Value is nothing if not produced. “MAY YOU LIVE IN INTERESTING TIMES” DE TIJD VAN LANGDURIGE GROEI WAARBIJ (ECONOMISCHE) WAARDE ‘ALS VANZELF’ ONTSTOND.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Onroerend Goed investeren en beheren
Het verleden en de toekomst van muziek.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Ondernemend Participatiebeleid
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
27 januari 2011.
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Implementatie strategieën
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
7.1: duurzame ontwikkeling
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Samen werken aan een gezonde regio!
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Maatschappelijk Vastgoed over 10 jaar…. if you can't stand the heat, get out of the kitchen Hans Mommaas Tilburg University – NHTV Breda Amersfoort, 17.
Burgerinitiatieven.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
De nieuwe wereld vraagt veel Vincent Smit De Haagse Hogeschool lectoraat grootstedelijke ontwikkeling 18 maart 2015
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
TRANSITIE BUISLEIDINGENSECTOR
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Crowdfunding.
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
A+O project Co-creatie in de praktijk
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Workshop: Wat verandert er voor mij?
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Presentatie bedrijfsplan
SHEQ SHQ.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Presentatie van ondernemingsplan
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
“Omgeving in beweging”
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

value is nothing if not produced

“MAY YOU LIVE IN INTERESTING TIMES” DE TIJD VAN LANGDURIGE GROEI WAARBIJ (ECONOMISCHE) WAARDE ‘ALS VANZELF’ ONTSTOND EN IN STAND BLEEF IS VOORBIJ VEEL PARTIJEN KUNNEN MINDER (OF NIET) INVESTEREN, MOETEN AFBOEKEN, OF VERDWIJNEN ZITTEN VAST IN BELANGEN, ROLLEN, PATRONEN EN (FINANCIËLE) POSITIES GELUIDEN: TRANSITIE, REVOLUTIE, NIEUWE STRATEGIEËN, NIEUW EIGENAARSCHAP, NIEUWE VERDIENMODELLEN ROLLEN VERANDEREN EN IEDEREEN IS OP ZOEK WAARDE: ­ IS BREDER DAN ‘GELD’ (ECONOMISCH, ECOLOGISCH, MAATSCHAPPELIJK, SOCIAAL) ­ WORDT NIET DOOR HET VERLEDEN BEPAALD ­ MAAR DOOR TOEKOMSTIGE ‘FLOW’ (VAN GEBRUIKERS, GELD, KENNIS, GRONDSTOFFEN, ENERGIE, ETC) ­ ONTSTAAT NIET VANZELF MAAR MOET WORDEN ‘GEPRODUCEERD’

TRENDS: BOTTOM-UP, ORGANISCHE STEDENBOUW, CPO, CO-CREATIE, COLLABORATIVE CITY MAKING, SHARING ECONOMY, CROWDFUNDING, PARTICIPATIESAMENLEVING TRANSITIE VAN ONDEROP WORDT VERWELKOMD MAAR IS NIEUW EN ONWENNIG GEBRUIKERS KOMEN NIET VANZELF EN GAAN ZEKER NIET ALLE PROBLEMEN OPLOSSEN BOTTOM-UP INITIATIEVEN ZIJN NIET VANZELFSPREKEND OF ALLEEN MAAR HET JUISTE ANTWOORD VISIE LIJKT EEN VIES WOORD MAAR IS NOG STEEDS NODIG EN NIET HETZELFDE ALS BLAUWDRUK OF EINDBEELD PARTIJEN HEBBEN ELKAAR NODIG VOOR WAARDE- ONTWIKKELING, LAAT IEDEREEN DOEN WAAR DIE GOED IN IS EN BELAST ZE NIET TE VEEL MET ZAKEN DIE DAARVAN AFLEIDEN “KLEIN IS HET NIEUWE GROOT”

TIJD VAN ‘RE’: RETHINK, REDEFINE, REVALUE, REVITALIZE, RENOVATE, REDESIGN, REDUCE, REUSE, RECYCLE, ETC TRANSITIE = DUURZAME TRANSFORMATIE VAN ALLES (PRODUCTEN, PROCESSEN, GEBOUWEN, STEDEN, SAMENLEVING, ETC) FOCUS NIET OP MÉÉR MAKEN, MAAR OP BÉTER MAKEN VAN WAT WE HEBBEN EN DOEN DUS SLIMMER, BETER EN DUURZAMER OMGAAN MET RUIMTE, GELD, KENNIS, GRONDSTOFFEN, VOEDSEL, ENERGIE, VERVOER, TIJD, ETC ONTWIKKELEN VAN ‘GEÏNTEGREERDE WAARDE’: ECONOMISCH, ECOLOGISCH, MAATSCHAPPELIJK, SOCIAAL VERBINDEN VAN EN EVENWICHT VINDEN TUSSEN: –BOTTOM-UP & TOP-DOWN –KLEIN & GROOT –EIGEN & OVERKOEPELEND BELANG –KORTE & LANGE TERMIJN DOELEN EN VISIE –CREATIVITEIT & REALISME –STRATEGISCH DENKEN & HANDS-ON AANPAKKEN “HET NIEUWE NORMAAL”

