ESF E Procesoptimalisatie door slimmer werken Orbis Thuiszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda Voorstellen Aanleiding Vraagstelling Aanpak
Advertisements

Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Vaste Contactpersoon Melanoom
Strategisch personeelsbeleid
V E R N I E U W E N D D E N K E N, V E R N I E U W E N D D O E N 1 Project Kunstwerk Diepenheim • Korte terugblik •Resultaten verkenningfase • Projectplan.
Kennismaking Organisatie:
Flow als sturingsprincipe
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Project Wot nieuwland.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Visie Mensontwikkeling WSD
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
Lelystad: handhaven en wabo 19 juni 2008 Martin Groeneveld.
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
MVO en intern management
2 september 2008Het Europees Sociaal Fonds investeert in jouw toekomst1 / 14.
ESF Actie E presentatie 2 september 2008 invullen aanvraagformulier Paul Versteeve Agentschap SZW.
Opleiden van medewerkers
Multichannel Management Visie Werkpleinen
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Implementatie Normblad 8002
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
5S in Velsen.
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
Enterprise Document Management Fase
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Informatiebijeenkomst
Jeugdhulp Oktober 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
COT SWV VO februari 2015.
Presentatie projectplan werkgroepen
Strategische Buurt Ontwikkeling
Vormgeven van de HRM-functie
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Personeel vinden voor knelpuntjobs Hoe creëer je werk voor kortgeschoolden als oplossing voor je bedrijfsproblemen? Iko Kakes Manager Social Project Nuon.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Workshop AO/IC: “Tips en Trucs voor een succesvolle projectadministratie!” / 30.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Certificering van assetmanagement
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Coördinatie Steunpunt Interne structuur, overleg met de opdrachtgever en verspreiding van onderzoeksresultaten.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Mbo Congres 2017 Workshop: Informatie op team niveau
Centrale aansturing: Examinering Nederlands en Rekenen
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Business case Overgang
De koers van Joris Thuis het programma in het kort
Transcript van de presentatie:

ESF E Procesoptimalisatie door slimmer werken Orbis Thuiszorg

Orbis medisch en zorgconcern Orbis ketenorganisatie in cure, care, wonen, dienstverlening en welzijn; 17 locaties 5500 medewerkers

Organisatie Orbis Medisch en Zorgconcern Vier zelfstandige bedrijfsonderdelen: Orbis Medisch Centrum Orbis Diensten Centrum Orbis Thuiszorg Orbis Verpleging & Verzorging

Procesoptimalisatie door slimmer werken Orbis Thuiszorg Projectperiode: dec. 2008 t/m nov. 2009 Voorheen 3 Thuiszorginstellingen Aanleiding: Demografische verschuivingen in Limburg Afname van het aantal jongeren (- 28% in 2035) Sterk verouderende populatie (+ 40% in 2035) Afname deelnemers arbeidsmarkt (- 30% in 2015) 2004 2014 2035 0-14 jaar 191.400 163.000 143.000 15-64 jaar 771.000 731.300 560.000 64 jr e.o. 177.200 217.300 292.000 Totaal 1.139.200 1.111.600 995.000

Elementen implementatieplan (ESF E) 1. Analyse knelpunten arbeidsproductiviteit; 2. Analyse sociale innovatiepotentie; 3. Opgestelde meetbare doelstellingen; 4.Verslag van het uittesten van het implementatieplan; 5. Kosten/baten analyse van het vervolgtraject; 6. Activiteiten- en tijdsplanning van het vervolgtraject;

1. Analyse knelpunten arbeidsproductiviteit(1) IST-situatie: Werkwijze: Multidisciplinaire workshops; Knelpuntenanalyse per processtap; Benoemen sterke en zwakke punten van de werkwijzen van iedere organisatie.

1. Analyse knelpunten arbeidsproductiviteit(2) Verschillende aansturing: werkwijzen regio’s; Gebrek aan standaardisatie werkprocessen; Hoge administratieve last zorgverleners.

2. Analyse sociale innovatiepotentie (1) Aanpak: Participatie van medewerkers Projectorganisatie multidisciplinair en afdelingsoverstijgend

2. Analyse sociale innovatiepotentie (2) Output: Uitgangspunten nieuwe processen: Uniformiteit kritieke processtappen Weinig schakels / korte lijnen Eenduidige communicatie met omgeving Verantwoordelijkheid unithoofd: sturen, bewaken, evalueren Verantwoordelijkheden keteneigenaarschap duidelijk

2. Analyse sociale innovatiepotentie (3) Ontwerpen: Bedrijfsprocesmodel op detailniveau: Kleine teams Teamtaak = complete taak (integraal) Geautom. systemen sluiten aan op teamverantw. Planning + mutatie = realisatie Taken toekennen aan functies Pilot kiezen: Teaminrichting Overlegvormen Bereikbaarheid unit organiseren

3. Opstellen meetbare doelstellingen (1) Centrale doel: Herontwerpen en structureren werkprocessen zodat medewerkers optimaal kunnen functioneren, doelmatiger kunnen werken en stuur- en regelmogelijkheden worden vergroot Afgeleid doel: Meer arbeidssatisfactie en productievere medew. Verbeterde organisatieprestaties Verbeterde cliënttevredenheid

3. Opstellen meetbare doelstellingen (2) Verhogen netto arbeidsproductiviteit = AWBZ productieve uren / totaal aantal beschikbare uren Verhogen medewerkerstevredendheid: Administratie Beleid Zorg- en dienstverlening Bereikbaarheid en communicatie Takenpakket Verhogen cliënttevredenheid: Zorgplan, afspraken en overleg Informatie en communicatie Telefonische bereikbaarheid Aantal zorgverleners en vervanging

4. Verslag uitgetest implementatieplan (1) Resultaten pilots: Arbeidsproductiviteit Medewerkertevredenheid Pilot 1: gemidd. + 9,1 % Pilot 2: gemidd. +19 % m.n.: Administratie, Zorg en dienstverlening   Pilot 1 Pilot 2 0-meting Effect meting % stijging Netto arbeids productiviteit 70,9 75,6 6,60 73,75 81,55 10.6

4. Verslag uitgetest implementatieplan (2) Resultaten pilots (vervolg): Cliënttevredenheid gestegen: Kleiner aantal vaste verzorgenden Vast aanspreekpunt Directe en snelle telefonische bereikbaarheid Zicht op zorg(mogelijkheden) Uitgeteste werkprocessen vastgelegd in procedures in kwaliteitshandboek

5. Kosten/baten analyse vervolgtraject Kosten: m.n. personeelskosten uitrol ca. € 135.000 Baten: Productiviteit Besparing inzet personeel tot. ca. € 56.000 p. mnd Verhoging omzet Bewustzijn processen bij medewerkers Hogere motivatiegraad

6. Activiteiten- en tijdsplanning vervolgtraject Project naar de lijn; Implementatiebegeleidingsteams (project) Vaststellen postcodegebieden, vaste routes, teamsamenstelling, dienstroosterplanning

Eindconclusies Leereffect 1e vs 2e pilot Productiviteit substantieel gestegen, maar bijgesteld Tevredenheid medewerkers gestegen -> arbeidsmarktbehoud Cliënttevredenheid gestegen