie (hoe) Werkterreinen (waar) Doelgroep (wie) ...

Plenaire terugkoppeling van het groepswerk via collegiale visitatie

Evaluatie!