Beton: van vroeger tot nu
De oude Grieken Veel bouwwerken van de Grieken zijn niet meer dan ruïnes.
Maar een aantal staan toch mooi na twee eeuwen nog steeds overeind Maar een aantal staan toch mooi na twee eeuwen nog steeds overeind. Zoals de Parthenon op Acropolis in Athene. Oude Grieken - ± 450 voor Christus
Van de Romeinen zijn er zelfs nog veel meer intact gebleven. Zoals bijv. het Colosseum in Rome. ± 1e eeuw na Christus - Romeinen
Sommige oude bouwwerken zijn goed bewaard gebleven, andere niet Sommige oude bouwwerken zijn goed bewaard gebleven, andere niet. Hoe komt dat?
Het beton van de Romeinen had een zelfherstellende werking.
Alleen wisten ze dat toen nog niet! De oude Egyptenaren gebruikten een voorloper van beton: zand met gips als bindmiddel. Gips lost na het verharden nog steeds op in water. Met als gevolg: het bouwwerk spoelt langzaam weg. De Romeinen gebruikten zand met kalk als bindmiddel: veel sterker, en een zelfherstellende werking! Alleen wisten ze dat toen nog niet! Bij scheurtjes komt de overgebleven kalk weer in aanraking met water en kan het alsnog reageren tot beton. Het Romeinse beton was weliswaar niet zo sterk als ons hedendaagse beton, maar bevatte veel kalk als bindmiddel en dat blijkt zelfherstellend te werken. Gebouwen uit die tijd scheuren dus wel, maar storten niet in. Minder sterk dan het beton van nu, en er is veel verloren gegaan door het wegspoelen van het materiaal. Minder sterk dan het beton van nu, maar wel zelfherstellend!
Beton van nu Beton is na de Romeinse tijd eeuwenlang vergeten als bouwmateriaal. Halverwege de 18e eeuw kwam het pas weer terug.
Samenstelling van beton: Hoofdbestanddelen zijn: Zand en/of grind Cement Water Gemengd in een bepaalde verhouding Vervolgens worden er allerlei hulpstoffen aan toegevoegd om bepaalde eigenschappen van het beton te verkrijgen.
Is het maken van beton alleen een kwestie van mengen en dan klaar? Er komt véél meer bij kijken. Daar gaan jullie wat meer over leren in deze lessenserie.
Zéér belangrijk : de constructie Drie bedrijven voor rechter om balkondrama Maastricht Het Openbaar Ministerie (OM) in Maastricht gaat drie bedrijven vervolgen voor het balkondrama, dat drie jaar geleden het leven eiste van twee bewoners van een appartementencomplex in Maastricht. Bij het ongeval braken in april 2003 enkele balkons van een pas gebouwd complex af. De aannemer, de constructeur en de ontwerper van de balkons aan de Patio Sevilla in Maastricht wordt dood door schuld ten laste gelegd. 30 augustus 2006 Bron: Zibb.nl/bouw
Tacoma bridge - United States Geopend: 1 juli 1940 Ingestort: 7 november 1940
Er zijn verschillende manieren van bouwen: storten op de locatie of systeembouw
Of met een raamwerk van beton
Hoe dan ook, het opruimen blijft een flinke klus!
Vooral als het gewapend beton is!
Enkele indrukwekkende projecten:
De eerste grote betonnen dam: Hooverdam in de Verenigde Staten. ± 1930 gebouwd Hoogte van de wand: 221,4 meter, dikte onderaan: 200 meter, dikte bovenin: 15 meter Volume beton: 3,33* 109 dm³ (liter) Bouwperiode: 20 april 1931 - 1 maart 1936 Bouwkosten: $49 miljoen (tegenwoordige bouwkosten $676 miljoen) Hoogte dam: 221,40 meter (tweede hoogste dam in de VS) Dikte damwand: 15 meter aan de top, uitlopend tot 200 meter aan de voet Volume beton: 3,33 miljoen m3
Betondorp - Amsterdam Net na de eerste wereldoorlog was er grote woningnood. Er moest snel en goedkoop gebouwd worden. Er werd gekozen voor beton. ± 1923 Zoals de naam doet vermoeden zijn de 900 huizen van de buurt gebouwd van beton. Voor dit materiaal was gekozen omdat het goedkoop was en omdat er dan minder bouwvakkers nodig waren. Na de Eerste Wereldoorlog was de woningnood in Amsterdam hoog. Ook waren de bouwmaterialen duur en was het moeilijk bouwvakkers te vinden. Keppler bedacht toen iets nieuws: bouwen met beton. Goedkoop en weinig arbeidsintensief.
Oosterscheldekering - Zeeland Zie op de eerste foto de verhoudingen……… Voor elke pijler was 7000 kubieke meter beton nodig. De bouw van een zo’n kolos nam bijna 1,5 jaar in beslag. Om de twee weken begon men met de bouw van een nieuwe pijler. Zo doende was men altijd aan dertig pijlers tegelijk bezig. Het vergde een enorme organisering en planning om de enorme en complexe bouwwerken op tijd af te krijgen. Het dok kan dan ook makkelijk beschreven worden als een grote betonfabriek, waarin tussen maart 1979 en 1983 450.000 kubieke meter beton werd verwerkt. 65 pijlers: elke pijler bevat 7,0 * 106 dm³ beton en weegt 18.000 ton. Start bouw in 1979, in bedrijf 1986
De hoogste betonnen pijler is 343 meter, dus deze brug is zelfs hoger Viaduct – Millau, Frankrijk De hoogste betonnen pijler is 343 meter, dus deze brug is zelfs hoger dan de Eiffeltoren!!!
Allernieuwste ontwikkeling : zelfherstellend beton - Miharabrug, Japan Extra dun wegdek door het gebruik van buigbaar, licht en zelfherstellend beton. In 2005 is op het Japanse eiland Hokkaido de Mihara-brug geopend. De brug bezit een extra dun wegdek uit buigbaar beton van vijf centimeter dik. Het beton is 40 % lichter dan gewoon beton en heeft een verwachte levensduur van honderd jaar. Het nieuwe beton lijkt op gewoon beton, maar is 500 keer beter bestand tegen scheuren. 2005
Beton eenvoudig en saai? Dubai - hotel