Sociale Studies Workshop alumnidag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Door goede gesprekken groeien
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Respectvolle bejegening
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Workshop Knallende ruzie
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Pastoraal op school.
TOEZICHT Onderdeel 1.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Woord van Leven Februari
Competentieontwikkeling voor OR-leden
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Dans van Vos Weg van Wolf
Pastoraat als presentie
Wat gaan we doen? Vrijdag: Wat ligt er bij jou op tafel? Zaterdagochtend: Wat wil je met God delen? Zaterdagavond: Wat heeft Jezus in jouw situatie? Zondag:
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Ik heb iets van autisme of zo
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
ontwikkelen en succesvol zijn
Gentle Teaching.
Het verhaal van de.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Social work Week 2.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Het loopbaangesprek.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Reflectiegesprekken Annelies Bickes Loes Lauteslager
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
LAAT MIJ ZELF SPELEN.
Eigenaarschap.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Sociale Studies Workshop alumnidag Persoon van de hulpverlener

Inhoud Onderzoek Literatuur Persoon van de supervisor Wat is het belang van de persoon Profiel van een goede hulpverlener

Wat is de ideale docent? Pak een beeld. Beschrijf hoe jouw ideale docent er uit ziet in 50 woorden. Welke docent heeft in jouw middelbare school periode het meeste indruk op jou gemaakt? Waarom ? Welke 5 persoonseigenschappen horen hierbij?

Opzet onderzoek Afstudeeronderzoek voor de supervisie opleiding Vraag: Wat is de betekenis en de plaats van de persoon van de supervisor in een supervisieproces. Methode : 2 x focusonderzoek bij zowel supervisoren als supervisanten Deelnemers In totaal hebben 25 supervisoren meegewerkt aan het onderzoek en 24 supervisanten

Literatuur: Siegers : het doelgericht kunnen hanteren van de relatie maakt de persoon als professioneel werker belangrijk. Van Praag : Serendipiteit= zoekende houding Sjaak Körver: het gaat er om wie de supervisor is ipv wat hij doet. Han Banning : supervisor is deelgenoot en vraagt een ‘aandachtige aanwezigheid’ Bram de Muynck : begeleiders moeten ‘present’ zijn en zijn een rolmodel Jeroen Hendriksen: intervisor heeft voorbeeldgedrag

Wanneer wordt de persoon van de supervisor als goed ervaren? Deskundige houding Authentiek zijn Accepterende houding Voorbeeld zijn Supervisant: Supervisor als mens ervaren Vaardigheden supervisor zijn lerend Ervaring supervisor Mogelijkheid tot leren

Knelpunten in de relatie. supervisor Geen echtheid Toont (te)weinig emotie Te snel een mening klaar Slecht in communicatie Te confronterend Gemis aan transparantie Supervisant Belerend zijn Star zijn ( niet flexibel) Onvoldoende aansluiten Geen ruimte geven aan eigenheid.

Waardoor werden supervisoren/ supervisanten geraakt Ontwikkeling Persoonlijke inbreng Emoties Onrecht De relatie supervisant Menselijkheid supervisor zichtbaar Confrontatie Gericht op individu

Wanneer wordt de supervisor als goed ervaren?: Onvoorwaardelijke acceptatie Rolmodel Deskundigheid Eigenheid Nieuwsgierigheid

Profiel van de hulpverlener Beschrijf hoe jouw ideale hulpverlener uit ziet in 50 woorden. Welke 5 persoonseigenschappen horen hierbij?

Profielbeschrijving van de supervisor werkt aan een vertrouwensband tussen zichzelf en de supervisant(en) door een veilig klimaat te scheppen en door authentiek te zijn. Hij stelt zich hiermee kwetsbaar op. Hij geeft erkenning is respectvol en is gericht op ontwikkeling in plaats van op problemen. Hij heeft humor en is authentiek. De supervisor is betrokken en geeft ruimte aan emoties vanuit een gelijkwaardige positie. In het bieden van veiligheid en in het omgaan met afstand en nabijheid is de supervisor een voorbeeld en fungeert hij als rolmodel. Hij is nieuwsgierig en zoekt naar wat de supervisant ten diepste beweegt en motiveert . Hierin is hij tevens rolmodel. De supervisor kan en mag zich laten zich raken in vreugdevolle momenten en in trieste gebeurtenissen en verhalen, zeker als deze de zijne raken. Onrecht raakt hem, hij streeft naar rechtvaardigheid. Hij is mens en professional

Tenslotte… Weest meer bewust van de invloed van de persoon van de hulpverlener Weest meer bewust van je eigen persoonskwaliteiten