Governance en Management van Filantropische Instellingen Pushpika Vishwanathan Lucas Meijs J. (Hans) van Oosterhout Department of Business-Society Management
Karakteristieken van filantropische instellingen Filantropische missie Geen eigenaren Er is geen koopkrachtige markt: -Grootte van het probleem is moeilijk te definiëren -Vraag en aanbod komen niet spontaan samen; hoe geef je begunstigden een stem? Er is geen efficiëntie standaard: -Prikkel om efficiënt te zijn moet van binnenuit komen. -Reputatie en publieksvertrouwen is bepalend Money-driven vs. Mission-driven ondernemen -Denken in projecten -Hoe houd je focus? Minder professioneel: -Bestuursleden nemen hun taak als toezichthouder niet altijd even serieus. -‘Goede bedoelingen’
MAAR.. ER ZIJN VEEL VERSCHILLEN.. Verenigingen vs. stichtingen: Pro: –Meer continuïteit –Lokaal verankerd Cons: –Stroomlijnen van lokale afdelingen –Minder slagvaardig Zorg & welzijn vs. ontwikkelingssamenwerking: Pro: –Begunstigden zijn dichtbij huis –Core business is minder complex
MEER FOOD FOR THOUGHT: Onder welke omstandigheden zijn bepaalde governance en management uitdagingen meer of minder prominent in een bepaalde organisatie? Welke praktijken zijn het meest effectief in het aangaan van deze uitdagingen? Het gaat niet alleen om lasten die bepaalde organisatorische karakteristieken met zich meebrengen, maar ook om baten.