Veiligheidshuis Brabant-Oost

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Project: Specifieke groepen Presentatie aan ambtelijk overleg 4 juni Johan Gortworst & Ico Kloppenburg.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
In samenwerking met 13 maart 2014.
Transformatie Jeugdzorg
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Transitie Veiligheidshuizen
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Startbijeenkomst Veiligheidshuis Hollands Midden
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
Analyse  Kinder en ouders niet centraal - Ontschotting en meer samenwerken  Beperkt bereik van risicogroepen - Vindplaatsen jeugdproblematiek.
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Kenniscafé huiselijk geweld in het sociale domein
SAmenwerken aan VEiligheid
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Model-handelingsprotocol AMHK “Informatie & reflectie” Presentatie op bijeenkomst voor gemeenteambtenaren op 1 april 2014 Michel Simon.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Veiligheidshuis Centra Jeugd en Gezin Agenda 21.30Inleiding door Burgemeester en Wethouder - Stand van zaken / Plan van aanpak - Samenhang 21.40Presentatie.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
TASK FORCE JEUGD Zeeland Centra voor Jeugd en Gezin: Afspraken binnen Zeeland en beleidsruimte gemeenten.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Landerd Wat is het? Doelen van het beleid Prioriteiten Vragen?
Zwols Model. Afdeling Leefbaarheid en Participatie van de Eenheid Wijkzaken Gemeente Zwolle Team Ondersteuning Team Beleid en Projecten Team Wijkmanagement.
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Organisatie & werkwijze Veiligheidshuis Utrecht d.d.23 november 2010.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
1 Veiligheidshuis en het Arrondissementaal Platform Jeugdcriminaliteit.
Overleg (vul hier het overleg in) Datum (vul hier de datum in) Trekker: (wie is sleutelfiguur ? )
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Transformatie Jeugdhulp Informatiebijeenkomst vrijgevestigden Amsterdam,19 april 2016.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
REGIE EN INFORMATIEDELING VERWARDE PERSONEN ‘ 10 IN TWENTE’ Wilma Meere, Veiligheidsregio Twente, ’16.
Thema-avond Gemeenteraad Boekel
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Ketenzorg dementie Verkenning rol gemeenten en Zorg en Zekerheid
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
“Omgeving in beweging”
Regionaal Forensisch Psychiatrisch Netwerk Oost-Nederland
Verbeterslag Aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag
Veiligheidshuis Zeeland Organisatie en kerntaken
Transcript van de presentatie:

Veiligheidshuis Brabant-Oost

Verbinding tussen justitie, veiligheid en zorg, planvorming en uitvoering Veiligheids-keten Zorg- keten Justitie-keten Gezamenlijke planvorming Excellent samenwerken in uitvoering

Meerwaarde van het Veiligheidshuis Gemeenten die deelnemen in het Veiligheidshuis, bereiken met deelname het volgende: Aanpakken van problemen (casussen) die zonder inbreng van justitiële partners in de lokale zorgnetwerken niet of moeizaam oplosbaar zijn. Meer effectiviteit en efficiency in de aanpak van complexe casussen Sterkere sturing op de bijdrage van en betere samenwerking met partners aan het oplossen van lokale veiligheidsproblematiek Kennis en expertise Meer informatie over casussen / problematiek

Van ‘IST naar SOLL’ Regionale voorziening Geen entiteit, maar instrument IVB Van thematisch naar ‘casus op maat’ Regisseren, coördineren en faciliteren Opbouwen kennis en expertise Van output naar outcome Van kwantiteit naar kwaliteit Effectmonitoring Kleine formatie (ketenpersoneel)

ontwikkelingen Veiligheidshuizen in BZO ‘intern’ Samenwerken/fuseren VH Peelland (6) en VH regio Eindhoven (15) (vanaf 2011) 2 stuurgroepen en 1 regionale bestuurscommissie Toezegging dat in 2013 alle gemeenten bijdragen In januari één stuurgroep met afvaardiging vanuit ‘driehoeken’ nieuwe politieteams Samenstelling BM en Wethouder (PH’s) Niet conflicterend met opschaling Oost-Brabant

Ontwikkelingen Veiligheidshuizen BN Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf, met stichtingsvorm (12 gemeenten) Stichtingsbestuur, AB en DB + regiegroep (RVML) Veiligheidshuis Den Bosch en omgeving (8 gemeenten) Stuurgroep Alle gemeenten dragen bij in bekostiging Verschillen in visie (breed / smal )

Ontwikkelingen extern Regie van Rijk (via OM) naar Gemeenten Verschuivingen in domeinen ‘zorg en veiligheid’ Decentralisatiebewegingen (gemeente nadrukkelijker verantwoordelijk voor zorg en veiligheid, zoals transitie Jeugdzorg) Centralisatiebewegingen politie/OM, zoals NP en ZSM

Landelijke visie Ministerie V & J Input position-papers 3RO concept

Kaders dóór en vóór alle landelijke partners Veiligheidshuizen zijn netwerksamenwerkingsverbanden, die partners uit de strafrecht-, de zorgketen en (andere) gemeentelijke partners en bestuur verbinden in de aanpak van complexe problematiek. Ondanks de positieve bijdrage die Veiligheidshuizen leveren aan de aanpak van lokale veiligheidsproblematiek zijn er verschillende knelpunten geconstateerd in de huidige vorm en werkwijze van de samenwerking. Ook zijn er signalen dat er ruimte is voor verdere optimalisering van de samenwerking en dat er verbetering mogelijk is op het gebied van de effectiviteit van Veiligheidshuizen.

