Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visies op het ontstaan van gedragsproblemen
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Zeer Intensieve Behandeling
Prenataal en Postnataal
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Binnen en buiten met aandacht verbonden
Typologie van Baumrind
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Jong geleerd, fout gedaan?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Motiverend gesprek.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Jeugdgezondheidszorg Gezin en opvoeding: gedrags-, emotionele en opvoedingsproblemen Academiejaar Karla Van Leeuwen Onderzoekseenheid Gezins-
Jeugdgezondheidszorg Gezin en opvoeding: zorg bij gedrags- en opvoedingsproblemen Academiejaar Karla Van Leeuwen Onderzoeksgroep Gezins- en.
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Psychotherapie en armoede
Best practice Doel: voorlichting team
Ervaringen Implementatie in Nederland
Alternatieven Bijzondere Jeugdbijstand
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Jeugdgezondheidszorg Gezin en opvoeding: gedrags-, emotionele en opvoedingsproblemen Academiejaar Karla Van Leeuwen Onderzoekseenheid Gezins-
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Gezins- en wijkgericht werken
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Verpleegkundig redeneren
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Huiselijk geweld Van: Huyghebaert – De Graeve Jolien 1BaTP.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
OPVOEDEN IN ESSENTIE Het leven zoals het is? Vanbiervliet Febe 1BaOC3.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Ouder(en)mishandeling
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
NEJA Actualiteitencollege Risicovol Ouderschap en Verstoord Gehechtheidsgedrag Door: F.Y.Scheper, kinder- en jeugdpsychiater MOC ‘t Kabouterhuis,
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak

De wetenschappelijke onderbouw van de POS-schaal Doelstellingen Problemen Constructie van de schaal Resultaat Implementatie

Doelstellingen Een instrument (schaal) ontwikkelen dat de regioverpleegkundigen werkzaam bij Kind & Gezin helpt jonge risicogezinnen op te sporen risicogezin = een gezin waarin bepaalde risico’s aanwezig zijn die kunnen leiden tot fysieke mishandeling en/of verwaarlozing helpen = nieuwe kennis aanbieden; klinische ervaring aanvullen; intuïtie benoemen

Problemen (Vroegtijdige) screening is een hachelijke onderneming o.w.v. verschillende redenen: gebrek aan kennis van etiologie methodologische problemen ethische problemen

Gebrek aan kennis van etiologie Onderzoek naar etiologie van kindermishandeling kwam vrij laat op gang Er kan niet één risicofactor of set van risicofactoren worden aangewezen multifactoriële modellen ecologische modellen (bv. Belsky) Factoren zijn soms moeilijk te operationaliseren in bepaalde contexten

Model van Belsky over ouderlijk opvoedend handelen

Methodologische problemen Hoe nauwkeurig is een eerder zeldzaam fenomeen te voorspellen? 5% prevalentie is vrij laag (vanuit statistisch oogpunt) “naald in een hooiberg” Onderzoek naar (lange termijn) predictieve validiteit is complex

Ethische problemen Gevaar voor stigmatisering o.w.v. foute classificatie Screening dient te worden gevolgd door interventie, maar welke interventies zijn werkzaam? interventies met hoge intensiteit (bv. frequente en langdurige huisbezoeken) vertrouwensrelatie opbouwen sociaal support systeem helpen uitbouwen

Constructie van de schaal Theoretische uitgangspunten kindermishandeling als pedagogisch probleem (cf. Baartman) gekenmerkt door een permanent conflict van belangen gekenmerkt door een tekort aan pedagogisch besef geforceerde verwachtingen t.a.v. bijdrage van kind aan eigen leven negatieve beleving van het kind gebrek aan sensitiviteit positieve houding t.o.v. fysieke disciplinering als gerechtvaardigd opvoedingsmiddel

Focusgroepen met regioverpleegkundigen Literatuurstudie overzicht van deugdelijke schalen Focusgroepen met regioverpleegkundigen 2 groepen van regioverpleegkundigen en één groep van ervaringsdeskundigen aanvulling bij literatuur klinische ervaring en kennis intuïtie laten benoemen

“Wat maakt u tijdens huisbezoeken bezorgd inzake de opvoeding?” Semi-gestructureerde gesprekken (3) waar bevestigen, concretiseren, verlevendigen ze de gestelde theoretische uitgangspunten? waar vullen ze deze aan? welke nieuwe informatie bieden ze?

Resultaat Eerste versie van instrument 92 items 4-puntenschaal (0 = helemaal niet het geval, 1 = soms of een beetje het geval, 2 = vaak of duidelijk het geval, 3 = extreem veel of zeer duidelijk het geval) in te vullen na 3 à 4 huisbezoeken/consultaties (hypothesetoetsend werken!)

Naar een definitieve versie Empirische studie 40 regioverpleegkundigen worden getraind nemen gedurende 3 maanden de schaal in hun praktijk af informatie van 391 moeders (bij 18 onder hen zijn feiten van mishandeling gekend)

Reductie van het aantal items alleen items met prevalentie >5% alleen items die significant discrimineren tussen mishandelende en niet-mishandelende moeders Er blijft een schaal bestaande uit 31 items over verstoorde ouder-kindrelatie communicatieproblemen psychologische problemen

Verstoorde ouder-kindrelatie “De ouder reageert erg wisselend op het gedrag van de baby” “Zorgen voor de baby wordt als een last ervaren”

Communicatieproblemen “In dit gezin heerst een sfeer van geheimzinnigheid” “De ouder volgt de gegeven adviezen over de zorg voor de baby niet of onvoldoende op”

Psychologische problemen “De ouder geeft aan zich niet goed in haar/zijn vel te voelen” “De ouder heeft sombere toekomstverwachtingen”

Scoring en interpretatie Na het reguliere basisaanbod (min. 3 huisbezoeken) Met behulp van een computerprogramma Iedere 1-, 2-, 3-score is te interpreteren als een risico, signaal (vraag) en nood van de ouder(s) Kritische score: totaalscore  8

Is de POS-schaal een deugdelijke schaal? Betrouwbaarheid gedetailleerde handleiding computerprogramma ter scoring interne consistentie van de subschalen en totaalschaal interbeoordelaarbetrouwbaarheid

Validiteit theoretische uitgangspunten en verzameling van items (inhoudsvaliditeit) selectie van items (discriminatiewaarde) samenhang met indexen van socio-economische status en kansarmoede (concurrente validiteit) predictieve validiteit? kunnen we op lange(re) termijn voorspellen?