Openbaar bestuur Maarten Allers COELO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Peter Smit, juni  Gemeentelijke herindelingen  Dorp, stad, provincie  Gemeentelijke samenwerking.
Advertisements

Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
De Decentralisaties: Presentatie t.b.v. CDA ledenvergadering 28 maart 2012 •Wet Werken naar vermogen (WSW, WWB en Wajong) • begeleiding AWBZ naar WMO •Jeugdzorg.
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Samenwerking en democratie
Inhoud Debriefing Uitleg concepten. Inhoud Debriefing Uitleg concepten.
Financiële vooruitzichten van gemeenten Waar staan we? Gijs Oskam VNG/Gemeentefinanciën Dag van de wethouder, Hilversum 24 november 2010.
Oisterwijk, 13 maart 2013 BIG is beautiful?. 2 Nederlandse gemeenten 1990:673 gemeenten 2000:537 gemeenten 2012:415 gemeenten 2017:340 gemeenten 2025:
Van bestrijden naar begeleiden: demografische krimp in Nederland
Decentraliseren, goed idee? kansen en risico’s voor Brummen 5 maart politiek café Yvonne Bieshaar (lid van het eerste uur)
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Algemene Beschouwingen bij de Begrotingsbehandeling november 2007 Raadsfractie VVD-Spijkenisse.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Gemeente Zoetermeer Wethoudersbijeenkomst Regionale samenwerking 21 maart 2012.
SAMENWERKING W&I Regio Kromme Rijn Heuvelrug Bunnik inwoners De Bilt inwoners Utrechtse Heuvelrug inwoners Wijk bij Duurstede inwoners.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 19 Begrippen & 92 t/m 99
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Vertrouwen en verantwoorden Themabijeenkomst 24 september.
Organisatie  Stichting  Bestuur  Programmaraad  Raad van Toezicht  Basissubsidie van VROM, V&W, LNV, Kadaster en TNO Missie  Ontwikkelt en beheert.
Participatiewet.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Prikkels in de financiële verhoudingen
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Financiële aspecten van gemeentelijke schaalvergroting
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Decentralisatie zin & onzin
Van AWBZ naar WmoTitel presentatie
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Toekomst Regionale Samenwerking Toelichting voorstellen Toekomst Regionale Samenwerking Stadsregio Amsterdam November 2013.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Gemeentelijk armoedebeleid, koopkracht en armoedeval Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie.
PUBLIEKE BEDRIJFSVOERING EN OPENBAAR BESTUUR (HER)OVERWOGEN Hans de Groot.
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Vervolg Mintzberg Week 4 organisatie en beheer deeltijd dsr3a
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Symposium lobbycratie: via doordrukmacht en regeldruk naar een uitgeholde lokale autonomie? Lokale autonomie en de burger Pepijn van Houwelingen.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
De toekomst van de financiële verhouding Rijk - gemeenten
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Grip op de regio raden aan het roer in de regio
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Transcript van de presentatie:

Openbaar bestuur Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheden

Ombuigingen 2015 Totaal 18,3 miljard euro Kleinere overheid 6,1 = een derde

Ombuigingen Kleinere overheid Taakstelling Rijk, agentschappen en ZBO’s 1,5 mrd Nationale politie 0,2 Verhoging griffierechten 0,2 Defensie 0,5 Stoppen ISV/BLS 0,2 Publieke omroep 0,2 Gemeentefonds/provinciefonds 1,4 Overig (37 posten) 1,9 Totaal 6,1

Taakstelling Rijk, agentschappen en ZBO’s A kaasschaaf van 1,5% per jaar 0,7 mrd B korting door taakvermindering 0,8 mrd A Standaardisering en samenwerking bedrijfsvoering Clustering van uitvoerende diensten Centralisering huisvesting ministeries Tijdelijke kosten door afvloeiing ambtenaren B Over vermindering van taken of versoberingen wordt inhoudelijk niets vermeld!

Kortingen gemeenten en provincies Gemeentefonds/provinciefonds 1,3 mrd (herstel “trap op, trap af”) Efficiencykorting GF 0,1 (regionale uitvoeringsdiensten) Samen 7% korting op fondsen Stoppen ISV/BLS 0,2 Budgetten stedelijke vernieuwing en woningbouw

Overige kortingen gemeenten (niet onder Kleinere overheid) Wajong 0,2 mrd Wsw 0,4 Reintegratie 0,4 (gemeenten en UWV) AWBZ 0,1 (dagbesteding naar WMO) Jeugdzorg 0,3

Gemeenten relatief zwaar gekort Gemeentefonds + overige kortingen: bijna 3 mrd Extra kostenposten gemeenten: Beroep op lokaal armoedebeleid zal toenemen Beperking Wajong en WSW Koopkracht lage inkomens daalt fors Wellicht te weinig geld bij nieuwe taken

Inrichting openbaar bestuur Voorstellen heroverwegingswerkgroep overgenomen: Minder bestuurders en volkvertegenwoordigers Minder ambtenaren Beperking tot kerntaken “Je gaat er over of niet” Per onderwerp hoogstens twee bestuurslagen actief Randstadprovincie + Infrastructuurautoriteit

Inrichting openbaar bestuur Geen opschaling gemeenten Provincies en waterschappen blijven bestaan Waterschapsbestuur gekozen door gemeenteraden Provincies beperkt tot ruimte, economie en natuur verkeer en vervoer? gesloten huishouding? Verdergaande decentralisatie

Redenen voor decentralisatie valide? • “Taken zo dicht mogelijk bij de burger” • “Minder ambtenaren nodig” Decentralisatie vooral bij: Sociale zekerheid Zorg Lastige beleidsterreinen Weinig ruimte voor eigen beleid gemeenten

Voordelen van decentralisatie • Maatwerk mogelijk (Oates theorema) • Grotere betrokkenheid burger Innovatie door experimenten Disciplinering door maatstafconcurrentie Dit werkt alleen bij lokale autonomie Die is bij voorgestelde decentralisaties erg beperkt Decentralisatie zonder autonomie: Mogelijk voordeel door goedkopere uitvoering Is eigenlijk geen decentralisatie maar uitbesteden

Probleem bij verdergaande decentralisatie Kleine gemeenten kunnen extra taken soms niet aan Gevolg: drang tot opschaling Doet voordelen decentralisatie teniet Steeds minder steeds grotere bestuurlijke eenheden Geen decentralisatie maar centralisatie Decentralisatie bijt in eigen staart En: Opschaling kan geld gaan kosten!

Dus: voorzichtig met decentralisatie Decentralisatie die schaalvergroting nodig maakt kan tot hogere lasten leiden Mogelijke doelmatigheidswinst decentralisatie kritisch beschouwen Schaalvergroting vermindert ook andere voordelen van decentralisatie Minder maatwerk mogelijk, doordat gemeenten heterogener zijn, en onderling minder verschillen