EIGENAAR TOEKOMST EIGENAAR HEDEN GEBRUIKERS FINANCIER ROLLEN IN HET OUDE SPEL ONTWIKKELAAR ­ Het oude spel was aanbodgedreven, de gebruiker kwam pas in een zeer laat stadium in beeld ­ Het werd gekenmerkt door afstand tussen betrokken partijen en gebrek aan transparantie ­ Iedere partij had zijn eigen rol en specialisme, er was vaak een gebrek aan integraal denken/werken en aan samenwerking ­ Er vonden meestal twee transactiemomenten plaats (van huidige eigenaar naar ontwikkelaar, van ontwikkelaar naar nieuwe eigenaar) aanbodgedreven plan

vraaggedreven visie/concept ROLLEN IN HET NIEUWE SPEL PRODUCENT ­ Het nieuwe spel is vraaggedreven, er is veel aandacht en een rol voor de gebruiker die veel eerder betrokken wordt of zelfs leidend is ­ Transparantie en samenwerking tussen betrokken partijen is essentieel en de nieuwe norm ­ Financiers op afstand worden investeerders als partners ­ De vroegere ontwikkelaar is in zijn oude rol verdwenen, de producent brengt die expertise in een nieuwe, andere rol in ­ Eén transactiemoment van de huidige naar de toekomstige eigenaar is genoeg, de producent zit daar niet tussen EIGENAAR TOEKOMST EIGENAAR HEDEN GEBRUIKERS INVESTEERDER

WIJ ZIJN PRODUCENT VAN DUURZAAM KWALITATIEVE EN WAARDEVOLLE PROJECTEN BINNEN HET HELE SPEELVELD VAN RUIMTELIJKE ONTWIKKELING WIJ ‘PRODUCEREN’ WAARDE DOOR HUIDIGE EN NIEUWE EIGENAREN, GEBRUIKERS EN INVESTEERDERS BIJ ELKAAR TE BRENGEN EN VANUIT EEN GEDRAGEN ‘SCRIPT’ SAMEN MET HEN EEN PROJECT TE ONTWIKKELEN VOOR ELK PROJECT IS EEN SCRIPT NODIG: EEN INTEGRALE VISIE, EEN STERK CONCEPT EN EEN GOEDE STRATEGIE, ORGANISATIE EN UITVOERING WIJ ORGANISEREN EN VERBINDEN DIE PARTIJEN, KENNIS EN MIDDELEN DIE NODIG ZIJN OM EEN PROJECT VOOR ELKAAR TE KRIJGEN HIERIN NEMEN WIJ DE ROL DIE NODIG IS, ONDER HET MOTTO ‘WHATEVER IS NEEDED & WORKS’ COUP: URBAN PRODUCTIONS (1)

WIJ STUREN OP EN GEVEN RICHTING AAN HET OVERKOEPELENDE PROJECTBELANG, VANUIT EEN ONAFHANKELIJKE ROL ‘TUSSEN PARTIJEN IN’ HIERDOOR HEBBEN BETROKKEN PARTIJEN RUIMTE VOOR HUN EIGEN ROL EN BELANG EN KUNNEN ZIJ BLIJVEN DOEN WAAR ZE GOED IN ZIJN DIT DOEN WIJ MET EEN STERK STRATEGISCH INZICHT EN HELIKOPTERBLIK, MET KENNIS VAN ZAKEN, CREATIVITEIT EN REALISME WIJ HEBBEN AANDACHT VOOR EN KENNIS VAN BELANGEN, DOELEN EN ‘WERELDEN’ VAN BETROKKEN PARTIJEN WIJ ZIJN INTEGRALE DENKERS EN WERKERS EN HEBBEN EXPERTISE EN ERVARING BINNEN DE THEMA’S ‘PROCES’, ‘GELD’, ‘RUIMTE’ EN ‘CONTEXT’ WIJ WERKEN SAMEN MET EN BRENGEN ZO NODIG PARTIJEN EN EXPERTS MEE DIE HET PROJECT AANVULLEN EN ONDERSTEUNEN COUP: URBAN PRODUCTIONS (2)

CONTACT COUP | COLLECTIVE OFFICE FOR URBAN PRODUCTIONS KORTE PRINSENGRACHT 24-B 1013GS AMSTERDAM MARIJN SPOELSTRA TEL. 06 – YVETTE GOVAART TEL. 06 –