Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem Den Haag, 30 mei 2008
Integraal Toezicht Jeugd Van toezicht naar de praktijk ‘Het kan in Almere’…..
Enkele feiten en cijfers Groei van 175.00 naar 350.000 inwoners Ruim 40.000 kinderen in de leeftijd van 4-20 jaar Veel mobiliteit binnen de stad Concentraties van problemen met jeugd Onderwijskwaliteit onder druk Veel mensen van goede wil
Experiment Gewoon Anders Start 1997 Clusteroverstijgend (2,3 en 4) PO, VO, MBO Innovatieve onderwijsmodellen Keuzevrijheid van ouders Derde experimentfase 2008-2013
LEGITIMITEIT EN STEUN PUBLIEKE WAARDE(N) ORGANISATIE CAPACITEIT
MOGEN WILLEN KUNNEN LEGITIMITEIT EN STEUN PUBLIEKE WAARDE(N) ORGANISATIE CAPACITEIT KUNNEN
MOGEN WILLEN KUNNEN Scholen, ouders, gemeente, Rijk, jeugdketen, concullega’s Passend onderwijs voor alle (zorg)leerlingen in Almere WILLEN SGA intern: structuur, cultuur, competenties, middelen KUNNEN
MOGEN WILLEN KUNNEN Scholen, ouders, gemeente, Rijk, jeugdketen, concullega’s Passend onderwijs voor alle (zorg)leerlingen in Almere WILLEN SGA intern: structuur, cultuur, competenties, middelen KUNNEN
MOGEN WILLEN KUNNEN Scholen, ouders, gemeente, Rijk, jeugdketen, concullega’s Passend onderwijs voor alle (zorg)leerlingen in Almere WILLEN SGA intern: structuur, cultuur, competenties, middelen KUNNEN
3 resultaatvragen Hoeveel hebben we gedaan? Hoe goed hebben we het gedaan? Hebben we het verschil gemaakt?
Hebben we het verschil gemaakt? Kwantiteit # Kwaliteit % Inspanning Hoeveel hebben we gedaan Hoe goed hebben we het gedaan Effect Hebben we het verschil gemaakt? # %
Minst belangrijk Meest belangrijk Kwantiteit # Kwaliteit % Inspanning Hoeveel hebben we gedaan Hoe goed hebben we het gedaan Minst belangrijk Effect Hebben we het verschil gemaakt? Meest belangrijk
Meeste controle Minste controle Kwantiteit # Kwaliteit % Inspanning Hoeveel hebben we gedaan Hoe goed hebben we het gedaan Meeste controle Effect Hebben we het verschil gemaakt? Minste controle
SGA Kwantiteit # Kwaliteit % Inspanning Effect Hoeveel hebben we gedaan? # kinderen # scholen # indicaties # plaatsingen # uren casemanagement Hoe goed hebben we het gedaan? % wachttijd % doorlooptijd dossiers % workload % ziekteverzuim % positieve evaluaties % overhead Effect Hebben we het verschil gemaakt? # kinderen succesvol op school # scholen dat kiest voor integratie # thuiszitters # kinderen naar school in de wijk % kinderen succesvol op school % scholen dat kiest voor integratie % thuiszitters % kinderen naar school in de wijk
SGA Kwantiteit # Kwaliteit % Inspanning Effect Hoeveel hebben we gedaan? # kinderen # scholen # indicaties # plaatsingen # uren casemanagement Hoe goed hebben we het gedaan? % wachttijd % doorlooptijd dossiers % workload % ziekteverzuim % positieve evaluaties % overhead Effect Hebben we het verschil gemaakt? # kinderen succesvol op school # scholen dat kiest voor integratie # thuiszitters # kinderen naar school in de wijk % kinderen succesvol op school % scholen dat kiest voor integratie % thuiszitters % kinderen naar school in de wijk
DATA-ONTWIKKELINGSAGENDA SGA Kwantiteit # Kwaliteit % Inspanning Hoeveel hebben we gedaan? # kinderen # scholen # indicaties # plaatsingen # uren casemanagement Hoe goed hebben we het gedaan? % wachttijd % doorlooptijd dossiers % workload % ziekteverzuim % positieve evaluaties % overhead Effect Hebben we het verschil gemaakt? # kinderen succesvol op school # scholen dat kiest voor integratie # thuiszitters # kinderen naar school in de wijk % kinderen succesvol op school % scholen dat kiest voor integratie % thuiszitters % kinderen naar school in de wijk DATA-ONTWIKKELINGSAGENDA
Data-ontwikkelingsagenda Totale populatie 0-23 jarigen (N) N/% kinderen dat regulier onderwijs volgt N/% kinderen in so N/% thuiszitters N/% vsv N/% kinderen met handicap en startkwalificatie N/% kinderen dat buiten Almere onderwijs volgt N/% kinderen met uitkering (wajong) Enz.
Kinderen in Almere zijn succesvol op school Kinderen in Almere voelen zich veilig Kinderen in Almere volgen in Almere het onderwijs dat bij hen past Kinderen in Almere zijn gezond Er is specialistische zorg voor leerlingen die dit nodig hebben. De onderwijs-kwaliteit is goed Er zijn voldoende voorzieningen
Kinderen in Almere zijn succesvol op school Kinderen in Almere voelen zich veilig Kinderen in Almere volgen in Almere het onderwijs dat bij hen past Kinderen in Almere zijn gezond Er is specialistische zorg voor leerlingen die dit nodig hebben. De onderwijs-kwaliteit is goed Er zijn voldoende voorzieningen