IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Landelijke basis verdrogingsmonitoring
Advertisements

STAND VAN ZAKEN 16 FEBRUARI 2011 Debat over RijnlandRoute Otto Swertz, Initiatief Burgernotitie RijnlandRoute.
Productievermogen in Noord-Nederland
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
H. Crevits Minister van Mobiliteit en Openbare Werken ir. T. Roelants
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Voetgangersmodel ViSWalk
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Stationsomgeving - 29 juni
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Westduinpark Den Haag, januari 2010 Arnoud van der Meulen |
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
EEN WANDELING LANGS DE IJZEREN RIJN VAN WEERT NAAR NEERPELT
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Titel van de presentatie2 Wanneer start 2e spoor? Als werkgever en werknemer constateren dat herplaatsing bij eigen werkgever nu of binnen afzienbare.
Natura 2000 & ruimtelijke planning een reflectie op de stand van zaken Raoul Beunen Wageningen Universiteit Leerstoelgroep Landgebruiksplanning.
MVO en analyse van dilemma’s
Schagen 6 maart Wat is het probleem? Wat is de analyse? Wat is de oplossing?
“Schuiven met waterdoelen”
Stand van zaken verbreding A27
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Aanpak en planning planstudie
2 e Ontsluiting Stiphout I pagina 2 e ontsluiting Stiphout Aanleiding De Dorpsstraat is momenteel de enige weg waarmee de kern Stiphout ontsloten.
Varianten-studie dubbele overweg
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Missionair in de wijk. Inhoud Historie Missie- en visietraject Toekomst Conclusies.
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Welkom. Terugblik 12,5 jaar BST Oprichting BST in 2002 door Ed de Roos, Karin van der Velde, Peter Vermijs Klankbordgroep, buurtcafé, overleg met gemeente.
Faunapassage. VAN PROBLEEM NAAR OPLOSSING Verleden >> Heden >> Toekomst? HELP.
Stichting van GOL naar Beter
11) Die toonde dat Gent Sint-Pieters, als drukst bezochte station in heel Vlaanderen in feite moeilijk bereikbaar is met de wagen. FOTO STAPEL STUDIES.
Presentatie Leerplan ‘Pop- en cultuurpodium Het Kasteel’ November 2004.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Week van de intern begeleider
Presentatie.
Rondrit van GOL naar Beter Drunen West. Overzichtskaart rondrit start.
Procedure en planning Rijkswaterstaat Waar staan we nu? 1.Startnotitie 2008/ zienswijze ingediend Richtlijnen MER Trajectnota / MER. Aug 2011/ zienswijze.
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
(internationaal) Zweefvliegveld in de Boxenberg? Presentatie van “de buurt” Open informatieavond 4 november 2014, De Bunt, Someren-Heide.
14 oktober 2010 Verruiming Twentekanalen (fase 2) en uitbreiding capaciteit sluis Eefde Aanpak en planning planstudie.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Fietspad Oase- Zandvoortselaan (Buitenrandvariant) Bewonersavond Bramenlaan-Duinrooslaan e.o. 14 juni 2011.
Waddeneilanden % duurzame energie Zonnepark Ameland (Gelof Metz en Luc van Tiggelen)
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
in de gemeente Dordrecht
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Michiel Kamermans Rob van den Berg Bestuursleden HPF
Werkgroep herindeling 2019
Transcript van de presentatie:

IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders Minister Verkeer en Waterstaat 4 oktober 2001

Proposities Wij zijn niet tegen een IJzeren Rijn Gefundeerde bezwaren leefbaarheid stadswijken verstoring natuurwaarden geen structurele oplossing voor de lange termijn brede internationale visie ontbreekt

Constructieve bestuurlijke opstelling Aandragen alternatieven Gedegen studies Rapport Koeman (juridische aspecten0 Rapport IVAM (effecten van reactiveren) Het internationale perspectief (nog onderzoeken) (is ook advies van de MER-commissie) Geen NIMBY Bestuurlijke dialoog

Het voorstel van de minister: kernpunten 2002-2005 Tijdelijk rijden op historisch tracé met maximaal 8 treinen per dag 2005-2009 Tijdelijk rijden via Montzenlijn en start aanleg omleiding Roermond en tunnels in Meinweg en Weerterbergen Enkel spoor tussen Roermond en Duitse grens

Voorstel minister in kaart

Beoordeling voorstel minister Positieve elementen minister onderkent problemen midden-limburg Negatieve elementen Grote onzekerheid over tijdsduur aanleg A3-alternatief Tijdelijk rijden per 2002 voldoet niet aan Vogel-en Habitatrichtlijnen en aan Spoorwegwet Aantasting De Meinweg Regioschade tijdelijk rijden 1 miljard gulden Tijdelijk rijden voor 4 jaren niet efficiënt A3-alternatief doorkruist MIT-projecten A73, N280 en N293 Vier oost-west-gerichte goederenlijnen binnen 150km hemelsbreed

De lokatie nader beschouwd: kaart rw73 - N280

Conclusie: er zit een tegenspraak Veel van geplande de goederentreinen op de IJzeren Rijn rijden nu via de Montzenlijn. Voorstel minister is van 2002-2005 via historische lijn en van 2005-2009 alsnog via Montzenlijn. Huidige capaciteit van de Montzenlijn is tot 2010 voldoende

Ons dilemma De minister biedt een oplossing die niet stand kan houden. Intussen zouden we we akkoord moeten gaan met een tijdelijk gebruik.

Nog een onduidelijkheid: de Monzenlijn De huidige capaciteit is tot 2010 voldoende om aan vervoersvraag vanuit Antwerpen te voldoen. Bovendien is tegen geringe investeringen capaciteit uit te breiden.

Onze zorg Wij zitten straks permanent met een goederenspoor door een omgeving waar dat absoluut onverantwoord is

Onze stellingname: Kom tot een heldere afweging: Tijdelijk rijden via Montzenlijn Snel starten met brede internationale studie Alle vastgestelde wettelijke procedures consequent volgen.