kerncompetenties Kerncompetenties =

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
© DUOjob ® Winst maken met flexibiliteit 15 mei 2003, Mierlo.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Management : situering en begrip
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
Vitale en weerbare medewerkers
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Prestaties beoordelen
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Opleiden van medewerkers
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Diversiteit bij werving en selectie Van medewerkers en vrijwilligers.
© de vries business consultancy, 2008
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Duurzame inzetbaarheid
Bureau informatie Alympus Personeelsadvies B.V. © Alympus.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Uitgangssituatie: Probleemstelling
Langer doorwerken door oudere werknemers
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Het belang van een stage
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Organisatie van de HRM-functie
Uitgangssituatie: Probleemstelling Een advies aan de organisatie All Tech BV met betrekking tot de Nederlandse businessunit Materiaalkunde als Pilot betreffende.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Loopbaanontwikkeling OOP
Naar een optimaal HR - beleid
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
BRIGHTCONNECT...detacheren in de 21st eeuw, voor MBO-HBO-WO+ …a BRIGHTer future by CONNECTing people !
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
HRM-praktijkmonitor Ontwikkelingen in de activiteiten en competenties van de HR- professional resultaten januari 2015 Dr. Leni Beukema.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Integrale Arbeidscoach
Transcript van de presentatie:

kerncompetenties Kerncompetenties = Unieke ‘eigenschappen’ van de organisatie die een toegevoegde waarde hebben Het ondernemingssucces is gebaseerd op verbetering en versterking van de kerncompetenties .

kerncompetenties Het gaat er niet om de concurrenten net een slag voor te zijn, maar hen continu voor te blijven door het mobiliseren van de eigen kracht, kennis en expertise binnen de organisatie. De bron van innovatie en creativiteit ligt bij de medewerkers (Bergenhenegouwen, 2002).

kerncompetenties Mac Donald KLM Crique du Soleil

Analyse kerncompetenties In welke dingen is ons bedrijf goed? Waar zit deze know-how? Zijn we beter dan onze concurrenten? Hoe duurzaam is ons voordeel? Welke essentiële veranderingen voltrekken zich in de bedrijfstak? Wat zijn de implicaties van deze veranderingen voor huidige en toekomstige competenties en capaciteiten? Hoe gaan we het uitvoeren?

HR systeem Werving en selectie Beoordeling en promotie Opleiden en trainen Loopbaanontwikkeling Overleg en medezeggenschap Werk- en arbeidsvoorwaarden

Voorbeeld – Bas van der Heijden Kerncompetentie zijn: Klant staat centraal! Nuchterheid Kostenbewustzijn werklust

Analyse van de problematiek Zes aspecten: 1. begeleiding van assistenten supermarkt 2. Supermarktcultuur 3. gebruik nieuwe technologie 4. Klantattitude 5. assertiviteit medewerkers 6. arbeidstijdbenutting.

problematiek Organisatie niveau: assistent supermarktmanager Uren worden niet adequaat besteed Weinig efficiëntie Leidt tot daling productiviteit van de assistent supermarktmanager.

Individuele competenties Individuele competenties moeten een afgeleide zijn van kerncompetenties van de organisatie. Kerncompetenties verbeteren middels individuele competenties.

Ijsbergstructuur – individuele competenties

Analyse van de problematiek taakanalyse: Welke taken worden daadwerkelijk uitgevoerd? Welke competenties worden m.n. gebruikt? Conclusie: Competentie aansturen, stressbestendigheid en discipline worden veel genoemd Resultaatgerichtheid en klanttevredenheid weinig

Analyse van de problematiek 2. Doelgroep analyse Supermarkt assistenten Leeftijd tussen 21 en 24 jaar MBO opgeleid 2 maanden tot 4 jaar werkervaring

Analyse van de problematiek 2. Doelgroep analyse: kennis en/of vaardigheden die men zou willen ontwikkelen: leren hoe te reageren op veel dingen meer resultaatgericht cursus planning+ organisatie goed leren coachen/leiding geven aan bekenden of oudere mensen

Doelgroep analyse Op de vraag in welke mate men gemotiveerd is een training of cursusdag te volgen is men vrij eenduidig in het antwoord. Men is gemotiveerd als duidelijk is dat men er iets aan heeft.

3. Leerdoelen formuleren Algemene doelstelling  Efficiënter en productiever werken en de verkoopmedewerkers sturen op efficiënter en productiever werken.   Twee thema’s: Commercieel inzicht en resultaatgerichtheid Sociale en communicatieve vaardigheden

Competentie ontwikkeling als gedragsverandering Kennis = weten of niet weten Kennis van eenvoudig (begrip) naar complex (analyse) Vaardigheden = gradaties van kunnen

Specifieke leerdoelen Inzicht hebben in de functie van verbale en non-verbale communicatie Het kunnen toelichten van de bedrijfscultuur (normen, waarden, arbeidsethos, eerst investeren dan pas vragen) Goed kunnen voorbereiden van gesprekken (sollicitatie-, slechtnieuws-, functionerings-, beoordelings-, verzuimgesprek) Kunnen onderscheiden van emotionele argumenten en rationele argumenten

Niveaus van vaardigheid Junior – geen fouten bij belangrijke handelingen Gevorderde – niet complexe situatie Senior – niet geautomatiseerd Expert - geautomatiseerd

einde

Competentie ontwikkeling Personeelsadministratie en –beheer (1950 – 1970) - registreren van personeelsgegevens Personeelsbeleid en sociaal beleid (1970 -1980) - schaalvergroting, fusies, ondernemersraad

competentieontwikkeling Personeelsbeleid en HRM (1980 -1990) - productiviteit door inzet en motivatie, menselijk potentieel - strategische beleidsvorming

Competentie ontwikkeling HRM en competentiemanagement ( 1990 – 2000) individueel, persoonsgericht Vitaliteit, flexibel en overlevingskracht

Strategisch HRM Erkenning belang binnen management inzet en motivatie van mensen 2. Integraal systeem van uitgangspunten, instrumenten en systemen van personeelsbeleid: loopbaanplanning, opleidingsmogelijkheden, begeleiding