Nieuwe visie Naast de ruimte die er moet zijn voor eigen invulling van de regionaal werkende Veiligheidshuizen is er behoefte aan helderheid over het gewenste perspectief van de doorontwikkeling van de Veiligheidshuizen. Het gezamenlijk vastgesteld kader beschrijft het toekomstperspectief van de Veiligheidshuizen en moet daarmee uiteindelijk bijdragen aan het vergroten van de kwaliteit en effectiviteit van de Veiligheidshuizen, door: • Het vergroten van de helderheid over het doel, gewenste effect, en de focus van de Veiligheidshuizen; • Het ondersteunen van goede aansluiting van organisaties en borging van taken en rollen binnen de samenwerking; • Het vergemakkelijken van sturing op de samenwerking en het ondersteunen van Veiligheidshuizen bij de uitvoering van hun verantwoordelijkheden.

Veiligheidshuis óf ketenkantoor? Het is hierbij van belang om onderscheid te maken tussen het Veiligheidshuis en het ketenkantoor of bedrijfsverzamelgebouw, dat een verzamelnaam is voor verschillende ketenoverleggen. Aangezien deze twee verschillende entiteiten beiden vaak werken onder de naam (Zorg- en) Veiligheidshuis is de kans op begripsverwarring groot. Het voorliggende kader richt zich specifiek op het Veiligheidshuis als casusoverleg tussen de verschillende partners in de zorg-en strafrechtpartners én gemeenten!

Bureau informatievoorziening Breed ZSM – selectietafel smal Bureau informatievoorziening Jib’s (+) T.O.M ISD O.T.P. Etc… School- verzuim S.K. ISD VP-zorg Criteria: H.I.C. overlast Top x geweld VP-zorg Criteria: H.I.C. overlast Top x geweld VP-zorg VP-zorg Criteria: H.I.C. overlast Top x geweld JCO Reso Nazorg Eer- Gerelateerd geweld SHG J E U G D H G VP minderjarig V P Etc.. N A Z O R G FPN 12+ 12 - BIJ Complex (Casus op Maat) nieuw J E U G D H G V P N A Z O R G nieuw oud

‘Casus op maat’ Complexe casuïstiek in veiligheidshuizen waarbij samenwerking tussen verschillende ketens nodig is ‘Casus op maat’ Veilgheidshuis ‘smal’ Reguliere casuïstiek waarbij (bilaterale) samenwerking tussen ketens nodig is (bijv. Nazorg) Reguliere samenwerking Lokaal of ketenkantoor Veiligheidshuis ‘breed’ Regulier casuïstiek waarbij samenwerking binnen één keten kan worden afgedaan

Wat is complexe problematiek? (criteria) Er is sprake van meerdere problemen (multiproblem) die op meer dan één leefgebied spelen en (naar verwachting) leiden tot crimineel en/of overlastgevend gedrag of verder afglijden; En: Samenwerking tussen meerdere ketens (minimaal dwang en drang) is nodig om tot een effectieve aanpak te komen, het lukt in de reguliere samenwerking tussen partners binnen één keten niet om deze problematiek effectief aan te pakken; De problematiek wordt beïnvloed door en heeft impact op het (gezins)systeem en/of de directe sociale leefomgeving (of wordt verwacht dat te gaan hebben); Of: Er is sprake van ernstige lokale of gebiedsgebonden veiligheidsproblematiek, die vraagt om een ketenoverstijgende aanpak.

‘op zoek naar het poortje’ Vele vindplaatsen Vele aanmeldpunten (politie, CJG, SK’s, SHG, bemoeizorg, woonoverlast, jeugdprostitutie, loverboys, kondermishandeling, digitale platforms, raadsleden etc…. Weinig (dig.) informatieuitwisseling Vele systemen Geen overall-view Zowel ‘dubbels’ als ‘gaten’ in de ketenaanpak 2e lijns – poortje (?)

Bureau informatievoorziening Screening / triage Hotline met ZSM (+ digibord) Meerdere disciplines Meerdere kwaliteiten/competenties (administratief én proces) Proces en/of materiedeskundig GCOS (doorontwikkelen + genereren Marap’s) Één poortje (voor alle vindplaatsen) Criteria benoemen Aansluiting op ‘leertuinen’ MWB ?

Bestuurlijke omgeving + verbinding ZSM Bestuurlijke vertegenwoordiging per (nieuw) politieteam BM + Wethouder per ‘driehoek’. (nieuwe indeling)